جمهوری باکو به دنبال چیست؟

جمهوری باکو در شرایطی برای اثبات مالکیت خود بر مسیرهای حمل و نقل به اسناد تقسیمات کشوری داخلی و اداری شوروی سابق متوسل می‌شود که ملاک قرار دادن همین اسناد دوره شوروی را برای تعیین رژیم حقوقی دریایچه کاسپین رد می‌کند تا به منافع بیشتری دست‌ یابد.

به گزارش تحریریه، بر مبنای توافقنامه آتش‌بس سه‌جانبه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار بود نیروهای باکو و ایروان در آخرین محل حضور خود متوقف شده و از پیشروی بیشتر پرهیز کنند. اما دولت باکو بارها پیشروی‌هایی در مناطق مورد مناقشه داشته که یکی از این پیشروی‌ها به حضور در جاده ترانزیتی سوق‌الجیشی گوریس به قاپان و ایجاد مزاحمت برای کامیون‌ها و اتوبوس‌های عبوری ایران انجامیده است.

دولت باکو در شرایطی برای اثبات مالکیت خود بر این جاده به اسناد تقسیمات کشوری داخلی و اداری شوروی سابق متوسل می‌شود که ملاک قرار دادن همین اسناد دوره شوروی را برای تعیین رژیم حقوقی دریایچه کاسپین رد می‌کند تا به منافع بیشتری دست‌ یابد. 
ظاهرا مقامات باکو تمایلی به اتکا به روش‌های مسالمت‌آمیز در عرصه حقوق بین‌الملل ندارند. از طرف دیگر این رویه متضاد مقامات جمهوری آذربایجان چندان مورد توجه مقامات کشورهایی همچون ایران، روسیه و ارمنستان قرار نگرفته است.
علاوه بر اختلال در ارتباط ترانزیتی ایران با ارمنستان و سپس گرجستان و کشورهای اروپایی، این کشور بر ایجاد کریدوری بین نخجوان با آران اشغالی از طریق خاک ارمنستان نیز اصرار دارد. بدیهی است که ایران با ایجاد چنین کریدوری که مغایر با منافع جمهوری اسلامی ایران می باشد مخالف است. ظاهرا دولت باکو با آزار اتباع ایرانی در جاده گوریس به قاپان به دنبال تحت‌فشار قرار دادن جمهوری اسلامی به‌منظور موافقت با ایجاد کریدور زنگه زور است. 
اما نباید تصور کرد که احداث یک جاده جایگزین ترانزیتی بین ایران و ارمنستان موجب حل این مشکلات می‌شود زیرا ماجرا بسیار فراتر از یک اختلاف ارضی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان و هدف، برطرف کردن هرگونه مانع بر سر راه ایجاد کریدور زنگه زور است.


تحولات قفقاز تنها منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را به خطر نمی‌اندازد. این تحولات در کنار قدرت گرفتن طالبان در افغانستان و افزایش دخالت پاکستان در این کشور و نیز در منطقه قفقاز می‌تواند منجر به تهدید منافع چین و روسیه شود که منطبق بر برنامه‌های ایالات‌متحده و ناتو برای تضعیف این رقبای نوظهور است. 
در صورت ایجاد دالان زنگه زور راهی مطمئن و سریع برای انتقال نیروهای نظامی این کشورها و تروریست‌های موردحمایت ترکیه و نیز عوامل وابسته به رژیم صهیونیستی، انگلیس و آمریکا به قفقاز و از این طریق به مرزهای چین و روسیه به وجود می‌آید که رایزنی با این دو کشور و جلب توجه آنها ضروری و حائز اهمیت است . 

منبع: کانال ایران-دیپلماتیک

پایان/

۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰
کد خبر: 12916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 3
    • حسن IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      24 15
      مثلا با نوشتن جمهوری باکو شما دنبال چه هستید؟
      • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
        4 8
        به تو چه مربوطه وطن فروش آدم زنده وکیل وصی نمیخواد
      • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
        7 9
        جمهوری "آذربایجان" یک نام جعلی است و در سده گذشته و بر اساس اغراض سیاسی بر منطقه شمال ارس گذاشته شده.
    • Irani US ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      3 2
      ☠☠☠☠ترکیه دست بالا روداره؛ رژیم ترکیه برخلاف جمهوری اسلامی همیشه با دو کارت دین و ملیت باهم بازی کرده. کارت های ترکیه (رژیم باکو،ترکمنستان،ازبکستان،قزاقستان،پاکستان،قرقیزستان،طالبان، حتی تا مقداری : قطر،بلغارستان،لیبی،الجزایر،کره،عربستان،روسیه، همچنین عضویت در ناتو) واما کارت های ایران❗️ (چین،ارمنستان، شاید: کردهای خود ترکیه و عراقو سوریه ،یمن، کره شمالی؟!!) 👈👈اگر ایران سه کارت ایالات متحده و هند و یونان را از آن خود نکند باختش حتمیست👉👉
    • تبریزی GB ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      7 6
      ملت تورک تورکستان واحد را ایجاد خواهند نمود تورکستان بزرگ از شبه جزیره بالکان در اروپا تا سیبری در روسیه
      • GB ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
        5 6
        خخخ به همین توهمات ادامه بدیدپانترکهای متوهم بعدکه حالتون سرجاآمدببینیدحریف روسیه چین وایران میشیدخحح
    • آریایی IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      4 4
      من که خودم آریایی دو آتیشه هستم جراتی در بین ایرانیها نمیبینم که مقابل ترکها ایستادگی کنن پس باید پامونو اندازه گلیممون دراز کنیم واقع بین باشیم
    • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      5 1
      یه جاییت داره می سوزه آب و بریز اونجا که داره میسوزه
    • مرادی IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      1 1
      هیچگاه در طول تاریخ سرزمین های ماورای ارس ، آذربایجان نامیده نمی شد. آران نام اصلی جمهوری باکو است .