چرت دردسرساز بایدن و سرنوشت مرد بیمار کاخ سفید

چرت زدن «جو بایدن» هنگام دیدار با «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نه تنها به عنوان نشانه بی‌اهمیت بودن موضوع اسرائیل برای کاخ سفید ارزیابی شده بلکه صدای منتقدان رئیس جمهوری مبنی بر لزوم کنار گذاشتن وی را تقویت کرده است.

به گزارش تحریریه، از دیدار روز جمعه پنجم شهریورماه «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا با «نفتالی بنت» نخست وزیر اسرائیل ویدیویی در فضای مجازی و رسانه ای جهان بازنشر می شود که سر و صدای زیادی به پا کرده است؛ فیلمی 25 دقیقه ای که در آن بایدن با ماسک به صورت ظاهرا پس از سر تکان دادن به اظهارات بنت به مدت یک دقیقه چرتش می‌برد. نخست وزیر بیچاره اسرائیل هم مجبور می شود ادامه سخنانش را رو به خبرنگاران بیان کند.

چرت بایدن در دیدار با بنت جدا از اینکه به موضوع طنز و تمسخر تبدیل شده، نوعی تحقیر و بی اهمیت دانستن دیدار و اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی قلمداد می شود که از سوی رسانه ها و برخی مقامات این رژیم نیز مورد اعتراض جدی قرار گرفته است. به عنوان نمونه «گالتی دیستال اتباریان» عضو پارلمان اسرائیل (کنست)، در توییتی نوشت که «این مرد خوابش برد و معلوم است که هیچ اهمیتی [به صحبت‌های بنت] نمی‌دهد.»

از دریچه آداب دیپلماتیک، ارتباط چشمی با میهمان آن هم در شرایطی که در حال سخن گفتن است، ضروری می باشد به ویژه آن هم درست موقعی که بنت در حال تشکر و قدردانی از آمریکا است! اما بنت تلاش می کند در مواضع اعلانی خود، دیدار با بایدن را مهم و رئیس جمهوری آمریکا را شیفته خود و اظهاراتش به تصویر بکشد.

از این رو، بنت پس از دیدار با بایدن ادعا کرد که «دیدار فوق‌العاده‌ای بود، به‌خصوص که یک به یک بود... این حس وجود داشت که انگار مدت‌هاست یکدیگر را می‌شناسیم. من [در بایدن] رهبری یافتم که عاشق اسرائیل است، دقیقا می‌داند چه می‌خواهد، و به نیازهای ما توجه دارد.»

توهین بایدن به رژیم صهیونیستی و بی اهمیت ارزیابی شدن دیدار بنت یک طرف قضیه است و وضعیت جسمانی، روانی و زوال عقل رئیس جمهوری 78 ساله آمریکا یک طرف دیگر قضیه.

از دوره رقابت های انتخاباتی 2020 آمریکا تا کنون، بایدن بارها با گاف های مکرر و فاحش خود خوراک خبری رسانه های جهان را فراهم کرده است. بنابراین در این مدت یکی از موضوعات بحث‌برانگیز، سالخوردگی بایدن و احتمال ناتوانی وی در اداره امور آمریکا و حتی درگذشت او در دوره زمامداری بوده است.

در پیوند با این گاف ها به چند مورد اشاره خواهد شد؛ بایدن ماه پیش در سخنرانی خود در کارولینای شمالی، گفت که کرونا تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها را در مقایسه با قربانیان مجموع جنگ‌های آمریکا در قرن گذشته به کام مرگ کشانده و هنگام نام بردن از این جنگ‌ها، از جنگ خیالی آمریکا و ایران نام برد که هرگز وجود خارجی نداشته است. رئیس جمهوری آمریکا در این خصوص گفت «ما در سال گذشته ۶۰۰ هزار نفر را در آمریکا از دست دادیم، که بیش‌تر از همه جان‌هایی است که در جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام، عراق، ایران، در همه جا، افغانستان از دست رفت. در یک سال بیش از هر جنگ بزرگی در قرن بیستم و بیست و یکم قربانی دادیم.»

اما اشتباهات لفظی بایدن به جنگ خیالی ایران و آمریکا محدود نماند و او در همان روز در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید هم حرکاتی غیرعادی را بروز داد و هنگام پاسخگویی به برخی از سوالات خبرنگاران در خصوص لایحه اصلاحات زیرساختی، پاسخ‌های خود را زمزمه کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا پیشتر هم در نشست خبری مشترک با نخست وزیر ژاپن در اظهار نظری درباره برجام به جای عبارت «JCPOA»  یا همانJoint Comprehensive Plan of Action  (برنامه جامع اقدام مشترک)، عبارت «JOPCA» را به کار برده بود.

بایدن خردادماه امسال در جریان نشست «گروه ۷»، درحالی که در مورد کمک بشردوستانه به کشورهای جنگ زده صحبت می کرد نام کشور سوریه را به اشتباه لیبی عنوان کرد؛ آن هم نه یک بار بلکه سه بار. پس از آن، مشاوران رئیس جمهوری آمریکا اعلام کردند که منظور وی از لیبی، سوریه بوده است.

او چندی پیش نام «محمد اشرف غنی» رییس جمهوری سابق افغانستان را به اشتباه «کیانی» خطاب کرد و گفت «ژنرال آستین اخیرا با رئیس جمهور کیانی (اشرف غنی) دیدار کرد و ما منتظر سخنان او در این باره هستیم.» به نظر می‌رسد بایدن رییس جمهوری افغانستان را با ژنرال بازنشسته «اشفق پرویز کیانی» رییس سابق ستاد مشترک ارتش پاکستان اشتباه گرفته است که در زمان ریاست جمهوری اوباما یک شخصیت محوری در سیاست‌های مرتبط با افغانستان به شمار می رفت.

همچنین بایدن با خطاب قرار دادن «کامالا هریس» معاون خود با عنوان «خانم رییس جمهور» و نیز فراموش کردن اسامی برخی مقامات عالی رتبه تیم خود به مرکز حملات و حتی تمسخر جمهوریخواهان تبدیل شده است.

همین گاف های مداوم بستر را برای نقدهای جدی علیه وی هموار ساخت که جدی ترین انتقاد از سوی «رونی جکسون» پزشک سابق کاخ سفید و نماینده کنونی حزب جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان صورت گرفت و او نسبت به سلامت جسمی و روانی بایدن ابراز تردید کرد و در مصاحبه با «فاکس نیوز» گفت: این موضوع فقط در حال بدتر شدن است و حدس بزنید؛ چرا؟ ما هر روز در حال وقوع آن جلوی چشمان خودمان هستیم.

جکسون که در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ (دوره اوباما و ترامپ) به‌عنوان پزشک اختصاصی رییس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید حضور داشت، با اعلام اینکه شخصاً جو بایدن را معاینه نکرده است، اظهار کرد: «به‌عنوان یک شهروند این کشور، من صحبت‌های جو بایدن را در جریان رقابت‌های انتخاباتی دنبال کرده‌ام و نگرانم و بهتر است بگویم متقاعد شده‌ام که او ظرفیت ذهنی لازم و توانایی شناختی موردنیاز برای خدمت کردن در جایگاه فرمانده‌کل قوا و مقام اول کشور را ندارد.»

با شدت یابی گاف های بایدن، بسیاری از جمهوریخواهان با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا در صدد برکناری رییس جمهوری این کشور برآمده اند؛ متممی که به رییس‌جمهوری اجازه می‌دهد درصورتی که به دلیل ناتوانی و یا بیماری شدید نتواند وظایف خود را انجام دهد، موقتا قدرت خود را به معاون رییس‌جمهوری واگذار کند.

بی تردید بعد از چرت دردسرساز بایدن در دیدار با بنت، مخالفان برگ های برنده بیشتری در دستان خود خواهند داشت و بیش از پیش برای اثبات ناتوانی جسمی - روانی بایدن و برکناری وی خواهند کوشید.

پایان/

۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 12192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      0 0
      اینکه خوابش برده یه امر بدیهیه با توجه به سن و سالش. لطفا یه جستجویی بکنین تو همین ملاقاتهای افراد سالخورده مشهور خودمون ببینید چند نفر خوابشون برده .