هجوم سرمایه ایرانیها به سمت ترکیه، فقط به چهار علت!

عدم پیش‌بینی اقتصادی در ایران، تشدید بحران‌های مختلف در کشور، قیمت ارزان ملک در ترکیه و تورم شدید در ایران از جمله عوامل هجوم سرمایه های ایرانیها به سمت ترکیه هستند.

به گزارش تحریریه،‌  براساس آمارها، ایرانی‌ها بعد از عراقی‌ها دومین گروه خریداران مسکن در ترکیه هستند و درحالی‌که در ماه گذشته ۲۵۹ فقره خرید مسکن در منطقه ۱ تهران به ثبت رسیده است ایرانی‌ها در مردادماه ۱۴۰۰ حدود ۹۰۰ خانه در ترکیه خریده‌اند. بدین‌ترتیب میزان خرید ملک از سوی ایرانیان در ترکیه طی دو سال گذشته ۱۵ برابر شده است. بنابر گزارش مرکز آمار ترکیه، ایرانیان فقط در ماه آگوست (مرداد تا شهریور) با خرید ۹۱۱ ملک در ترکیه رکورددار خریداران خارجی املاک در این کشور شده‌اند. به گفته کارشناسان مسکن، قیمت خانه‌ای معمولی در ترکیه به پول ایران از ۵۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۳ میلیارد تومان می‌رسد؛ درحالی‌که برای خرید یک آپارتمان ۵۰ متری در تهران براساس اعلام بانک مرکزی و با در نظر گرفتن متوسط قیمت هر متر مربع ۳۱ میلیون تومان ۱ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان باید پرداخت.

 وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان در مورد موج مهاجرت به ترکیه برای خرید ملک به اعتماد گفت: مسوولان کشور باید به عنوان یک هشدار این موضوع را جدی بگیرند، در حال حاضر ما شاهد چند مساله باهم هستیم که اینها موجی از مهاجرت از کشور را ایجاد کرده است. در کنار اینکه سرمایه‌های انسانی ما از دست می‌رود شاهد خروج سرمایه به صورت دلاری نیز هستیم که اگر به درستی حل نشود آینده ناگواری پیش رو خواهیم داشت.

عدم پیش‌بینی اقتصادی در ایران

این اقتصاددان با اشاره به ریشه‌های اصلی ترغیب ایرانیان برای خرید ملک در ترکیه گفت: فرار سرمایه همیشه در شرایط ابهام و بی‌ثباتی سیاسی شدت می‌گیرد، در این مدت بارها و بارها بحث پیش‌بینی بودن اقتصاد ایران مطرح شده است و این مساله مهمی است که بتوانیم آینده قابل پیش‌بینی را در کشور ایجاد کنیم اما شاهد آن بودیم که دولت‌های مختلف با وعده‌ها و شعارهای مختلف آمدند و رفتند اما آینده پیش‌بینی‌پذیری برای کشور ترسیم نشد. او ادامه داد: هرچه پیش‌بینی‌ناپذیری در اقتصاد کشور بیشتر شود موج مهاجرت‌ها از سوی مردم برای پیدا کردن شغل و امنیت اقتصادی نیز افزایش پیدا می‌کند. ضمن آنکه مساله بعدی موضوع امید است که در آینده زندگی و معیشت خود بهبود خواهند یافت یا نه، افراد زمانی که با بن‌بست مواجه می‌شوند، تشدید ناامیدی‌ها موج مهاجرت را افزایش می‌دهد.

تشدید بحران‌های مختلف در کشور

شقاقی‌شهری با اشاره به تشدید بحران‌های مختلف در کشور تصریح کرد: صرفا عامل اقتصادی برای خرید ملک در ترکیه تاثیرگذار نیست. بحران آب، بحران صندوق‌های بازنشستگی، بحران‌های زیست‌محیطی و عدم مدیریت صحیح در مهار کرونا و ... انگیزه برای مهاجرت را بیشتر کرده است. با وجود این بحران‌ها برخی امکان ادامه زندگی در ایران را بسیار دشوار می‌بینند.

 هرکدام از موضوعاتی که به آن اشاره شد می‌تواند انگیزه‌ای برای مهاجرت افراد در دهک‌های مختلف باشد و متاسفانه باید گفت در ایران توانمندی قابل‌قبولی برای جمع کردن بحران‌ها وجود ندارد و فساد و نابرابری هرکدام سهمی در این قضیه دارند. البته آینده سیاسی و سرنوشت تحریم‌ها کشور نیز بی‌تاثیر نیست. این اقتصاددان گفت: ضمن آنکه در ایران به یک‌باره طی دهه ۹۰ قیمت دارایی‌ها به‌شدت رشد کرد و در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ تحریم‌ها افزایش یافت و ارزش پول ملی سقوط کرد و قیمت دارایی هم رشد کرد و یک بار دیگر نیز در سال ۱۳۹۷ این اتفاق رخ داد، قیمت دارایی‌ها سر به فلک کشید.

پایان/

۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 12715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • محسن IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      3 1
      زیبایی معماری شهرهای ترکیه و توریستی بودن اکثر شهرهای آن عامل دیگر جذابیت آن است.
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      1 2
      این همه پول چطور از مملکت خارج میشه؟ البته به کمک صرافیعا بوسیله بیت کینها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
        0 0
        فرار سرمایه ازمملکت ویران از لحاظ اقتصادی به ترکیه خیلی از ماندن سرمایه در کشوری که ثبات اقتصادی ندارد بهتر است زیرا درصورت ماندن سرمايه درداخل کشور با توجه به بی ثباتی اقتصادی آن که در هر ساعت حال وهوای آن عوض می شود، نابودی سرمایه است
    • احمد IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      0 0
      از صبح تا شب جون میکنیم از بس کار می‌کنیم به چه امیدی؟ به امیدی که یکم بتونیم شاد وخوش باشیم آیا تو ایران شادی وخوشی هست. از خودتون پرسیدین به چه امیدی دارین کار میکنین. فقط واسه رفع مایحتاج اولیه. خوشی پیش کش. معلومه واسه چی مهاجرت میکنن اگه یکبار رفته باشین ترکیه دوست دارین هر ماه برین. همه چی دارن. آزادی. خوشی. تفریح. شادی.... هرچی بگم کم گفتم. ما از ترکیه همین الان 100سال عقبیم تا چی رسد به اینکه اونا باسرعت سرسام آوری دارن پیش میرن وکشور شان رو میسازن. ما هی عقب میریم پولامونو تو عراق ویمن و لبنان وسوریه میبرن خرج اونا میکنن بعد امیدی به بهبودی با این روش مملکت داری نیست دیگه. اونایی که میتونن این چهار روز باقی عمرشونو میرن یکم خوش بگذرونن عمرشون اینجا تلف شد رفت
    • فرزان IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      وضع مملکتودرست کنین خوب-نمی ره الان اینجاترکیه مقصره یاایران
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      خاک برسر دولتمردان که بازار را ناامن کردند که پولها وارزها درخارج از ایران سرمایه گذاری گردد وقتی عده ای نا اهل وبی خرد در راس آمور باشند همین می شود . پول ۵۰ در صد ملت را دربورس دزدیدند . با انتشار اخبار اخذ مالیات های بی منطق وظالمانه بازار مسکن وساخت وساز را به گند کشیدند کارگران ساختمانی ومصالح فروشان وبنگاههای ملکی را به بیکاری کشاندند اگر به همین منوال پیش روند تمامی کارخانجات از جمله کاشی وسرامیک وگچ وآهک وکوره های آجرپزی وتمامی کارخانجاتی که به نحوی در تولید مصالح ساختمانی مشغول هستند ورشکسته وتعطیل خواهد شد وجمیت کارگران وتولید کنندگان وفروشندگان وحمل ونقل ومهندسین ناظر همه بیکار خواهند شد .
    • علی محمد فیروزابادی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      به نظر من مردم ی مقداری آزادی اجتماعی بیشتری در ترکیه میبینندوهمین مسله نیز در مهاجرت بی تاثیر نیست مثلا اگر همین کنسرتهای محلی در ایران اجرا شود جذاب خواهدبود
    • Mehdi IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      0 6
      با آمدن حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای آیت الله رئیسی ايران یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان خواهد شد و پول ایران به باارزش ترین پول جهان تبدیل خواهد شد و چشم انداز 1400 به تحقق خواهد پیوست بیخود پول‌های خود را از ایران خارج نکنید