ابهامات موتور شاهین سایپا/ آیا ایران خودرو موتور شاهین را تامین می‌کند؟

برخی گمانه زنی ها حاکی از همکاری ایران خودرو و سایپا برای رفع مشکلات موتور خودروی شاهین است. بر اساس اعلامهای رسمی موتور فعلی شاهین، موتور M15 (موتور خودروی تیبا) با قابلیت توربو شارژ است.

به گزارش تحریریه، بهمن ماه سال گذشته بحثهایی در خصوص موتور شاهین سایپا و پاس شدن استانداردهای محیط زیستی مطرح شد.

در همین خصوص سید محمد مهدی میرزایی قمی درباره شماره گذاری خودروی شاهین و روندی که این خودرو در پلاک گذاری خواهد داشت، تصریح کرد: اساساً اینکه گفته می‌شود سازمان حفاظت محیط‌زیست با پلاک گذاری خودروی شاهین مخالف است، صحت ندارد. روند اخذ مجوز زیست محیطی هر مدل خودرو توسط شرکت های خودروسازی این گونه است که بر اساس دستورالعمل‌ها، تست ها و آزمون‌های زیست محیطی را انجام می دهند و مدارک مورد نیاز را به شرکت های بازرسی که مورد وثوق سازمان حفاظت محیط زیست هستند، ارسال می‌کنند.

این موضع گیری در واکنش به خبری با این مضمون بود که در اواسط بهمن ماه منتشر شد. "دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان با شماره‌گذاری خودروی سواری "شاهین" مخالف است؛ بنابراین پیش‌فروش این خودرو غیرقانونی است!"

 بعد از بررسی های فنی و تطابق با استانداردهای زیست محیطی توسط شرکت‌های بازرسی، گزارش‌ها به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می‌شود و در صورت تایید رویه ها، طی نامه‌ای به پلیس راهور، پلاک گذاری بلامانع اعلام می‌شود.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تمام گزارش‌های فنی و مدارک مربوط به مسایل زیست‌محیطی خودروی شاهین قرار است تا پایان بهمن 1399 به سازمان محیط زیست ارسال شود تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

با همه این توضیحات تا کنون خبری از تولید انبوه این خودرو نشده است، بر همین اساس سایت  بیت ران نوشت، یک منبع آگاه گفت در پی فشار وزارت صنعت معدن و تجارت، خودرو">ایران خودرو حاضر به دادن موتور به سایپا شده است. اینگونه شاید مشکل موتور شاهین حل شود.

شرکت سایپا هم اکنون با بحران نداشتن موتور مناسب روبرو است و موتور شاهین همچنان نسخه توربو شده موتور تیبا است این موتور دارای تکنولوژی قدیمی هشت سوپاپ است.

پایان/

۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 13009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      5 0
      خیلی بهتره