علاقه روسیه برای احیای برجام از ایران بیشتر است!

نماینده روسیه در مذاکرات برجام به اظهارات رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در مورد "عدم مشارکت ایران در مذاکرات برجام" واکنش نشان داد.

به گزارش تحریریه، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به اظهارات اخیر رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، در توییتر نوشت: ««راب عزیز، هنوز برای بدبین بودن زود است. مذاکرات وین به زودی از سر گرفته خواهد شد و شانس احیای برجام واقعی به نظر می‌رسد، هرچند که به طور کامل ضمانتی هم وجود ندارد.»

اولیانوف در ادامه توییت خود تاکید کرده است که طرف‌ها برای همین بایست موانع باقی‌مانده را با ابتکار از سر راه بردارند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران را "یک علامت سئوال بزرگ" خوانده بود و از عدم پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای انتقاد کرده بود.

مالی روز پنجشنبه ۲۸ مرداد (۱۹ اوت) در مصاحبه‌ای اختصاصی با پایگاه خبری‌تحلیلی "پولیتیکو" گفته بود که در صورت عدم موفقیت در مذاکرات احیای برجام، تیم او در حال آماده‌سازی برخی برنامه‌ها و طرح‌های احتمالی است.

به گفته نماینده آمریکا در امور ایران، یکی از این موارد این است که واشنگتن و تهران یک توافق کاملاً جداگانه امضا می‌کنند، که دارای پارامترهای متفاوت از توافق فعلی است.


مورد دیگر مجموعه‌ای از اقدامات تنبیهی با هماهنگی متحدان اروپایی است. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ولی از ذکر جزییات در باره کم و کیف چنین اقداماتی خودداری کرد.

جمهوری اسلامی ایران هنوز به اظهارات رابرت مالی واکنش نشان نداده است.

یک روز پیش از این نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد که پس از تشکیل دولت جدید ایران، برای احیای برجام تلاش شود.

تروئیکای اروپایی عضو برجام - آلمان، فرانسه و بریتانیا - با صدور بیانیه‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. این سه کشور اروپایی جمهوری اسلامی را به بازگشت به مذاکرت احیای برجام در وین فراخوانده‌اند.

مذاکرات وین به منظور بازگشت به توافق برجام، بین ایران و پنج کشور آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین با حضور غیر مستقیم آمریکا تا کنون در شش دوره برگزار شده است.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ۳۰ خرداد به پایان رسید و هنوز تاریخ مشخصی برای دور جدید گفت‌وگوها اعلام نشده است. در ایران گفته می‌شود که گفت‌وگوها به پس از استقرار دولت ابراهیم رئیسی موکول شده است. حال اولیانوف در توییت خود نوشته که مذاکرات به زودی از سر گرفته خواهد شد.

منبع: دویچه وله

پایان/

۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 12043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =