فرمول جدید قیمت خوراک به نفع پالایشگاه‌ها است یا قبلی؟/ زمزمه رفع تحریم جدی تر شد

بعد از مدت ها نحوه نرخ گذاری خوراک پالایشگاهها در سال 1400اعلام شد. در روش جدید از نرخ های نشریه پلتس استفاده شده است در حالی که سال قبل نرخ گذاری بر مبنای قیمت صادراتی بود.

به گزارش تحریریه، وحید اسکندری مدیرمالی شرکت نفت ستاره معتقد است، حتما روش سال قبل برای ما بهتر بود، هرچند فعلا نمی توان با قطعیت اظهار نظر کرد. با توجه به زمزمه های رفع تحریم ها نرخ های صادراتی به نرخ های پلتس نزدیک خواهد شد و در نهایت شاید حاشیه سود ما خیلی با سال قبل تفاوت زیادی نداشته باشد. 


نرخ فروش  بر مبنای پلتس است و نمی شود نرخ فروش صادراتی باشد و نرخ خوراک پلتس باشد. فرمول فروش پارسال صادراتی بود و بر مبنای نفت برنت محاسبه می شد. امسال از چند ضریب مثل عمان و قطر و برنت استفاده شده است. فرمول آن در این روزها منتشر شده است و در چند صفحه توسط وزیر محترم ابلاغ شده است. 
بعد از این دستورالعمل بعید است ابهام تاثیر گذار دیگری وجود داشته باشد. گزارشات سه ماهه رو که همه باید افشا کنند و هیچکس تا به حال افشا نکرده بود. اسکندری در گفتگو با همفکران تاکید کرد، ما هم سعی داریم تا پایان هفته از طریق سهامدار عمده خود افشا داشته باشیم.


فرمول جدید حداقل تا پایان سال اعتبار دارد. در سه چهار سال گذشته رویه به این صورت بوده است که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد فرمول نرخ تغییر نخواهد کرد. در بهمن و اسفند 98 ما به خاطر کرونا دچار بحران شدیم و مجبور شدیم ذخیره زیان کاهش ارزش بگیریم. فراورده های ما از 60 تا 70 دلار به 20 دلار رسید در واقع قیمت های جهانی یک دفعه افت کرد. در این حالت فرمول پلتس باعث شده بود فرضا ما میعانات را 20 دلار بخریم اما بنزین را 13 دلار بفروشیم. این روند تا دو ماه اول سال 99 هم ادامه داشت و کل شرکت های پالایشی تا مرز ورشکستگی رفتند. پارسال فرمول به نرخ صادراتی و واقعی تغییر کرد یعنی همان نرخی که دولت می توانست با آن میعانات را صادر کند را با ما حساب کردند. فراورده ها را هم با نرخی که امکان فروش صادراتی داشت نرخ گذاری کردند. این فرمول هم برای دولت سودآور بود و هم برای تولیدکنندگان و سهامدارانشان.

پایان/

۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 13001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =