عبدالباری عطوان: پیروزی چندگانه محور مقاومت با ورود سوخت ایرانی به لبنان

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب رسیدن سوخت مازوت ایران به لبنان و ناتوانی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با آن را یک شکست بزرگ دیگر برای وانگتن و تل آویو و آغاز مرحله تازه ای از بازدارندگی ارزیابی کرد زیرا این اقدام همزمان سه تحریم آمریکا شامل تحریم نفتی ایران، تحریم بنادر سوریه و تحریم مردم لبنان را در هم شکست.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود به قلم «عبدالباری عطوان» درباره ورود سوخت ایران به لبنان نوشت: ما هم مثل میلیون ها لبنانی، ناوگانی را که مازوت ایران را از طریق مرزهای سوریه به منطقه البقاع انتقال می داد، دنبال کردیم. در این منطقه بار این نفتکش ها در انبارهای شرکت وابسته به حزب الله لبنان خالی می شود تا در اختیار بیمارستان های دولتی، سالمندان و افراد بی سرپرست و نانواها قرار داده شود. 

به نوشته روزنامه رای الیوم، بسیاری از افرادی که هوادار آمریکا هستند در رسیدن این نفتکش ها که سوخت را به بندر بانیاس سوریه منتقل می کردند، تردید داشتند. آنها بر روی این موضوع حساب باز کرده بودند که آمریکا یا رژیم اسرائیل این نفتکش ها را هدف قرار خواهند داد و شبانه روز پیگیر این خبر بودند. اما آنها ناامید شدند و همه شرط بندی های آنها از بین رفت و یکباره سه تحریم آمریکا شامل تحریم نفتی ایران، تحریم بنادر سوریه و تحریم مردم لبنان شکسته شد. اکنون با این اقدام قانون «قیصر/ سزار» آمریکا نفس های آخر خود را می کشد.

عطوان اظهار داشت هدف از تحریم های لبنان آن بود که حزب الله تضعیف شود و مردم علیه این حزب تحریک شوند و آن را خلع سلاح کند اما اکنون این حزب برنده شده است. ایران و سوریه هم برنده شده اند؛ سوریه بنادر خود را برای کاهش درد و رنج های مردم سوریه گشود. لبنان نشان داد که دارای رهبر مقاومی مانند سید «حسن نصرالله» است که دارای قدرت و روحیه جنگی بسیار بالایی است. او همچنین نشان داد که دارای قدرت مدیریت مدرنی است که می تواند اقدامات لجستیکی لازم را سازمان دهی کند.

همچنین این اقدام نشان داد که دولت آمریکا در ارزیابی قدرت طرف مقابل دچار اشتباه شده است. تحریم های ظالمانه آمریکا که از سوی برخی جریان های سیاسی داخلی لبنان حمایت می شد با عبور نخستین نفتکش از مرز لبنان و سوریه شکسته شد و دولت آمریکا هیبت و عظمت خود را از دست  داد. ممانعت نکردن در رسیدن این محموله به مردم لبنان از سوی آمریکا و جنگنده های رژیم اسرائیل که همواره حریم هوایی لبنان و سوریه را نادیده می گیرند، آغاز دوره بازدارندگی جدیدی است که با مراحل گذشته متفاوت خواهد بود و ویژگی اساسی آن پیروزی محور مقاومت در جنگ نفتکش ها است.

به نوشته روزنامه رای الیوم، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا که در واکنش به حمله به یک کشتی اسرائیلی در خلیج عمان تهدید به انتقام دسته جمعی کرده بود شهامت آن را نداشت که تهدیدهای خود را عملی سازد. افزون بر این، او شهامت این را نداشت که مانع رسیدن سوخت و کشتی ایران شود.

عطوان در بخش پایانی گزارش خود آورد: شکست های آمریکا پس از ناکامی بزرگ در افغانستان ادامه خواهد داشت. آمریکا دست و پای خود را در منطقه خاورمیانه سوزانده و به همین دلیل همه طرح های آن در منطقه خاورمیانه با شکست روبرو می شود و اکنون چاره ای غیر از این ندارد که به دنبال راه حلی برای عقب نشینی امن از منطقه باشد تا زیان های خود را کاهش دهد.

پایان/

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 12638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =