تهویه مناسب کارآمدتر از ماسک است

نتایج یک مطالعه جدید در کانادا نشان می دهد ماسک های جراحی آبی تنها ۱۰ در پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ موثر هستند؛ این درحالی است که سیستم های تهویه مناسب می توانند بازدهی و مصونیت بسیار بیشتری را ایجاد کنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «دیلی میل» در زمینه کارآمدی ماسک ها در جلوگیری از ابتلا به کرونا نوشت: یک مطالعه جدید نشان می دهد ماسک های جراحی محبوب آبی که معمولا در طول شیوع بیماری کرونا استفاده می شود، تنها ۱۰ در جلوگیری از ابتلا به کووید موثر است.

در این مطالعه که توسط دانشگاه «واترلو» در کانادا صورت گرفت، مشخص شد که ماسک های جراحی آبی صورت را به اندازه کافی نمی پوشانند و به طور کلی در جلوگیری از خروج قطرات از دهان افراد بی تاثیر است.

همچنین مشخص شد که ماسک های N۹۵ و KN۹۵ موثرترین انواع ماسک ها هستند، زیرا محکم به صورت می چسبند. مشخص شد که ۵۰ درصد قطرات آئروسل یا ذرات هواپخش را فیلتر می کند، در حالی که نیمی دیگر اطراف کاربر پراکنده می شود.

با این حال، مطالعه فوق همچنین تصریح دارد که حتی تهویه متوسط می تواند همان نتایج را با بالاترین کیفیت ماسک های صورت پزشکی تولید کند.

اپیدمیولوژیست «مایکل استرلهم» مشاور سابق «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در زمینه کووید ۱۹، در اوایل ماه جاری هشدار داد که بسیاری از پوشش های پارچه ای صورت که مردم می پوشند، زیاد موثر نیستند.

«مایکل استرهولم» مدیر مرکز تحقیقات و سیاست های بیماری های واگیردار دانشگاه مینسوتای آمریکا، در مصاحبه ای با شبکه «سی ان ان» اظهار داشت که باید از ماسک های تنفسی N۹۵ برای محافظت در برابر کووید ۱۹ استفاده کرد.

وی با بیان اینکه «در وضعیت بسیار تاسف باری قرار داریم» افزود که معتقد است سخنگویان پزشکی به مردم بدی کرده اند. ما واقعا این کشور را به نقطه ای از سردرگمی رسانده ایم که واقعا نکته اصلی را که باید بر واکسن، واکسن و واکسن تمرکز کنیم، نادیده می گیرد.

«شما با خود می گویید که ای کاش می توانستیم از ماسک زدن خلاص شویم زیرا در واقع این به معنای هر چیزی است که باید برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس جلوی صورت خود قرار دهید. اگر من فقط می توانم به آن نکته ای اضافه کنم که امیدوارم سردرگمی بیشتری ایجاد نکند، باید بگویم که امروزه می دانیم که بسیاری از پوشش های پارچه ای صورت که مردم می پوشند در کاهش هرگونه حرکت ویروس به داخل یا خارج چندان موثر نیستند».

وی افزود: من واقعا از همکاران خود در زمینه بهداشت عمومی ناامید شده ام زیرا در مورد آنچه ماسک می تواند انجام دهد یا انجام ندهد، شفاف سازی نمی کنند.

پایان/

۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 12083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شهاب IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      0 1
      این نوع مقالات به نظر میرسد بیشتر جنبه تبلیغاتی برای فروش یک محصول خاص مثل ماسک N95باشد. وگرنه هر نوع ماسک می تواند اثر موثری در جلوگیری از ابتلا به ویروس داشته باشد. اینکه 10 درصد و 50 درصد و... مبنای علمی ندارد.