تحریم سوریه تمام شد، بازگشت به محیط عربی

سفر «عماد علی ایوب» وزیر دفاع سوریه به اردن و استقبال گرم «یوسف الحنیطی» رئیس ستاد ارتش این کشور با بازگشایی گذرگاه مرزی دو کشور همراه بود از شکست تحریم و طرح های آمریکا علیه سوریه و بازگشت دمشق به محیط عربی و منطقه ای حکایت دارد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «رای الیوم» در گزارش خود با اشاره به سفر اخیر «عماد علی ایوب» وزیر دفاع سوریه به اردن نوشت: طناب تحریم های آمریکا علیه سوریه به سرعت فرسوده شده است و سفر وزیر دفاع سوریه به اردن و استقبال گرم «یوسف الحنیطی» رئیس ستاد ارتش اردن از وی بیانگر این موضوع می باشد. 

به نوشته روزنامه رای الیوم، به طور حتم برقراری روابط طبیعی میان دو کشور اردن و سوریه در عرصه امنیتی و اقتصادی به سود دو طرف خواهد بود. بازگشایی گذرگاه مرزی «جابر» پس از ۱۰ سال بسته بودن سبب از سرگیری تجارت ترانزیت میان دو کشور و انتقال کالاهای ترکیه، لبنان و سوریه به کشورهای منطقه خلیج فارس می شود و این اقدام به نوبه خود می تواند سالانه ۵۰۰ میلیون دلار درآمد را برای اردن به ارمغان بیاورد.

روزنامه رای الیوم در بخش دیگر از گزارش خود آورد: دولت آمریکا خود را برای بالا بردن پرچم سفید و اعتراف به شکست تحریم های سوریه تحت عنوان قانون «قیصر/ سزار» آماده می کند. این اقدام پس از آن صورت می گیرد که سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله توانست از طریق بندر «بانیاس» سوریه مازوت ایران را به لبنان بیاورد.

سوریه پس از شکست طرح ها و توطئه های آمریکا علیه این کشور، اکنون ظفرمندانه به محیط عربی و منطقه ای خود باز می گردد. گشایش گذرگاه مرزی «جابر» میان سوریه و اردن تنها موفقیت سوریه نخواهد بود. دور از ذهن نیست که مهاجرت معکوس به سوریه هم آغاز شود و بیش از یک میلیون پناهنده سوری در اردوگاه «المفرق» و دیگر شهرهای اردن با هماهنگی دو کشور راهی وطنشان شوند.

آمریکا پس از شکست ذلت بار در افغانستان تصمیم گرفته است از سراسر منطقه خاورمیانه عقب نشینی و از همپیمانان خود چشم پوشی کند. این کشور قصد دارد برای حفظ منافع خود و رهبری جهان بر روی خطر چین تمرکز کند. اگر روزی دولت «جو بایدن» دستور عقب نشینی نیروهای آمریکا از شرق سوریه و عراق را اعلام کرد تعجب نکنید. خبرها بیانگر آن است که خروج آمریکا در صدر دستور کار دیدار «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در مسکو هم بوده است؛ اگر آمریکا از این مناطق عقب نشینی کند همه معادلات منطقه تغییر خواهد کرد. علاوه بر این دور از ذهن نیست که سوریه در نشست کشورهای عربی که به زودی در الجزایر برگزار می شود هم شرکت کند.

«ناجی الزعبی» کارشناس روابط بین الملل هم به صفحه عربی خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه گفت سفر عماد علی ایوب به اردن اوج پیروزی سوریه و همپیمانان آن علیه گروه های مسلح بود که نقش این محور را در منطقه تقویت خواهد کرد. شاخص ها نشان می دهد روابط با دمشق از سر گرفته می شود و کشورهایی که پیش از این علیه سوریه عمل کردند حال به این نتیجه رسیده اند که در شرط بندی بر روی سقوط نظام سوریه شکست خورده اند.

پایان/

۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 12739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =