فاطمی امین برای واردات خودرو وعده سر خرمن داد!

وعده فاطمی امین برای واردات خودرو را می توان نوعی وعده سر خرمن دانست که اراده ای برای تحقق آن وجود ندارد.

به گزارش تحریریه، فاطمی امین گزینه پیشنهادی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت که واردات خودرو مفید است و به بهبود فضای رقابتی کمک می کند، اما نباید به یک باره انجام شده و باید پلکانی باشد تا به بازار شوک وارد نکند که البته در مقطع کنونی به دلیل کمبود ارز واردات خودرو انجام نمی شود، اما این سیاست اصولی باید در آینده تغییر کند.

اینکه فاطمی امین نمی داند در همین 4 سال اخیر که بهانه کمبود ارز بر سر کوی و برزن جار زده شده 10 میلیارد دلار قطعات خودرو وارد کشور شده است نشان می دهد به بازار خودرو تسلط ندارد و در حال تکرار حرف های کلیشه ای درباره صنعت خودرو است. واردات خودرو و واردات قطعات خودرو به یک اندازه ارزبری داشته و بهانه کمبود ارز بی معنی است. بگذریم که در 4 سال اخیر نزدیک به 65 میلیارد دلار ارز ترجیحی بین ذی نفعان سیاسی توزیع شده است.

فاطمی امین زمانبندی روشنی هم برای آغاز کاهش پله کانی تعرفه واردات خودرو اعلام نکرد و نگفت که از جه زمانی این برنامه را شروع می کند که نشان می دهد برنامه مدونی در کار نیست و شاهد تکرار مکررات و دادن وعده سر خرمن هستیم.

به نظر نمی رسد که فاطمی امین در عمل بتواند دولت را از مدیریت شرکت های خودروسازی کنار بکشد، که البته در صورت کنار کشیدن دولت از مدیریت شرکت های خودروسازی و حفظ انحصار، کیک آماده خودروسازی به عده ای رانتی بخشیده خواهد شد و بدتر از وضعیت کنونی و انحصار دولتی است.

صنعت خودروسازی ایران راهی غیر از تن دادن به پایان انحصار و رفتن به استقبال دوئل مرگ و زندگی در زمین سخت رقابت ندارد و به مهمترین مولفه برای قضاوت کارآمدی نظام در اداره اقتصاد تبدیل شده است. مولفه ای که متاسفانه پیام های تلخی از جامعه مخابره می کند و مردم آنرا نشانه ناکارآمدی نظام در اقتصاد می دانند.

پایان/

۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 12079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =