ناجی اقتصاد اسرائیل چیست؟

آمارهای وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی حکایت از آن دارند به واسطه توافقات ابراهیم، روابط اقتصادی این رژیم با کشورهای عربی منطقه در ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش تحریریه، تارنمای روزنامه صهیونیستی «THE TIMES OF ISRAEL» در مورد مبادلات تجاری و اقتصادی این رژیم با کشورهای عربی منطقه نوشت، طبق ارقام تازه، تجارت میان اسرائیل و کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا در سال جاری و پس از عادی سازی روابط رشد چشمگیری داشته است.

 براساس داده های تازه حجم تجارت اسرائیل با کشورهای عربی بدون احتساب بخش های گردشگری، خدمات در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۱ افزایش داشته به سه برابر مدت مشابه سال قبل رسیده است. «یوناتان گونن» رئیس بخش رسانه های نوین وزارت امور خارجه اسرائیل به نقل از مراکز رسمی اعلام کرد در هفت ماهه سال ۲۰۲۱ تجارت میان دو طرف ۲۳۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. آمارها حکایت از آن دارند که تجارت اسرائیل با امارات متحده عربی از ۵۰.۸ میلیون دلار هفت ماهه اول سال گذشته اکنون به بیشتر از ۶۱۳ میلیون دلار رسیده است.

امارات اولین کشور از چهار کشور عربی منطقه بود که سال گذشته روابط خود را با اسرائیل عادی کرد. پیش از این مصر و اردن تنها کشورهای عربی بودند که در سال های ۱۹۷۹ و ۱۹۹۴ با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کرده بودند.

تجارت اسرائیل با اردن هم در سال جاری از ۱۳۶ میلیون دلار به ۲۲۴ میلیون دلار افزایش یافت. این ارقام در مورد مصر از ۹۲ به ۱۲۲ و مراکش از ۱۴.۹ به ۲۰.۸ میلیون دلار افزایش داشته است. همچنین در حالی که در هفت ماهه نخست سال ۲۰۲۰ عملا تجارتی میان اسرائیل و بحرین وجود نداشت اما در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ رقمی معادل ۳۰۰ هزار دلار میان دو کشور مبادله صورت گرفت. گفتنی است که این ارقام شامل بخش های گردشگری و خدمات نشده است.

توافق های سال ۲۰۲۰ با امارات، بحرین، سودان و مراکش که با عنوان توافق ابراهیم شناخته می شود تابوی تاریخی برقراری روابط میان اعراب و اسرائیل را شکست. بسیاری از رهبران فلسطینی این توافقات را خنجر از پشت و خیانت به مردم فلسطین دانستند.

با اینحال «آوی برکوویتز» از مقامات سابق کاخ سفید که بخشی از تیم مذاکره کننده برای عادی سازی روابط اسرائیل و اعراب بود در توئیتی با اشاره به آمارهای فوق عنوان داشت: این تازه اول کار است.

پایان/

۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 12334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =