عبدالباری عطوان: جنگ جدیدی در افغانستان در راه است

«عبدالباری عطوان» معتقد است انفجار فرودگاه کابل همه معادلات و حتی افکار و اندیشه ها درباره آینده افغانستان را تغییر داد و بار دیگر شکست دستگاه اطلاعاتی آمریکا را ثابت کرد؛ در مرحله جدید جنگ دیگری در این کشور با گروه تروریستی دولت اسلامی خراسان رخ خواهد داد.

به گزارش تحریریه، عبدالباری عطوان تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در فایلی که در «یوتیوب» درباره تحولات افغانستان منتشر کرد، اظهار داشت: هنوز هم موضوع افغانستان به ویژه پس از انفجار فرودگاه کابل داغ است. این انفجار همه معادلات و حتی افکار و اندیشه ها درباره آینده افغانستان را تغییر داد. این انفجار برای چندمین بار شکست دستگاه اطلاعاتی آمریکا را ثابت کرده است.

وی افزود: دو انفجاری که در فرودگاه کابل رخ داد، بسیار مهم و خطرناک بودند زیرا عامل این حمله ها سازمان جدیدی با عنوان دولت اسلامی ولایت خراسان است. این سازمان بسیار خطرناک است و دو تن از عناصر انتحاری خود را به فرودگاه ارسال کرده بود. 

آمریکا به بهانه نابود سازی گروه تروریستی القاعده وارد افغانستان شد و حالا «جو بایدن» رئیس جمهوری این کشور ادعا کرده است که ما القاعده را نابود ساختیم و از این کشور خارج می شویم. اما واقعیت چیز دیگری است. انفجارهای فرودگاه کابل همه معادلات و مفاهیم گذشته را تغییر داده و گروه دولت اسلامی ولایت خراسان وارد عرصه شده است. این گروه بسیار تندرو از زمان حضور القاعده در افغانستان حضور داشته و از سال ۲۰۰۳ خطرناک ظاهر شده است. اعضای این گروه را پشتون های پاکستانی و افغانستانی و تاجیک ها تشکیل می دهند. آنها در بلندی ها و مناطق صعب العبور منطقه تورا بورا در نزدیکی مرزهای پاکستان مستقر هستند و با طالبان و دولت افغانستان جنگیده اند. آنها جریان طالبان را به دلیل اینکه با آمریکا مذاکره کردند جنایتکار به شمار می آورند. آنها ضد شیعه هستند و بسیاری از جنایت ها را علیه شیعیان انجام داده اند. این گروه از حمایت آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برخوردار است؛ همانطوری که این دولت ها پیش از این از مجاهدان افغانی علیه شوروی سابق حمایت کردند.

به باور عطوان، این دیدگاه در مورد طالبان وجود داشت که آن ها علیه چین، روسیه، ایران و شیعیان و تاجیک و ... عمل می کنند. اکنون انفجار فرودگاه کابل همه این کشورها ها را با هم متحد می کند. حال گروه ولایت خراسان با دست گذاشتن روی مساله اویغورها در چین برای پکن نیز خطر به شمار می رود و در مقابل طالبان از حمایت برخی کشورهای منطقه از جمله روسیه و چین برخوردار خواهد شد زیرا آن ها هم با گروه ولایت اسلامی خراسان مقابله خواهند کرد.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب ادامه داد: آمریکا اکنون پیر شده و شکست خورده است. این کشور دیگر جرات دخالت نظامی در هیچ یک از کشورهای منطقه خاورمیانه را ندارد. دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده هم شکست بی سابقه ای را در افغانستان متحمل شده است. در مرحله آینده گروه ولایت خراسان قدرت نمایی خواهد کرد و جنگ دیگری در افغانستان رخ خواهد داد. در آینده روزگار آمریکا و کشورهایی که با اسرائیل روابط خود را عادی ساخته اند، سخت خواهد بود. نیرنگ آمریکایی ها به خود آنها بازگشته است.

پایان/

۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 12234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناصر IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 0
      قبل از انفجار در فرودگاه کابل کشور انگلیس هشدار داده بود که گروهی درصدد انفجارهای انتحاری در فرودگاه کابل هستش بنابراین دستگاههای اطلاعاتی امریکا و انگلیس در جریان بودن ولی طالبان و متعهدانش در جلوگیری از انفجار ناتوان بودند
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 0
      خدا به خیر کنه.جای حاج قاسم خالی