روابط 6 میلیارد دلاری اقتصادی مصر و ترکیه

تجارت میان ترکیه و مصر باوجود اختلافات شدید در بحث اخوان المسلمین در سال جاری میلادی رشد قابل ملاحظه ای را شاهد بوده است و پیش بینی می شود که حجم مبادلات میان دو کشور در سال آینده رشد بیشتری داشته باشد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن نوشت، امسال تجارت میان مصر و ترکیه رشد قابل ملاحظه ای را شاهد بوده و به بالاتر از رقم ۶ میلیارد دلار رسیده است.

«یاسر خلیل» کارشناس مسائل تجاری و صاحب یکی از شرکت های واردات و صادرات مصر در ترکیه در این زمینه به روزنامه فوق اظهار داشت حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۲۱ به رقم ۶.۲ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ حجم تجارت میان دو کشور ۴.۶ میلیارد دلار به ثبت رسید. با وجود محدودیت های مربوط به شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ ارزش واردات و صادرات میان دو کشور به رقم ۵.۳ میلیارد دلار رسید. این رقم هر سال شاهد رشدی با نوسان ۹ تا ۱۱ درصد بوده است. برجسته ترین کالاهایی که از ترکیه به مصر صادر می شود وسایل برقی، خودرو و مشتقات نفتی است.

به باور این کارشناس از مهمترین عواملی که سبب شده است که مصر دومین کشور عربی صادرات کننده به ترکیه و سومین کشور عربی وارد کننده از مصر باشد سرعت بارگیری است. به طوری که طی مدت ۳ روز کالا میان دو کشور جابجا می شود و هزینه باربری هم تا خیلی معقولانه است.

«محرم جبل» صاحب شرکت واردات و صادرات ترکیه هم در این زمینه به روزنامه العربی الجدید گفت میان مصر و ترکیه مبادلات تجاری بزرگی در جریان است. از مهمترین تولیدات مصر که به ترکیه صادر می شود پنبه است که در صنعت پوشاک آن مورد استفاده قرار می گیرد.

پیش بینی می شود که حجم واردات و صادارت میان دو کشور در سال آینده شاهد رشد بیشتری باشد. از برجسته ترین کالاهایی که ترکیه به مصر صادر می کند مواد شیمیایی، پلاستیک، کائوچو، البسه و تولیدات کشاورزی است.

پایان/

۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 12232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =