سایه سنگین دلتا بر روی تقاضا و قیمت جهانی نفت

تداوم شیوع ویروس کرونا دلتا در بسیاری از مناطق جهان و متوقف ماندن بخشی از فعالیت های اقتصادی نگرانی ها را درباره افت تقاضای جهانی نفت به علت کاهش رشد و عملکرد اقتصادی قدرت های بزرگ افزایش داده است.

به گزارش تحریریه، مرکز پژوهش ها و بررسی های پیشرفته «المستقبل» امارات در بخشی از گزارش خود درباره تاثیر ویروس جهش یافته کرونا دلتا بر روی تقاضای جهانی نفت در سال جاری نوشت: شیوع ویروس کرونا دلتا در بسیاری از مناطق جهان و متوقف شدن بخشی از فعالیت های اقتصادی در بسیاری از کشورها، نگرانی ها را درباره تاثیر این مسائل بر روی اقتصاد جهانی در سال جاری و آینده و کاهش تقاضای جهانی نفت افزایش داده است. شیوع ویروس جهش یافته کرونا دلتا در حالی نگرانی ها را نسبت به بهبود نیافتن اقتصاد جهانی افزایش داده است که بی عدالتی در توزیع واکسن کرونا میان کشورهای پیشرفته و در حال توسعه هم در این موضوع تاثیر گذار بوده است.

به نوشته این اندیشکده اماراتی، شیوع ویروس کرونا دلتا احتمال رقم خوردن سناریوی خطرناک اقتصادی را افزایش داده است؛ به طوری که صندوق بین المللی پول گزارش داده است احتمال از دست رفتن ۴.۵ تریلیون دلار از تولید ناخالص جهانی تا سال ۲۰۲۵ وجود دارد.

این اندیشکده اماراتی افزود: عملکرد اقتصادی آمریکا هم به دلیل شیوع این نوع از ویروس کاهش یافته و این موضوع بر روی اقتصادهای جهانی تاثیر گذاشته است. بانک «گلدمن ساچه» پیش بینی کرده است که اقتصاد آمریکا در سه ماه آخر سال ۲۰۲۱ به جای رشد ۹ درصدی با رشد ۵.۵ درصدی روبرو شود. همچنین بانک گلدمن ساچه پیش بینی کرده است که اقتصاد چین در سه ماه آخر سال به جای رشد ۵.۸ درصدی با رشد ۲.۳ درصدی روبرو باشد. این در حالی است که اقتصاد آمریکا، چین و هند حدود ۴۰ درصد از تولید جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ را مصرف می کنند. از این رو، عملکرد اقتصاد این کشورها به عنوان یکی از محرکه های مهم تقاضای جهانی نفت است و رکود اقتصاد این کشورها بر روی تقاضای نفت هم تاثیر خواهد گذاشت.

Crude Oil Prices Continue to Fluctuate Amidst Fears of a Delta Variant of  Coronavirus and Rising

در سایه رکود فعالیت های اقتصادی جهانی در سایه شیوع دلتا ویروس، سازمان های جهانی نظیر اوپک، آژانس بین المللی انرژی هم پیش بینی خود را نسبت به تقاضای جهانی برای نفت تا پایان سال جاری پایین آورده اند. درباره اوپک پیش بینی برای تقاضای نفت در سه ماه چهارم سال جاری از ۹۹.۷ میلیون بشکه در روز به طور متوسط روزانه ۱۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است و میانگین تقاضای جهانی برای نفت خام به ۹۶.۸ بشکه در روز رسیده است. آژانس بین المللی انرژی هم پیش بینی خود را از افزایش تقاضا برای نفت در سال جاری کاهش داده و به رقم ۹۶.۲ میلیون بشکه در روز رسانده است.

به نظر می رسد بازار نفت به دلیل تاثیر ویروس دلتا کرونا بر روی فعالیت های اقتصادی جهانی و نوسانان موجود در پمپاژ نفت خارج از اوپک با ابهاماتی همراه باشد. از این رو، احتمال دارد بهای هر بشکه نفت تا پایان سال جاری با تغییراتی میان ۶۵ تا ۷۵ دلار در نوسان باشد.

در پایان تحلیل این مرکز پژوهشی آمده است: سیاست اوپک درباره سهم تولید با انعطاف پذیری هایی همراه است. این سیاست برپایه تحولات اوضاع اقتصادی جهان و مقدار بهبود تقاضای جهانی نفت خام تعریف می شود. از این رو، با بهبود فضای اقتصاد جهانی در آغاز سال جاری، اوپک در ژوئن تصمیم گرفت به تدریج طی مدت یک ماه روزانه ۴۰۰ بشکه نفت تولید خود را افزایش دهد. اگر شرایط جهانی بدون تغییر باقی ماند پیش بینی می شود که اوپک سیاست تولیدی خود را برای کاهش محدودیت های تولید حفظ کند. در این زمینه برنامه های واکسیناسیون هم نقش دارند. افزایش برنامه های واکسیناسیون برای مقابله با کرونا در بهبود اوضاع جهانی موضوعی اساسی است و این موضوع تقاضای جهانی نفت را افزایش خواهد داد. اوپک انتظار دارد که تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ روزانه  ۴.۱۵ میلیون بشکه افزایش یابد و تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۰۰.۸ میلیون بشکه در روز برسد.

پایان/

۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 12815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =