مجوز ثروتمند شدن مردم دست این نهاد اقتصادی است

یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نظام بانکی ما نه‌تنها ثروتمندان را بر فقرا ترجیح می‌دهد بلکه برخی را ثروتمند می‌کند، گفت: فسادهای اقتصادی از دورن بانک‌ها ایجاد می‌شود و تمام سلطان‌ها و سلاطین اقتصادی توسط نظام بانکی ایجاد شدند.

به گزارش تحریریه، 

عطا بهرامی کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در مورد سخنان وزیر اقتصاد و انتقادها از نظام بانکی، اظهار کرد: سخنان آقای خاندوزی کاملاً درست و صحیح است و حتی کم هم گفتند؛ زیرا نظام بانکی ما علاوه بر اینکه ثروتمندان را بر فقرا ترجیح می‌دهد، برخی را ثروتمند می‌کند و بانک‌های ما این کار را انجام می‌دهند.

وی افزود: متاسفانه نظام بانکی ما به یک عده‌ای وام‌های کلان می‌دهد و این افراد این مبالغ را بر نمی‌گردانند؛ اگر هم بازپرداخت کنند، حدود یک صدم است؛ بانک‌ها با قانون پانزی و چند برابر کردن نرخ ارز و خلق پول، سال‌های بعد این وام‌های معوقه را جبران می‌کنند.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: غالب ثروتمندان در دو دهه اخیر بر اساس عملکرد نظام بانکی ما شکل گرفتند که نام خیلی از این افراد و معروف‌های آن بارها در رسانه‌ها مطرح شده است.
 
بهرامی با اشاره به معوقات بانکی کشور که از ۷۰ و ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم اعلام می‌شود، گفت: بانک‌ها بانک به عنوان نقش واسطه گری مالی، باید پیگیر معوقات باشند و این پول‌ها را پس بگیرند و پول‌های مردم را بدهد اما با خلق پول اینکار را می‌کند که آثاری جز تورم و کوچک شدن سفره مردم ندارد.
 
وی ادامه داد: بانک مرکزی یار و یاور بانک‌ها بخصوص خصوصی‌ها که در ۲۰ سال گذشته شکل گرفته‌اند بوده و این بانک‌ها اقتصاد کشور را متلاشی کردند؛ در این میان عده‌ای میلیاردر شدند و می‌شوند. افرادی که هزاران میلیارد تومان وام گرفتند و پس ندادند.
 
این اقتصاددان تاکید کرد: بانک ها تعیین می‌کنند چه کسی ثروتمند باشد و چه کسی نباشد. ثروتمندان درآمده از بانک‌ها هستند.
 
 
نظام بانکی خصوصی با منابع بانک‌های دولتی ایجاد شد
 
بهرامی تصریح کرد: نظام بانکی خصوصی با منابع بانک‌های دولتی ایجاد شدند. اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد این ماجرا رخ داد و با گرفتن وام سرمایه اولیه تشکیل بانک را تامین کردند؛ مثلاً فلان بانک با گرفتن ۴۰۰ میلیارد تومان از بانک ملی، بانک خصوصی تاسیس می‌کردند.
 
وی ادامه داد: حتی برخی قوانین و مقررات برای حمایت از نظام بانکی خصوصی بود و این بانک‌ها گوش فلک را کَر کرده بودند که کارآمد هستیم؛ منظورشان این بود که برای مشتریان صندلی گذاشتند و آنها را تحویل می‌گرفتند، آن زمان این موارد مد بود اما از حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار بودند.
 
این اقتصاددان گفت: فعالیت بانک‌ها در دنیا این گونه است که با سپرده‌های مردم، وام می‌دهند و سود دریافت می‌کند و با این سود به سپرده گذاران سود می‌دهند و امورات خود را نیز می‌گذرانند و این کارکرد نظام بانکی سالم است، ولی در ایران برعکس عمل می‌شود.
 
 
نظام بانکی ما به مردم عادی وام نمی‌دهد
 
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: متاسفانه نظام بانکی ما به مردم عادی یا همان فقر وام نمی‌دهند و آقای خاندوزی درست گفتند اما به عده‌ای وام‌های کلان می‌دهند و فقط یک‌سری کاغذ با نام سفته دریافت می‌کنند و آن را در کارتون موز و گوشه گاوصندوق های خود نگهداری به عنوان دارایی بانک نهگداری می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه بانک مرکزی قانون را اجرا نمی‌کند و اجازه می دهد که بانک‌ها خلق پول انجام دهند، اظهار کرد: خلق پول با جعل پول از نظر قانونی و شرعی تفاوتی با هم ندارد اما بانک‌ها اینکار را انجام دهند؛ امروز ما نظام بانکی نداریم بلکه یکسری دوکان، ورشکسته و ناتراز هستند که به اقتصاد ایران هزینه‌های زیادی تحمیل می‌کنند.
 
