پنج عامل شکل دهنده انتظارات تورمی در هفته های اخیر

یک اقتصاددان درباره پنج عامل شکل دهنده انتظارات تورمی در هفته های اخیر توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تحریریه، وحید شقاقی شهری گفت: نوسان‌های روزانه بازار ارز در قالب دید بلندمدت حداقل دو تا شش ماهه قابل بررسی است از این رو نمی‌توان کاهش‌های ضربتی روزانه را مبنای تحلیل در بازار ارز قرار داد.

وی افزود: یکی از مهمترین ابزارها برای تحلیل بازار ارز ، مساله حجم و رشد نقدینگی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان رشد نقدینگی در دهه‌ چهل میانگین حدود ۱۷ درصد و در دهه پنجاه ۳۱.۵درصد بوده است.

این کارشناس ادامه داد: در دهه شصت متوسط رشد نقدینگی ۱۸ درصد، در دهه هفتاد ۲۷ درصد، در دهه هشتاد ۲۸ درصد و در دهه نود نیز ۲۸ درصد برآورد می‌شود به این ترتیب عملا در سه دهه هفتاد و هشتاد و نود میانگین رشد نقدینگی ما حدود ۲۸ درصد بوده است.

اما سئوال اینجاست که میانگین نرخ تورم در دهه‌های اخیر چقدر بوده است؟ این کارشناس اقتصادی گفت: در دهه چهل میانگین نرخ تورم کشور ۱.۶ درصد، در دهه پنجاه ۱۳.۵ درصد، در دهه شصت ۱۸ درصد، در دهه هفتاد ۲۴.۵ درصد بود اما میانگین نرخ تورم در دهه ۸۰ به حدودا ۱۵ درصد و در دهه ۹۰ نزدیک به ۲۴ درصد برآورد می‌شود پس می‌بینیم در دهه هشتاد با اینکه میانگین رشد نقدینگی ۲۸ درصد بوده است اما میانگین نرخ تورم به ۱۵ درصد می‌رسید اما در دهه ۹۰ میانگین رشد نقدینگی ۲۸ درصد بوده است و نرخ تورم نیز ۲۴ درصد برآورد شده است.

شقاقی در توضیح عوامل موثر بر شکل‌گیری انتظارات تورمی در جامعه گفت: انتظارات تورمی بر قیمت ارز تاثیر گذار است براوردها نشان می‌دهد روزانه حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان تزریق نقدینگی به اقتصاد ایران اتفاق می‌افتد اما با وجود رشد نقدینگی عامل اصلی که در این دو ماهه منجر به رشد نرخ ارز شده انتظارات تورمی بوده است . به عبارت دیگر انتطارات تورمی مانند آتشی است که در انبار کاه افتاده و حال شعله ور شده است.

پنج عامل مهم در شکل‌گیری انتظارات تورمی نقش دارند؛ اولین عامل مهم میزان کارآمدی تیم اقتصادی دولت است که حالا این موضوع با ابهام مواجه شده است. از سوی دیگر نااطمینانی و ابهام دوم بر سر بحث  مذاکرات هسته‌ای است و عامل سوم نیز به بحث مدیریت و کنترل کرونا برمی‌گردد . در این حوزه نیز ابهاماتی جدی وجود دارد . در عین حال ابهام چهارم ببه موضوع  اف‌ای‌تی‌اف برمی‌گردد و ابهام آخر ریشه در نا آرامی‌های منطقه و افغانستان دارد.به این ترتیب مسیر حرکت بازار ارز مسیری اطمینان بخش نیست و لازم است با اتخاذ سیاستهای دقیق در حوزه پولی و مالی و تعیین تکلیف موضوعات مهم سیاسی این وضعیت را مدیریت کرد.

پایان/

۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 12309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =