نگاه رسانه های آمریکایی به تفاوت رئیسی با روحانی

رسانه های آمریکایی رویکرد «ابراهیم رئیسی» در سخنرانی مجازی در مجمع عمومی سازمان ملل را انتقادی و متفاوت از نگاه «حسن روحانی» ارزیابی کردند.

به گزارش تحریریه، شبکه تلویزیونی «سی ان بی سی» آمریکا در گزارشی نوشت که رئیس جمهوری جدید ایران در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل که به صورت مجازی انجام شد، آمریکا را به باد انتقاد گرفت و به بایدن توصیه کرد تا برجام را رعایت کند. این سخنرانی که چند روز قبل انجام شد نسبت به اظهارات «حسن روحانی» رئیس جمهوری قبلی ایران لحنی تندتر داشت.

رئیسی آمریکا را به دلیل تحریم ها علیه ایران، مداخلات نظامی در کشورهای دیگر و اغتشاشات روز ۶ ژانویه در ساختمان کنگره در واشنگتن مورد حمله قرار داد. وی گفت: از ساختمان کنگره تا کابل یک پیام روشن به جهان ارسال شده است؛ ساختار هژمونیک ایالات متحده دیگر هیچ اعتباری ندارد نه در داخل این کشور و نه در خارج آن.

این رسانه آمریکایی آورده است که انتخاب رئیسی در حالی رخ داد که حسن روحانی به خاطر شکست توافق هسته ای که با دولت اوباما امضا کرده بود، وجهه عمومی خود را از دست داد. خروج آمریکا در دوره ترامپ در سال ۲۰۱۸ با تحریم های گسترده واشنگتن علیه تهران همراه شد و اقتصاد این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

رئیسی در سخنرانی خود تحریم را شیوه جنگی ایالات متحده با ملت های جهان توصیف کرد. این درحالی است که بایدن در سخنرانی خود در مجمع عمومی اظهار داشت در هماکاری با گروه ۱+۵ به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای متعد باقی می ماند.

اما رسانه آمریکایی فوق اعتقاد دارد بایدن در سخنرانی و رویکرد خود مسیری کاملا مخالف ترامپ را دنبال می کند که آن احیای توافق هسته ای است که میراث دیپلماتیک دوره اوباما به شمار می رود. رهبران ایران هم بازگشت به توافق را رد نکرده اند اما همانطور که رئیسی در سخنرانی خود اظهار داشت ایران به وعده های دولت آمریکا دیگر اعتماد ندارد.

طبق این گزارش، مذاکرات هسته ای مدتی است که متوقف شده و در همین دوره تهران اعلام کرد در واکنش به تحریم های آمریکا بر سرعت و میزان ذخیره سازی اورانیوم افزوده است و آن را از سطح ۳.۶۷ درصدی مندرج در برجام به سطح ۶۰ درصد رساند.

پایان/

۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 12804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =