تلاش اردوغان برای نجات ترکیه از باتلاق سوریه

بسیاری از شخصیت های مخالف و احزاب سیاسی ترکیه اعتقاد دارند آینده این کشور ارتباط تنگاتنگی با چگونگی حل موضوع سوریه و کیفیت برخورد با پناه‌جویان و شاخه سوری حزب کارگران کردستان دارد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود نوشت، این روزها پس از رقم خوردن تحولات ژئوپلتیک در سطح منطقه ای و فرامنطقه ای اظهارنظرهای بسیاری درباره احتمال عادی سازی روابط میان رئیس جمهوری ترکیه و نظام سوریه مطرح می‌شود. نقطه عطف تازه ای در سیاست خارجی ترکیه برای بهبود روابط پرتنش این کشور با کشورهای منطقه ای از جمله مصر، عربستان و امارات رخ داده است. افزون بر این، روسیه هم آنکارا را وادار کرده است در موضع خود درباره نظام سوریه انعطاف نشان دهد و با نظام سوریه به مذاکره وارد شود.

همچنین بسیاری از شخصیت های معارض ترکیه و احزاب سیاسی این کشور به دلیل مسائل مربوط به پناه جویان سوریه در ترکیه و رهایی از پیامدهای آن خواستار تغییر موضع ترکیه و عادی سازی روابط با سوریه هستند. مخالفان ترکیه توانسته‌اند مساله پناه‌جویان را به یک موضوع سیاسی و ملی تبدیل کنند؛ این موضوع پیامدهای ناگواری در محافل مردمی به دنبال داشته و حزب عدالت و توسعه این کشور به رهبری «رجب طیب اردوغان» را زیر فشار قرار داده است.

قرار است رجب طیب اردوغان در اواخر ماه جاری میلادی در شهر سوچی روسیه با رئیس جمهوری این کشور دیدار کند. «ولادیمیر پوتین» با اظهاراتی درباره غیر قانونی بودن حضور نیروهای خارجی در سوریه، پیام های آشکاری را به ترکیه و آمریکا ارسال کرد. در میدان های نبرد هم جنگنده های روسیه حمله های خود را در شهر ادلب افزایش داده اند. هدف پوتین از این اقدامات آن است که ترکیه را به تغییر موضع درباره سوریه وادار سازد.

Erdogan, Putin to discuss security in Syria's Idlib

گویا موسم عادی سازی روابط با نظام سوریه به ترکیه رسیده است در این زمینه «برهان الدین دوران» مدیر مرکز سیاسی و اقتصادی و اجتماعی «سیتا» گفت آینده ترکیه ارتباط تنگاتنگی با چگونگی حل موضوع سوریه و کیفیت برخورد با پناه جویان و شاخه سوری حزب کارگران کردستان دارد. این موضوع مهمی در تحرکات ترکیه درباره پرونده سوریه است. از این رو، طبیعی است که ترکیه دیگر تغییر نظام در سوریه را دنبال نکند. زیرا آنکارا دو هدف بازگشت امن پناهجویان سوریه و جلوگیری از تشکیل کمربندی از شاخه سوری سازمان حزب کارگران کردستان را دنبال می کند.

روزنامه العربی الجدید افزود: عادی سازی روابط ترکیه با نظام سوریه در واقع مرحله آماده سازی زمینه برای دوره پس از عقب نشینی آمریکا است؛ شاخص ها نشان می دهند در سطح منطقه ای و بین المللی هم برای برقراری روابط و تنش زدایی با سوریه تلاش می شود؛ برخی کشورهای غربی و عربی به طور آشکار تمایل خود را برای وارد شدن به مرحله تازه ای از روابط با نظام سوریه اعلام کرده‌اند.

پایان/

۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 12881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =