تیره ترین دوران روابط دربار سعودی با کاخ سفید

خارج کردن سامانه‌های موشکی آمریکا از عربستان، لغو سفر وزیر دفاع آمریکا به عربستان، افشای اسناد مربوط به حادثه یازدهم سپتامبر و نقش سعودی‌ها در حمایت از عاملان این حادثه، به حاشیه راندن عربستان در پرونده افغانستان، پرونده جمال خاشقچی و ... شاخص‌هایی هستند که نشان می‌دهند روابط واشنگتن-ریاض در تیره ترین دوران خود قرار دارد.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود نوشت، روابط عربستان و آمریکا از مرحله بد به مرحله بدتر وارد شده است. طی دو هفته اخیر روابط این دو کشور به مرحله بی‌سابقه‌ای از تنش وارد شده است. شماری از تحولات بیانگر این تنش است.

نخست اینکه خبرگزاری «آسوشیتد پرس» آمریکا که به مراکز تصمیم گیری در کاخ سفید بسیار نزدیک است اعلام کرد دولت آمریکا همه سامانه‌های موشکی پاتریوت و سامانه بسیار پیشرفته «ثاد» خود را از عربستان خارج کرده است. این سامانه‌ها در سال ۲۰۱۹ پس از حمله موشکی بزرگ و دردناک گروه مردم مردمی انصارالله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو با هدف حمایت از عربستان در این کشور مستقر شده بودند. این خبرگزاری گزارش خود را با تصاویر ماهواره‌ای از مکان خالی این سامانه‌ها در پایگاه هوایی امیر سلطان مستند کرد. این موضوع نشان می‌دهد که پنتاگون این تصاویر را فاش کرده است.

دوم اینکه سفر «لوید آوستین» وزیر دفاع آمریکا به عربستان لغو شد. این در حالی است که وی در سفر منطقه‌ای خود به کشورهای قطر، کویت و بحرین سفر کرد. لغو این سفر در تاریخ روابط دو کشور بی‌سابقه و بیانگر خشم عربستان از آمریکا است.

سوم اینکه رهبران عربستان تلاش کردند توجیه‌های آمریکا درباره لغو این سفر را تکذیب کنند. در این زمینه «سطام بن خالد آل سعود» شاهزاده جوان سعودی در صفحه «توییتر» خود نوشت تعلیق این سفر از سوی عربستان صورت گرفت و عربستان دیکته هیچ کشوری را نمی‌پذیرید و برپایه منافع مشترک و احترام متقابل رفتار می‌کند. این نخستین بار است که یکی از اعضای خاندان حاکم اینچنین اظهاراتی را بر زبان می‌آورد.

چهارم اینکه شاهزاده سطام که نزدیک به «محمد بن سلمان» ولیعهد و حاکم واقعی عربستان است تلاش کرد در توییتر خود بر این موضوع پافشاری کند که عربستان در شرایطی سفر اوستین را لغو کرد که همزمان با آن از «لیونید اسلوسکی» رئیس امور بین‌الملل مجلس دومای روسیه استقبال کرده است. او با این اقدام به طور آشکار واشنگتن را تهدید کرده است که آماده است روسیه را جایگزین آمریکا کند. این به چالش کشیدن آمریکا خطرناک است و هزینه‌های سنگینی را برای عربستان به دنبال دارد.

پنجم اینکه «ترکی فیصل» رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در صحفه شبکه آمریکایی «CNBC» ابراز امیدواری کرد آمریکا به تعهدات خود درباره عربستان پایبند باشد و سامانه موشکی خود را در این کشور باقی گذارد.

روزنامه رای الیوم افزود: عقب‌نشینی سامانه‌های موشکی آمریکا در شرایط بسیار سخت عربستان انجام می‌گیرد. زیرا جریان انصارالله و همپیمانان آن بر دامنه حمله‌های موشکی و پهپادی خود علیه تاسیسات نفتی شرکت آرامکو و زیر ساخت‌های نظامی و غیر نظامی عربستان در عمق این کشور افزوده‌اند. شکست موشک‌های پاتریوت آمریکا در رهگیری موشک‌های بالستیک انصارالله ثابت شده است. رهبران سعودی به دنبال جایگزین برآمده‌اند. موشک «اس ۴۰۰» روسیه نشان داده است که دارای قدرت بالایی است. اما خرید این موشک از روسیه دارای خطراتی است زیرا آمریکا خرید این موشک از سوی عربستان را خط قرمزی به شمار می‌آورد که در نتیجه آن از عربستان انتقام خواهد گرفت و رهبران عربستان نمی‌توانند پیامدهای این موضوع را تحمل کنند.

به نوشته روزنامه رای الیوم، دولت بایدن چند روز پیش بخشی از اسناد مربوط به حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر و کسانی را که در آن نقش داشته اند را فاش کرد؛ همزمان شدن این موضوع با لغو سفر وزیر دفاع آمریکا به عربستان و استقبال ریاض از یک مسوول بلند پایه روسیه به عنوان تلافی،  اوج گیر تنش  سیاسی این دو را نشان می دهد. افشای این اسناد  نشان می دهد که سعودی‌ها از دست اندرکاران این حادثه تروریستی حمایت مالی و لجستیکی به عمل آوردند. همین امر چراغ سبزی برای دادگاه‌های آمریکا است تا به شکایت خانواده قربان این حادثه تروریستی بپردازند و برای جبران دیه این قربانیان که به چندین تریلیون دلار می‌رسد قانون «جاستا» را علیه عربستان اجرایی سازند. 

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد: آمریکا درباره افغانستان هم عربستان را به حاشیه رانده است و با دادن نقش اصلی به قطر سبب شد این کشور در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه به یک پایگاه مهم سیاسی، نظامی و دیپلماسی تبدیل شود. این موضوع به نوبه خود زدن خنجری زهراگین از سوی آمریکا به پشت عربستان است که به ائتلاف راهبردی آمریکا و عربستان که ریشه آن به ۹۰ سال پیش برمی‌گردد، پایان می دهد. 

پایان/

۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 12596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =