کشت فراسرزمینی عربستان 4 برابر ایران!

کشاورزی سنتی منابع آبی کشور را نابود کرده است، ایران ۲ برابر برزیل آب مصرف می‌کند، اما صادرات کشاورزی‌ آن یک نهم برزیل هم نیست. کشت فراسرزمینی از جمله راهکارها برای تضمین امنیت غذایی و حفظ منابع آبی کشور است که روند آن در دولت های قبل کند بود.

به گزارش تحریریه، ایران علیرغم سابقه ۱۷ ساله در کشت فراسرزمینی اما نتوانسته‌است این صنعت مهم و عامل حفظ منابع آبی و امنیت غذای را توسعه دهد. سطح زیر کشت فراسرزمینی ایران حدود ۵۰۰ هزار هکتار در ۱۸ کشور است اما این سطح در مقایسه با کشورهای دیگر و حتی عربستان ناچیز است. عربستان با سابقه اندک در کشت فراسرزمینی تنها در دو کشور کانادا و استرالیا توانسته ۱ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی داشته باشد.
 
ایران برای کاهش نرخ بیکاری خود به توسعه کشاورزی پرداخت اما بدلیل کشاورزی سنتی و برداشت بی‌حساب از منابع آبی و بارش اندک کشور به نابودی منابع آب زیرزمینی کشور ختم شد.

ایران با برداشت ۸۶ میلیارد متر مکعب آب در سال، بالاترین حجم برداشت آب برای مصارف کشاورزی را نسبت به ارزش صادرات کشاورزی‌اش در جهان دارد. این درحالی است که برزیل بعنوان چهارمین صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی جهان تنها ۳۹ میلیارد متر معکب آب در سال مصرف می‌کند. حجم صادرات کشاورزی برزیل ۵۵ میلیارد دلار و حجم صادرات محصولات کشاورزی ایران تنها ۶ میلیارد دلار است.

این یعنی ایران ۲ برابر برزیل آب مصرف می‌کند، اما صادرات کشاورزی‌اش یک نهم برزیل هم نیست! 

Pin by M DeBedout on supermarket people | Fruit and veg shop, Vegetable  shop, Fruit shop

آمریکا برترین صادرکننده محصولات کشاورزی جهان است که سالانه ۱۷۶ میلیارد مترمکعب آب برداشت می‌کند و حدود ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات کشاورزی دارد. این یعنی آمریکا تقریبا۲ برابر ایران آب مصرف می‌کند، اما ۳۰ برابر ایران ارزش صادرات محصولات کشاورزی‌اش است!

می‌توان نتیجه گرفت خودکفایی در کشاورزی آنهم از نوع سنتی عامل اصلی نابودی منابع آبی و خشکسالی‌های فعلی کشور است و وزارت جهاد کشاورزی باید در پیشگاه تاریخ پاسخگوی ملت ایران و نسل‌های آینده باشد.

منبع: کانال مطالعات خلیج فارس

پایان/

۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
کد خبر: 12101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا US ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      1 4
      خجالت بکشید. عربستان رو به رخ ایران میکشید. کشت فرا سرزمینی یعنی یخچال خونت رو سر کوچه گذاشتن. فردا جنگ شد . کشورهای همسایه تحریم کردن عربستان غذا برا خوردن نخواهند داشت. واقعا فهمش سخت هست براتون.