اشتباه کانال منتسب به سپاه در مخالفت با واردات خودرو

یک کانال تلگرامی منتسب به سپاه در گزارشی به ارائه اطلاعات غلط و متناقض در مخالفت با طرح انقلابی مجلس برای واردات خودرو پرداخت.

به گزارش تحریریه، کانال تلگرامی منتسب به سپاه پاسداران(@sepah_pasdaran) در مطلبی با عنوان "اقدام مجلس انقلابی برای دهک ثروتمند با تسهیل واردات خودروهای لوکس" ناخواسته در دام انحصارگران خودرو و مونتاژکاران داخلی که به مونتاژ خودروهای درجه دوم و سوم چینی مشغول بوده و با قیمت بنز و لکسوس به مردم عرضه می کنند افتاد و اصلا توجه نکرد که هر خودرو خارجی خودرو لوکس نیست و تبدیل شدن خیابان های ایران به نمایشگاه بنجل های 39 سال پیش فرانسه باعث شده است مدل هایی مانند تویوتا کرولا که در سایر کشورها به مردم پایینتر از طبقه متوسط فروخته می شود، لوکس نامیده شود.

در مطلب کانال منتسب به سپاه محورهای:

  • دستور مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و نامگذاری سال ۱۴۰۰ با عنوان "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها".
  • رتبه ایران در سال ۲۰۱۹ در شاخص کیفیت قوانین و مقررات در بین ۱۹۲ کشور مورد بررسی توسط بانک جهانی ۱۸۰ بوده است.  
  • مشکلات فقر و بیکاری در جامعه و دغدغه مجلس در این زمینه بسیار است، ولی با این مصوبه راهی برای واردات خودرو به جهت ثروتمندان باز می شود. 
  • معمولا قانونگذاران، رفع مشکل برق، آب، گرانی و تورم، حذف فقر و معضلات عمده جامعه را در اولویت اول قرار میدهند و از هرگونه منابع ارزی برای رفع این مشکلات استفاده خواهند نمود. ولی منابع ارزی خارج از کشور صرف برآورده سازی درخواست بخش کوچکی از جامعه گردد.
  • با دولتی نگه داشتن خودروسازان و عقب مانده کردن این صنعت، ظلم بزرگی را به اقشار مختلف جامعه و مخصوصا قشر کم درآمد جامعه نموده اند. با خصوصی کردن دو خودروساز بزرگ و حل ریشه ای مشکل که منجر به تولید خودروی با کیفیت و مناسب گردد.
  • این رفتارها نه تنها باعث مناسب تر شدن محصولات خودروسازان از جنبه کیفیت و قیمت نمی شود بلکه موجبات نارضایتی بیشتر جامعه و  زیان میلیونها سهامدار جامعه را فراهم می کند.
  • در شرایطی که امکان واردات مواد اولیه با ارز آزاد وجود ندارد و کارخانجات تولیدی بدلیل عدم امکان تامین مواد اولیه خطوط تولید را متوقف می کنند و یا کارگران خود را اخراج می نمایند، تخصیص ارز آزاد برای وارد کردن خودرو جهت استفاده دهک بالای درآمدی کشور یک شاهکار ملی است که در حافظه تاریخ ثبت خواهد شد.  
  • از چالش قیمتگذاری خودرو که هیچ تاثیری بر روی قیمت محصول در بازار نداشته و مصرف کننده واقعی هیچ سودی از این فرآیند نبرده و تنها سود فراوانی را نصیب عده خاصی نموده و چندین میلیون سهامدار خودروسازان را متضرر نموده است خارج نشده ایم که می بایست با این چالش مجدد مواجه گردیم و هر روز شاهد افزایش فاصله صنعت خودرو با خودروسازان جهانی و متضررتر شدن سهامداران و جامعه باشیم.

مطرح شده است که آشکارا نشان می دهد نویسنده مطلب نسبت به اقتصاد کلان و مساله خودرو اشراف نداشته و ترکیبی از پوپولیسم و مسائل متناقض را به هم چسبانیده است. بدترین ظلم در چنین مطالبی به رهبر معظم انقلاب می شود که مطالبات اصولی ایشان را به مصادیق غلط ربط داده و جامعه را به اشتباه محاسباتی می اندازد. رهبر معظم انقلاب کجا گفته اند حمایت از تولید به معنای ایجاد انحصار و بستن درهای کشور است؟ اگر این مطالبه وجود دارد که ندارد، چرا درهای کشور بر روی غذای سگ و گربه، بیل و چکش، بند شلوار؛ قلوه سنگ و سایر موارد مشابه بسته نمی شود و فقط خودرو را نباید وارد کرد؟

اشاره به مواردی مانند قوانین و مقررات و جایگاه نازل کشور سخن حقی است که از آن اراده باطل می شود. آن مسائل را باید قوای مربوطه پیگیری کنند و جایگزین مسائلی مانند آزادسازی واردات خودرو و بسیاری دیگر از دستورکارهای مجلس نیست.

چرا نویسنده محترم و سردبیری که اجازه انتشار آنرا داده است فکر می کند واردات خودرو یعنی منافع ثروتمندان؟ مگر قرار است بوگاتی وارد کشور شود؟ چرا نویسنده از خود سوال نمی کند، چه اتفاقی در این کشور روی داده است که تویوتا یاریس، کرولا، مزدا 2، کمری و حتی خودروهای چینی مونتاژی مانند جک، چری و ... در ایران خودروی اشرافی نامیده می شود؟ غیر از این است که به دلیل انباشتن خیابان های ایران از بنجل های فرانسوی مانند 405، پارس، سمند، پراید و ... که حتی در موزه های فرانسه هم پیدا نمی شوند مردم ایران تحقیر شده و به جماعتی خودرو ندیده تبدیل شده اند. آیا تیم رسانه ای سپاه می داند بخش زیادی از نارضایتی انباشته شده شدید کنونی به دلیل احساس حقارت مردم ایران به دلیل عدم توان خرید خودرو مناسب در مقایسه با کشورهای همسایه فقیرتر از ایران است؟

مشکلات آب و برق را ربط دادن به خودرو همانقدر بی ربط است که از کسی بپرسی چرا پولت را خرج خرید فرش برای منزل می کنی، با این پول غذای مناسبتری بخر. همانقدر که یک خانواده به مخارج برای غذا نیاز دارد، به زیبا کردن منزل نیز نیازمند است و محتاج مسافرت و هزینه های فرهنگی است. ضمن اینکه سهم خودرو مناسب در میزان رفاه خانوار بسیار بالاتر از چیزی است که نویسنده فکر می کند.

نوشتن اینکه امکان واردات مواد اولیه با ارز آزاد وجود ندارد، نشان از بی خبری نویسنده دارد، زیرا مونتاژکاران داخلی در 4 سال اخیر که تحریم ها احیا شده نزدیک به 10 میلیارد دلار قطعه وارد کرده(عموما با دلار 4200 تومانی و بخشی هم با دلار ازاد نیمایی) و با قیمت دلار 57 هزار تومانی با مردم حساب کرده اند. درحالیه در 5 سال قبل از سال 1397 یعنی از سال 1392 تا پایان سال 1396 کمتر از 8 میلیارد دلار خودرو ساخته شده وارد کشور شد. با این تفاوت که در 5 سال اول خودروهای روز جهانی از ژاپن و آلمان خودرو وارد می شد، اما در 4 سال اخیر خودروهای با برند درجه 2 و 3 چینی مونتاژ شده است. لازم به تاکید است که امکان واردات همه کالایی وجود دارد و در سال 1399 صدها میلیون دلار غذای سگه و گربه، زیپ شلوار، قلوه سنگ، کلنگ و ... وارد کشور شده است.

نقد چالش قیمتگذاری خودرو کاملا صحیح است، اما بر فرض واگذاری کامل به بخش خصوصی و حفظ انحصار، اتفاق مثبتی روی نمی دهد و فقط انحصار خصوصی جایگزین انحصار دولتی می شود. چیزی شبیه به صنعت لوازم خانگی که تولیدکنندگان داخلی با بستن واردات، محصولات بی کیفیت خود را گرانتر از بوش آلمان عرضه می کنند و به دلیل عدم به فروش رسیدن به دلیل گرانفروشی، 70 درصد تولیدات را انبار کرده اند اما حاضر به کاهش قیمت ها نیستند.

نکته حیرت آور در مطلب کانال منتسب به سپاه این است که به منافع سهامداران خودروسازان داخلی توجه کرده است. آیا انتظار دارید که از منافع سهامداران به قیمت فروختن سمند به قیمت 300 میلیون تومان به بقیه مردم حفاظت شود؟ این استدلال شبیه استدلال کانون سردفتران است که می خواهند به قیمت حفظ درآمد خود مردم را مجبور کنند دو بار برای سند زدن خودرو هزینه کنند.

سخن آخر

سپاه و نیروهای نظامی کشور در رسیدن به فناوری های ممتاز و جانفشانی در راه آرمان های انقلاب و خدمت به مردم در تاریخ این کشور می درخشند و کارهایی کرده اند که بزرگترین سرداران ایران در تاریخ چند هزار ساله این کشور نتوانسته اند انجام دهند. سپاه در 10 سال گذشته تمام جنگ های منطقه را با بزرگترین قدرت های جهانی با پیروزی به پایان رسانیده و در تاریخ انقلاب در هیچ جنگی از یمن تا بوسنی شکست نخورده است. شایسته نیست که چنین نیروی بی بدیلی اعتبار خود را صرف دفاع از چیزی کند که ماهیت آنرا نمی شناسد و بازیچه دست انحصارگران و مونتاژکاران رندی شود که مافیای خودرو را بر گرده ملت نجیب ایران سوار کرده اند. حمایت از انحصارگران باعث می شود مردم عصبی شده و دستاوردها و جانفشانی های سپاه را بر نتابند و واکنش پرخاشگرانه نشان دهند.

اصل اساسی در اقتصاد اسلامی رقابت و شفایت است و چنانکه مرحوم میرزای شیرازی با استناد به آن حکم به حرمت استعمال توتون و تنباکو را اعلام کرد؛ "در اسلام انحصار نداریم"؛ است. در 43 سال گذشته سیاست حمایت از تولید؛ بخوانید حمایت از مافیای فساد در خودروسازی و مونتاژ مدل های محقر و توهین آمیز فرانسوی؛ حاکم بوده و نتیجه کنونی را به بار آورده است. اگر به این سیاست 43 سال دیگر نیز ادامه داده شود، نتیجه متفاوتی به بار نخواهد آورد.

یک ایرانی 18 ساله در سال 57 که گواهینامه(در آن موقع تصدیق) دریافت کرده بود و شعار نظام درباره حمایت از صنعت خودروسازی را باور داشت، هم اکنون 61 ساله است و شاید دیگر توان رانندگی نداشته باشد. ایا می خواهید به این شخص وعده دهید تا 43 سال دیگر نیز به انتظار خودروساز شدن کشور بنشیند و تقاضای واردات خودرو نداشته باشد؟

پایان/

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 12541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 0
      عدم واردات خودرو یعنی توهین به شعور مردم
    • طبا IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      1 0
      بنظر من هر کسی که در حمایت از صنعت ابوطیاره سازی داخلی صحبت کند، در حیف و میل منابع نفتی این مملکت با توجه به متوسط ۵ برابری مصرف سوخت خودروهای داخلی نسبت به مشابه خارجی(نه بنجل چینی) و نیز در خون های ریخته شده بر جاده های این کشور بواسطه نا ایمن بودن بنجل های داخلی و نیز صدمات ناشی از آلودگی هوا به مردم کشورمان، سهیم و شریک باندهای مافیایی خودروسازی خواهد بود.