دگرگونی جهان با دیجیتالی شدن امور مالی

امور مالی به طور چشمگیری تغییر می کند زیرا به زودی پول نقد در برابر دیجیتالی شدن امور مالی تسلیم می شود و روش های جدید پرداخت بر اقتصاد تسلط پیدا می کنند.

به گزارش تحریریه، نشریه «اکونومیست» در تحلیل شرایط کنونی و آینده ساختار مالی جهان بر این باور است که در آینده امور مالی جهان به نحو چشمگیری تغییر خواهد کرد.

برای اکثر مردم پول هنوز به معنای پول نقد فیزیکی است که توسط دولت چاپ می شود. با این حال، این یک تجسم شگفت آور مدرن است: یک قرن پیش بود که ارزهای خصوصی با اسکناس های منتشر شده از سوی دولت رقابت کردند اما عمر این پول های خصوصی نیز ممکن است کوتاه باشد، زیرا پول نقد در برابر دیجیتالی شدن امور مالی تسلیم می شود و روش های جدید پرداخت بر اقتصاد تسلط پیدا می کند. این انفجار بزرگ پیامدهای عظیمی برای دولت ها، مردم و شرکت ها خواهد داشت.

«اسوار پرساد» می گوید اینکه تغییر پیش رو بیشتر مفید است یا مضر بستگی به توان ضعیف ترین نهاد جهان یعنی بانک های مرکزی دارد که بدون از دست دادن کنترل، تغییرات را بپذیرند.

ممکن است خوانندگان تعجب نکنند که استفاده از پول نقد در حال کاهش است. بسیاری از مردم از طریق لپ تاپ های خود در بانک سپرده گذاری می کنند و پرداخت های خود را از طریق تلفن انجام می دهند. موضوع نوآوری مالی یک خبر قدیمی است. یکی از اولین پیشرفت های «فین تک» قرن ها پیش بود که به چین کمک کرد با معرفی اسکناس دیجیتال به جای سکه های فلزی سنگین و کمیاب، خود را در رونق تجارت آسیایی مطرح کند. پرساد اظهار می دارد که تغییرات اساسی قبلی در درجه اول در زمینه بهبود سیستم های موجود بود اما پایان پول نقد در دنیای جدید انقلابی است که شاید ظرف 10 یا حتی 2 سال دیگر رخ دهد.

او می گوید سه موضوع عامل نابودی وجه نقد هستند. اولین موضوع شرکت های فین تک هستند. گروه های مختلفی در این زمینه وجود دارد، آنها حضور آنلاین قوی داشته و توانایی پردازش داده ها را دارند. حمله آنها کارت های نقدی و دستگاه های خودپرداز است زیرا همه جنبه های بازارهای مالی و موسسات مالی را از وام و پرداخت گرفته تا سرمایه گذاری را پوشش می دهد. آنها با گسترش بازارهای خدمات مالی به دموکراتیزه کردن آنها کمک می کنند. با این حال، آنها هنوز قدرت تحمیل تغییر را ندارند و بانک ها همچنان دست برتر را دارند.

بیت کوین و بسیاری دیگر از پول های دیجیتالی که از آن الهام گرفته است، می توانند تغییرات اساسی تری ایجاد کنند. با پیوستن به شبکه کاربر برای تایید تراکنش ها، می توان پرداخت ها را بدون نیاز به مرجع مرکزی مورد اعتماد انجام داد. پراساد بر این باور است که پول غیر متمرکز (با امنیت کمتر، ثبات و کارآیی کمتر) از پول رسمی بهتر عمل خواهد کرد اما هشدار می دهد که فناوری مربوطه توسط شرکت های بزرگی مانند فیس بوک مورد استفاده قرار می گیرد. میلیاردها کاربر و نفوذ اقتصادی آنها به آنها این امکان را داده است که ارزهای رمزنگاری شده را به عنوان یک ابزار مبادله جذاب و وسیله ای برای ذخیره ارزش تبدیل کنند.

بسیاری از بانک های مرکزی از ترس اینکه این امر می تواند آنها را بیکار کند، به توسعه ارزهای دیجیتالی خودشان مشغول شده اند که این سومین و مهمترین شوک است. این ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) سیستم مالی را ارتقا می دهد. تسویه معاملات بسیار کارآمدتر از پول نقد شده و همچنین می تواند در صورت خرابی سیستم پرداخت دیجیتالی تحت مدیریت بخش خصوصی، به عنوان پشتیبان عمل کند. آنها می توانند بدون استفاده از حساب بانکی دسترسی به پرداخت های دیجیتالی و سایر اقدامات مالی را در اختیار جامعه قرار دهند. همچنین می تواند به بانک های مرکزی اجازه دهد ابزارهای جدید پولی را برای ردیابی معاملات غیرقانونی امتحان کنند.

پایان/

https://www.economist.com/books-and-arts/2021/10/02/finance-is-changing-dramatically-a-new-book-explains-how?utm_campaign=editorial-social&utm_medium=social-organic&utm_source=twitter&s=08

۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 12983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =