عبدالباری عطوان: آمریکا از کشورهای حاشیه خلیج فارس دفاع نخواهد کرد

«عبدالباری عطوان» معتقد است آمریکا با هدف مقابله با چین تصمیم گرفته است نه تنها ناتو را دچار شکافی عمیق کرد بلکه احتمالا از همپیمانان خود در کشورهای خلیج فارس چشم پوشی می کند و این کشورها را دچار سردرگمی و هراس کرده است.

به گزارش تحریریه، عبدالباری عطوان تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در فایلی که در «یوتیوب» منتشر کرد، اظهار داشت: پیمان «OCOS» میان انگلیس، استرالیا و آمریکا ائتلاف آنگلوساکسونی جدیدی است. ائتلاف ناتو به طور کلی دچار شکاف شده است. آمریکا در ائتلاف آنگلوساکسونی حرف آخر را می زند. آمریکا توافق فروش زیردریایی فرانسه به استرالیا را قطع کرده و به استرالیا زیر دریایی هایی می فروشد که با سوخت هسته ای کار می کنند. آمریکا اکنون به طور کلی تغییر کرده است. این کشور در شرایط کنونی بر روی چین تمرکز کرده است. چین چالش بسیار بزرگی برای آمریکا است. این کشور قدرت اقتصادی و رهبری آمریکا در جهان را به چالش کشیده است. اکنون ائتلاف انگلوساکسونی جدید با هدف مقابله به چین تشکیل می شود. احتمال دارد در آینده ژاپن، کره جنوبی، اندونزی و فیلیپین هم به ائتلاف ملحق شوند.

وی افزود: آمریکا تصمیم گرفته است در منطقه خاورمیانه از همپیمانان خود در کشورهای خلیج فارس چشم پوشی کند. آمریکا از کشورهای خلیج فارس باج خواهی کرد و اکنون آنها را رها می کند.  این کشور موشک های پاتریوت و تاد را از عربستان خارج کرده است. این در حالی است که گروه انصارالله یمن در حال پیشروی هستند و با پهپادهای خود تاسیسات نفتی آرامکو را هدف قرار می دهند. شرایط خطرناکی برای عربستان در حال رقم خوردن است و واشنگتن اعلام کرد که آمادگی ندارد از عربستان و کشورهای عربی حمایت و دفاع کند. «عبدالخالق عبدالله» مشاور شیخ «محمد بن زائد» ولیعهد امارات هم چند روز پیش گفت آمریکا هرگز از کشورهای حاشیه خلیج فارس دفاع نمی کند. کشورهای خلیج فارس بر سر چند راهی قرار گرفته اند و نمی توانند چگونه خود را برای مرحله پس از خروج آمریکا از منطقه سازگار سازند.

عطوان گفت: اکنون تهدیدهای آمریکا از روی سر ایران کنار رفته است. زمانی آنها ناوهای خود را علیه ایران آماده می کردند اما نفتکش های ایرانی وارد بندر بانیاس سوریه شدند. مازوت از این بندر با  ۱۴۰ تانکر راهی لبنان شد و آمریکا و اسرائیل جرات نکردند که آنها را هدف قرار دهند و آنها تنها نظاره گره حرکت این نفتکش ها بودند. با این اقدام سه تحریم شکست شد. تحریم نفتی ایران، تحریم بنادر سوریه و تحریم لبنان از این سه موارد بودند. اسرائیلی ها پس از شکست در غزه در ضعیف ترین روزهای خود به سر می برند. آنها در جنگ نفتکش ها هم شکست خوردند و اکنون هم نتوانستند مانع ورود مازوت ایرانی به لبنان شوند.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب ادامه داد: موضوع دیگر دیدار «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه بود. این دیدار دارای اهمیت بسیار بالایی بود. آمریکا از مناطق نفت خیز سوریه عقب نشینی خواهد کرد و این موضوع ضربه بزرگی را به ترکیه وارد خواهد کرد. روسیه گفته است اجازه نخواهد داد نیروهای اشغالگر خارجی در سوریه حضور داشته باشند. در چنین شرایطی ترکیه در شرایط سختی به سر می برد زیرا حتی بشار اسد هم از دیدار با رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور سر باز زد. اکنون منطقه در حال تغییر است و محور مقاومت در حال پیروزی است.

پایان/ 

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 12699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =