ایران برنده بزرگ عقب نشینی آمریکا از افغانستان

یک روزنامه صهیونیستی در تحلیلی موضوع سیطره طالبان بر افغانستان را با توافق هسته ای ایران ارتباط داده و تاکید کرده است باوجودی که تهران با چالش های عمیقی روبرو بوده، ایران برنده بزرگ عقب نشینی نظامیان آمریکایی از این کشور است.

به گزارش تحریریه، روزنامه صهیونیستی «Israel Hayom» در مطلبی نوشت ایران بزرگترین برنده تحولات در افغانستان است زیرا اکنون این کشور می تواند با استدلال تقویت دفاعی خود در برابر تهدیدات امنیتی از هر سو، مدعی شود که نیازمند ساخت سلاح هسته ای است.

در ژوئن سال ۲۰۱۴ یک فرمانده کرد عنوان داشت که می توان داعش را در دوهفته شکست داد اما کسی علاقه ای به این کار ندارد. این فرمانده نظامی سپس با بیان جزئیات نام گروه ها و کشورهایی را که مایل به تداوم حیات داعش بودند را فاش ساخت که شگفت آورترین نام، ایالت متحده بود.

وی ادعا می کرد دولت اوباما آن زمان با تقویت داعش می خواست ایران را به عنوان شریکی در جنگ علیه تروریسم وارد کند و به تهران نزدیک شود و با آن به گفت وگوی دائمی بپردازد. یک سال بعد هم توافق هسته ای امضا شد.

«الداد بک» نویسنده گزارش، سپس این تردید را مطرح کرد: شاید اکنون هم دولت دموکرات تصمیم گرفته باشد که گروه سنی و افراطی طالبان را وارد عمل کند تا بار دیگر واشنگتن در نبرد علیه تروریسم با تهران همکاری داشته باشد. آیا خروج از افغانستان راهی برای بازسازی توافق هسته ای ایران است؟ و شاید هم طالبان ادعای ایران برای تقویت خود برای مقابله با تهدیدات امنیتی را تقویت می کند؟

با همه توجیهات «جو بایدن» در مورد تحولات افغانستان، این پرسش بر ذهن تحلیلگران سنگینی می کند که  کدام دلیل موجب پافشاری برای خروجی چنین شرم آور از افغانستان شد به گونه ای که کابل یاد سایگون ویتنام را در عرصه بین المللی زنده کرد؟

طبق گزارش این روزنامه صهیونیستی، این هدیه ای غیرقابل وصف برای تهران بود و بهتر از این نمی شد که تصاویر فرار نظامیان آمریکایی از مقابل دولت اسلامی مسلح با شمایلی شکست خورده به نمایش درآید حتی اگر این انتقال قدرت در افغانستان موجب تقویت محور ضدایرانی در خاورمیانه شود. طالبان سنی مذهب پیش از این از سوی امارات متحده عربی و عربستان سعودی حمایت می شد اما اکنون قطر به عنوان متحد عرب ایران با این گروه ارتباط نزدیکی برقرار کرده است.

این تحلیل اعتراف کرد: در کل اما وضعیت در خاورمیانه مانند شن های روان صحرا به سرعت تغییر می کند و ایرانیان همیشه در مقابل آمریکا بوده اند و می دانند زمان مناسب برای اقدام چه زمانی است. پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ایرانی ها با آمریکا جلسات محرمانه ای داشتند و اطلاعاتی را در مورد طالبان تحویل دادند چون می خواستند آن را نابود کنند. در سال های اخیر ایران با طالبان ارتباط برقرار کرده است؛ اکنون تهران می تواند از این گروه برای انجام خواسته های خود استفاده کند تا بیش از قبل غرب را متقاعد سازد از سوی افغانستان احساس تهدید می کند و تهران متحدی است که باید با آن به مذاکره بپردازند. 

در پایان گزارش آمده است: ناممکن نیست که خروج از افغانستان بخشی از برنامه دولت دموکرات برای نزدیک شدن به تهران باشد تا در مذاکرات هسته ای به بن بست رسیده وین، غرب امتیاز بیشتری به ایران بدهد زیرا تغییرات ژئوپلیتیکی در افغانستان رخ داده است. در دیگر سو، اروپایی ها هم نگران سیل پناهندگان هستند. ایران اکنون یک منطقه مرز برای پذیرش پناهندگان ایجاد کرده است و اروپا خوشحال می شود تا به تهران پول بدهد و افغان ها در ایران اقامت داشته باشند و به سوی قاره سبز سرازیر نشوند. در دوره ای که تهران با چالش های عمیقی روبرو شده، ایران برنده بزرگ تحولات افغانستان و عقب نشینی نظامیان آمریکایی از این کشور است.

پایان/

۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 12002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      1 0
      خدا رحم کرد ما 42 ساله داریم برنده میشیم. من مانده ام که اگر بازنده شده بودیم چه اتفاقی میافتد.