1 میلیارد دلار برای واردات خودرو، بد، 3 میلیارد دلار برای خرید خانه در ترکیه، خوب!

درحالی عده ای به اسم دفاع از تولید ملی مانع از واردات خودرو و کاهش قیمت ها می شوند که با خروج سالانه 3 میلیارد دلار ارز از کشور همراهی می کنند.

به گزارش تحریریه، پس از ورود مجلس و تصویب طرح مردمی آزادسازی واردات خودرو و کاهش انحصار در این بازار مهم، عده ای به اسم حمایت از تولید ملی وارد داستان شده و به دنبال اعمال فشار بر شورای نگهبان برای رد آن هستند. اگرچه کارشناسان معتقدند برای واردات خودرو نیازی به طرح و لایحه مستقل وجود نداشت و دولت می بایست راسا برای انحصارزدایی از بازار خودرو، واردات را برنامه ریزی می کرد.

با این حال، مقایسه دو آمار به خوبی نشان می دهد که مدافعان حفظ انحصار در بازار خودرو به دنبال حفاظت از تولید ملی و کمک به اقتصاد ایران نیستند و فقط به آن تظاهر می کنند. واردات خودرو به طور میانگین به سالی کمتر از 1.3 میلیارد دلار ارز نیاز دارد که صرف وارد شدن کالا به کشور شده و به مصرف مردم می رسد، اما همین الان سالانه 3 میلیارد دلار ارز از کشور به مقصد ترکیه روانه شده و صرف خرید ملک در استانبول و ... شده و به بانی نجات اقتصاد ترکیه تبدیل شده است.

چرا دل نگران های تولید ملی در برابر خروج ارز از کشور به مقصد ترکیه در سکوت مطلق به سر می برند، اما در برابر خروج ارز از کشور و واردات کالایی که در داخل وجود ندارد، موضع گیری کرده و آدرس غلط می دهند؟

هر صادراتی در نهایت باید به یک واردات بیانجامد و الا معنایی جز صدور سرمایه های کشور با هدف کسب هیچ(اسکناس دلار) نخواهد داشت. زیرا صادرات و عدم واردات به معنای صدور مواد و تجهیزات و دریافت کاغذ اسکناس است. این اسکناس ها در نهایت باید صرف خرید محصولاتی شود که در تولید آنها مزیت نداریم که پس از 43 سال ثابت شده است بستن درهای کشور بر روی واردات خودرو باعث نابودی این صنعت مهم شده و ایجاد مزیت نکرده است. درحالیکه با رقابتی سازی تدریجی، می شد از صنعت خودرو؛ صنعتی پویا ساخت.

هزینه صدها هزار دلاری برای خرید یک آپارتمان در ترکیه از افراد عادی ساخته نیست، اما هزینه 20 تا 30 هزار دلاری برای خرید یک خودروی هیبریدی کم مصرف با فناوری روز از مردم عادی ساخته است. شاید مخالفان واردات خودرو و خارج کنندگان سرمایه از کشور به مقصد ترکیه یک دسته باشند. برای همین هزینه 1 میلیارد دلاری با هدف افزایش رفاه مردم را بد می دانند، اما با هزینه 3 میلیارد دلاری برای خودشان موافق هستند!

پایان/

۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 12634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حامد GB ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      راست ميگي به اين فكر نكرده بودم چه جوريه دارن تسويق ميكنن مردم سرمايه خارج كنن
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      درست فرمودید دفاع از کدوم تولید ،تولیدی که‌ رقابتی نباشد ارزش يک ریال هم ندارد اینهایی که‌ مخالف آزاد سازی خودرو هستند،هم مخالف تولید داخلی،هم مخالف رهبری،هم مخالف دولت انقلابی،هم مخالف نمایندگان عزیزهستند فقط نگران دلالان وراندخواران هستندکه انشاالله بزودی دستشان از جیب مردم‌ صبورو انقلابی ايران کوتاه میشود درود به رهبر عزیزودولت مقتدر مجلس انقلابی که‌ با اين تصویب تصمیم درست گرفتن و بد خواهان و سودجویان به تکاپوی بر هم زدن افتادند،که‌ شورای محترم نگهبان انشاالله با تصویب آن نقشه آنها را نقش بر آب‌ خواهد نمود انشاالله. به امید سر بلندی و سرافرازی ايران عزيز که‌ لیاقت بهترین ها را دارد.
    • مجتبی IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      باسلام دم شما گرم که واقعا حرف دل ملت رو زدید مافیای خودرو در داخل مانع بزرگ واردات خودرو شدن
    • احمد GE ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 0
      مخالفان را به ملت معرفی کنید ببینیم کیا در کشتار ملت در طول این سالها همراه هستند.
    • کرم رضا IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 0
      آقا این چه ربطی داره مگر مجلس گفته مردم برن ترکيه خونه‌ بخرند همان ماشین خارجی سوارها رفتن ترکيه که‌ شما آمارشان راداری زیاد می کنی اون کار اشتباه و وطن فروشی است این کار واردات خودرو هم بدتراز آن اوایل انقلاب شعار میدادن. فلانی حیا کن...آمریکا رارهاکن اگرمردم ماشین ایرانی ده برابر قیمت سوار شوند سودش باز درایران وجیب ایرانی می رود اما اگر ماشین خارجی نصف قيمت هم وارد کشور شود هم پول ایرانی رفته هم آبرویش خلاصه آقای عزیز اگر مسلمانی اگر انقلابی هستی اگروطن پرستی دست از واردات خودرو خارجی بردارتورابه حضرت عباس قسم میدهم به‌ بهانه کمک به مردم تیشه به ریشه مردم وانقلاب نزن بگذارید ایرانی خودش را به دنیانشان بدهد اگرراست میگی خوروسازی را بگذار دراختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا ماشین ساز های دوستان خارجی ات بیا ن جلو ماشین ایرانی لنگ بندازن مثل موشک‌های ایرانی که اسرائیل را به‌ لرزه درآورده واردات خودرو خارجی ممنوع وسلام.
    • حامد IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 0
      به نظر من اینا ادم که چه عرض کنم ..بیش تیستن که زمین خانهایشان سقف زندگی مردمه که خیری هم از این دنیا نمیبینن