بهرامی افزود: نرخ کفایت سرمایه نظام بانکی ما بسیار پایین و حتی منفی است؛ اینها با خلق پول شدید و گاهاً یک بازی پانزی، نرخ ارز را چند برابر می‌کنند و بدهی خود را که ۲۰ یا ۱۸ درصد سود سپرده است، را پاس می‌کنند. این ماجرا در دولت روحانی بارها رخ داد و چهار سال اخیر به صورت سیستماتیک شاهد رشد نرخ ارز بودیم.
 
 
وزیر اقتصاد درست هدف‌گیری کرد/ سلطان‌ها ساخته نظام بانکی هستند
 
این کارشناس ارشد اقتصاد گفت: اگر نظام بانکی اصلاح نشود که آقای خاندوزی هم درست هدف گیری و کاملاً دقیق اشاره کردند، اقتصاد ایران درست نمی‌شود. بخش واقعی اقتصاد ایران هر چقدر هم که تلاش کند، نمی‌تواند با بخش بانکی رقابت کند. امروز نظام بانکی خلق پول، تولید را هم نابود کرده است.
 
وی تاکید کرد: تمام سلطان‌ها و سلاطین اقتصاد ایران توسط نظام بانکی ایجاد شدند، البته کسب و کارهای خرد هم وجود دارد اما رقم آنچنانی نیستند و در میزان گردش پول بانک‌ها است. اساساً سلطان‌ها ساخته نظام بانکی هستند.
 
 
نظام بانکی عامل ایجاد فسادهای اقتصادی است/ چرا لیست سهامداران بانک‌ها منتشر نمی‌شود
 
بهرامی افزود: فسادهای اقتصادی از نظام بانکی شکل گرفتند و امروز نظام بانکی پُر از پرونده‌های فساد اقتصادی است. برای اصلاح بانک‌ها باید نخست شفاف سازی شود؛ باید مشخص شود که سهامداران بانک‌ها چه کسانی هستند.
 
این اقتصاددان ادامه داد: متاسفانه عده‌ای را با عنوان هیئت مدیره نشان می‌دهند. امروز سهامداران یک شرکت مشخص است، اما سهامداران بانک‌ها به هیچ عنوان مشخص نیست. مگر فعالیت سالم ندارند، پس از چه چیزی می‌ترسند.
 
 
تقصیر را گردن بانک‌های نیروهای مسلح انداختند اما...
 
بهرامی گفت: متاسفانه در چند سال گذشته بانک‌های نیروهای مسلح را جلو انداختن و آنها را مقصر جلوه می‌دادند، در حالی که این بانک‌ها از نظر فعالیت، سالم‌ترین بانک‌ها بودند. مثلا معوقات بانک انصار که در بانک سپه ادغام شد حدود ۲ درصد بود که این عدد هم طبیعی است؛ این بانک‌ها به مردم با وثایقی مثل فیش حقوقی، وام‌های خرد پرداخت می‌کردند اما با بهانه‌های مختلف بانک‌های نظامی را جمع کردند.

منبع: دانا

پایان/

۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
کد خبر: 12229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سیدجعفرکاظمی IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 0
      نیازی به گفتن نیست اگربانکها تسهیلات هزارمیلیاردی دراختیار خواص قرارندهند اینها اینگونه ثروتمند نمیشوند.
    • بازنشسته بانک دولتی NL ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 0
      متاسفانه وقتی اینگونه از بانکها انتقاد میشه نگاه بخش مهمی از مردم نسبت به کارکنان بانکها تغیر میکنه و مصداق " گرگ دهن آلوده ویوسف ندریده " میشن ، بزرگوارانی همچون ایشان حرفهای بسیار صادقانه وجالبی میفرمایند اما شهامت بیان تمام واقعیت را ندارند واین کاری اشتباه است سخن راست این است که : مشکل بسیاری از مردم ما در بخش مدیریتی کلان بانکهای خصوصی و وزارت اقتصاد است ، توصیه پذیری ، نبود چهار چوب منظم و قابل بررسی ، اختیارات بسیار بالای مدیران عامل ، زیاده خواهی برخی از نمایندگان و مسئولین انتخابی وانتصابی ووو عامل تمامی مشکلاتی است که ایشان عنوان نموده اند ونه کارکنان عادی بانکها که علیرغم شایعات فراوان و کذب در مورد دریافتیهای آنچنانی ویا وامهای بدون سود ! همچنان از روی ناچاری تن به ادامه خدمت در این مکانهای غیر علیه الاسلام داده اند