واکاوی اظهارات میرکاظمی و خاندوزی درباره سیاست انقباضی/بلاخره حقوقها کم خواهد شد؟

درحالی که وزیر اقتصاد گفته است، می خواهیم بدون اینکه انقباضی عمل کنیم، سیاست ها و اقداماتی در جهت کنترل تورم انجام دهیم‌، رئیس سازمان برنامه و بودجه به سیاست مالی انقباضی اشاره کرده بود.

به گزارش تحریریه، اخیرا مباحث در خصوص سیاستهای مالی دولت و پرداخت حقوقها بالا گرفته است. در همین رابطه احسان خاندوزی گفت: در وزارت اقتصاد کمیته ای تشکیل داده ایم و برای همه درآمدها، از جمله درآمدهای مالیاتی، درآمدهای گمرکی، درآمد از محل خصوصی سازی و فروش اوراق برنامه زمان بندی شده طراحی کرده ایم و میزان تحقق درآمد در هر ماه را دنبال می کنیم.

خاندوزی تاکید کرد: این سیاستی است که ریشه ها و موتور خلق تورم را در کنار مساله بانکی خیلی محدود خواهد کرد. البته وضعیت فعلی که این ماه و ماه بعدی شاهد آن هستیم فعلی محصول اقدامات ماه های گذشت است. می خواهیم بدون اینکه انقباضی عمل کنیم، سیاست ها و اقداماتی در جهت کنترل تورم انجام دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه سال ۱۴۰۰ اساساً متناسب طراحی نشده است و اگر بخواهیم طبق روال، در سال آینده هم ضریبی را بر بودجه امسال اضافه و بودجه سال ۱۴۰۱ را تدوین کنیم مشکل جدی خواهیم داشت.

میرکاظمی همچنین در پاسخ به این پرسش که "برای کسری بودجه امسال چه‌کار خواهید کرد؟" گفت: باید مصارف خود را کنترل کنیم و حالت انقباضی در هزینه‌ها داشته باشیم و کمتر مجبور شویم خلق پول کنیم زیرا خلق پول، آفتی در اقتصاد کشورمان است که هزینه خانوار را افزایش می‌دهد و چون رشد اقتصادی نداریم، اشتغال, دچار آسیب می‌شود.

پایان/

۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 12382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =