هزینه سنگین شکست در افغانستان

اگرچه «جو بایدن» بیش از همه رئیس جمهوری های دیگر آمریکای در ۳۰ سال گذشته تجربه سیاست خارجی داشته است اما به اعتقاد تحلیلگران و برخی مقامات آمریکا او در تقریبا همه موضوعات مهم سیاست خارجی و امنیت ملی دوره های اخیر خود اشتباه کرده است.

به گزارش تحریریه، نشریه «اکونومیست» در تحلیل تحولات عمیق و سریع اخیر در افغانستان آورده است: ممکن است «جو بایدن» بیش از همه رئیس جمهوری های دیگر آمریکای در ۳۰ سال گذشته تجربه سیاست خارجی داشته باشد اما او با مجبور بوده تا با تصمیم «رابرت گیتس» وزیر دفاع در دوران ریاست جمهوری «جورج دبلیو بوش» و «باراک اوباما» روسای جمهوری پیشین آمریکا رو به رو شود. گیتس، بایدن را مردی بی عیب می نامید که دوست نداشتن او غیرممکن است. با این حال، وی در خاطرات خود در کتاب «وظیفه» می نویسد: «من فکر می کنم او در تقریبا همه موضوعات مهم سیاست خارجی و امنیت ملی در چهار دهه گذشته اشتباه کرده است».

هنوز زود است که بفهمیم آیا تاریخ تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان را در لیست اشتباهات وی همچون حمایت از جنگ در عراق و مخالفت با حمله برای کشتن اسامه بن لادن، اضافه خواهد کرد یا خیر؟ اما در کوتاه مدت واگذاری افغانستان به حاکمیت طالبان پس از ۲۰ سال تعهد آمریکا و تصاویر خروج وحشت زده مردم و درخواست متحدان افغان، بوی تعفن تحقیر قدرت های بزرگ را که در ۱۹۷۵ناگزیر به تخلیه «سایگون» پایتخت ویتنام جنوبی شدند را به یاد می آورد و ادعای بایدن مبنی بر بازگشت آمریکا را به سخره می گیرد. ادعای بایدن مبنی بر بازگشت آمریکا؛ اعتقاد به دموکراسی و دلسوزی برای مظلومان در کنار حفظ منافع شخصی در مرکز سیاست خارجی وی قرار دارد و دست کم، پس از چهار سال بمب گذاری، رهبری آمریکا بار دیگر دارای صلاحیت و شایستگی است.

در ۸ ژوئیه، بایدن هرگونه احتمال اینکه دیپلمات های آمریکایی همانطور که از ویتنام خارج شدند به دنبال خروج از افغانستان باشند، را رد کرد.

او گفت «هیچگاه و ابدا؛ این به معنای احتمال صفر است». وی اظهار داشت که احتمال اینکه طالبان بر همه چیز تسلط یافته و مالکیت کل کشور را به دست آورند بسیار بعید است. تا ۱۴ آگوست بایدن به تلاش برای انداختن برخی تقصیرها بر گردن «دونالد ترامپ» رییس جمهوری پیشین بسنده کرد. او در بیانیه ای گفت: هنگامی که من به دفتر آمدم، قراردادی را که توسط ترامپ قطعی شده بود به ارث بردم. وی استدلال کرد که این توافقنامه طالبان را در قوی ترین موقعیت نظامی از سال ۲۰۰۱ قرار داده است و خاطرنشان کرد که این توافق مهلت خروج آمریکا را تا یکم می ۲۰۲۱ تعیین کرده است.

با این حال، بایدن نیز پشت این تصمیم وی ایستاد و گفت که ماموریت آمریکا برای از بین بردن تهدید تروریستی افغانستان سال ها پیش انجام شده است. به گفته وی، او چهارمین رئیس جمهوری است که مسئولیت حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را بر عهده دارد و وی این جنگ را به دولت بعدی منتقل نخواهد کرد.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه ترامپ، اظهارات بایدن در مورد توافق ترامپ را به عنوان تغییری سرنوشت ساز و رقت انگیز رد و تاکید کرد که دولت بایدن در ایجاد شرایط مناسب برای خروج منظم نیروها کوتاهی کرده است. با این حال، پمپئو در ۱۵ آگوست در خبرگزاری «فاکس نیوز ساندی» (Fox News Sunday) با کریس والاس ظاهر شد و تقصیر را به گردن «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان انداخت.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا تاکید کرد اشرف غنی بیشتر به دنبال جمع آوری پول آمریکا است تا اینکه به فکر گفت وگو با مردم خود باشد. وی افزود که نیروهای مسلح در طول دو دهه گذشته در آموزش نیروهای افغان شکست خورده بودند.

واشنگتن پست دو سال پیش نشان داد که نیروهای مسلح و رهبران غیرنظامی در طول جنگ مردم را گمراه کردند و بر پیشرفت هایی که وجود نداشت، از جمله در آموزش سربازان افغان اصرار ورزیدند. در واقع، به نظر می رسد با وجود داشتن این همه تجربه جنگی، آمریکا در آموزش جنگجویان طالبان موثرتر بوده است. مجروحان جنگی در افغانستان قدم به قدم پیش می روند و می گویند اکنون احساس می کنند فداکاری های آنها بیهوده بوده است.

پایان/

۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 11999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =