لبخند درآمدهای 40 میلیارد دلاری نفت و گاز به دولت رئیسی / اثر بر قیمت دلار؟

توفان افزایش درآمدهای ارزی کشور ناشی از دو مولفه اصلی و تاثیرگذار نفت و گاز از راه می رسد.

به گزارش تحریریه، توفان افزایش درآمدهای ارزی کشور ناشی از دو مولفه اصلی و تاثیرگذار فروش نفت و گاز تا آبان ماه سال 1400 از راه می رسد و جهش قابل توجهی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد، که نتیجه آن دست باز دولت سید ابراهیم رئیسی برای آرام کردن وضعیت اقتصادی کشور است.

قیمت گاز در مقطع کنونی معادل قیمت نفت با قیمت 190 دلار در هر بشکه است که رکوردی تاریخی به شمار می رود و بر خریداران و فروشندگان گاز دنیا اثر مستقیم دارد.

قیمت نفت نیز به 82 دلار در هر بشکه رسیده و باتوجه به منطق جانشینی(افزایش تقاضا برای نفت برای جانشینی با گاز) در مسیر افزایش گام برخواهد داشت و انتظار می رود به 100 دلار در هر بشکه نیز برسد.

درآمدهای حاصل از فروش نفت، فرآورده‌های نفتی، میعانات گازی، گاز طبیعی صادر شده توسط شرکت ملی نفت ایران، ملی گاز ایران، ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، و شرکت‌های پتروشیمی دولتی در سال 1399 بیش از 21 میلیارد دلار بود که این رقم در سال جاری جهش قابل توجهی خواهد داشت.

میانگین قیمت نفت در سال 2020 حدود 41.96 دلار بود، درحالیکه این رقم در سال 2021 تاکنون 62 دلار در هر بشکه است و تا پایان سال میلادی به 70 دلار هم می رسد.

قیمت گاز طبیعی به طور متوسط 2.33 دلار به ازای هر MMBtu در سال 2020 بود که در سال 2021 تاکنون به میانگین 4.69 به ازای هر MMBtu  رسیده است و تا پایان سال و با فرارسیدن زمستان افزایش بیشتری پیدا می کند.

صادرات گاز کشور در سال 98 بیش از 6.6 میلیارد دلار، در سال 1399 حدود 2.7 میلیارد دلار و برای سال جاری به 12 میلیارد دلار خواهد رسید که یک رکورد محسوب می شود.

صادرات نفت ایران نیز به 1.2 میلیون بشکه در روز رسیده است که با قیمت های 80 دلاری و البته با تخفیف تقریبا 5 دلار ایران به خریداران خارجی به دلیل هزینه های تحریم برای هر بشکه نفت، از 30 میلیارد دلار بیشتر خواهد شد.

یعنی دولت رئیسی حداقل 42 میلیارد دلار نفت و گاز صادر می کند که باید به این ارقام میعانات گازی و درآمد پتروشیمی های دولت را نیز افزود که آنها نیز جهش قیمتی دارند.

نتیجه اینکه دولت سیزدهم مشکلی در تامین بودجه و مدیریت بازار ارز ندارد و این تصمیم های سیاسی است که به مدیریت کشور آسیب می زند.

پرداخت ارز ترجیحی باعث شده است تا 9.5 میلیارد دلار در 6 ماهه نخست سال 1400 با ریال 4200 تومانی تبدیل شده که 200 هزار میلیارد تومان رانت نصیب ذی نفعان قدرتمند کرده است که ظاهرا تا پایان سال جاری قرار است میلیاردها دلار دیگر نیز به اسم واردات دارو، صرف واردات کالاهای لوکس پزشکی شود.

بنابراین دولت رئیسی درآمد کافی ارزی برای همه چیز در اختیار دارد، اما چون بر ریل های دولت حسن روحانی حرکت می کند درحال آسیب دیدن به خود و آسیب زدن به معیشت مردم است و نوسانات بازارها را نمی تواند کنترل کند.

مهمترین خطای راهبردی که هنوز ادامه دارد وجود دلار 4200 تومانی در اقتصاد است که باعث شده دولت های دوازدهم و سیزدهم از 9.5 میلیارد دلار ارز در شش ماهه نخست سال جاری تنها 4 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنند، درحالیکه اگر با نرخ 17500 تومان تسعیر می شد، دولت 170 هزار میلیارد تومان درآمد داشت.

به زبان ساده، درآمدهای ارزی کشور با اسم کالاهای اساسی بین رانتی ها توزیع می شود، اما دولت برای تامین بودجه خود در حال ایجاد صدها هزار میلیارد تومان بدهی با اوراق فروشی است.

پایان/

۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 13018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • GB ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      5 0
      پول فروش رامیتوانیم بگیریم مهم این است
    • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      2 0
      ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﺸﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺨﺘﻲ ﺩاﺭﻧﺪ ﻫﺰاﺭاﻥ ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩ ﺩﻻﺭ ﻫﻢ ﺻﺎﺩﺭاﺕ اﻳﺮاﻥ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ ﻫﻴﭻ اﺛﺮﻱ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﻋﺎﺩﻱ ﻛﺸﻮﺭ ﻧﺪاﺭﺩ. ﻓﻘﻄ ﺑﺮاﻱ ﺑﻌﻀﻲ اﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﺸﻮﺭ اﻳﺮاﻥ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺴﺖ ﭼﻮﻥ ﺭاﻩ ﭘﻮﻝ ﭘﺎﺭﻭ ﻛﺮﺩﻥ ﺭا ﺑﻠﺪ ﺷﺪﻩ اﻧﺪ اﺯ اﻳﻦ ﻭﺿﻊ ﺁﺷﻔﺘﻪ ﻛﺸﻮﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺭا ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ اﻳﻦ ﺩﺳﺘﻪ اﺯ ﻣﺮﺩﻡ اﺭﺯﻭﻱ اﻧﻬﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﻛﺸﻮﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻮﺭ اﺩاﺭﻩ ﺷﻮﺩ و اﻗﺘﺼﺎﺩ ﻛﺸﻮﺭ اﺻﻼ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺟﻠﻮ ﻧﺒﺎﺷﺪ و ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺗﻮ اﻳﻦ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺳﺎﻝ ﺛﺮﻭﺕ ﻫﺎﻱ اﻧﻬﺎ ﻫﺰاﺭاﻥ ﺑﺮاﺑﺮ ﺷﺪﻩ ﺑﺪﻭﻥ اﻥ ﻛﻪ ﺯﺣﻤﺘﻲ و ﻋﺮﻗﻲ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺑﺮﻋﻜﺲ اﻥ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﺸﻮﺭ ﻓﻘﻴﺮﺗﺮ و ﺳﻔﺮﻩ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯﻛﻮﭼﻜﺘﺮ ﻛﻮﭼﻜﺘﺮ ﻣﻴﺸﻮﺩ
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      خدا به داد مردم قشر ضعیف جامعه برسه الان تو کشورمون کسانی هم هستند که از قبلنا زحمت کشیدن وعرق ریختند با هزاران امید برای خانه دار شدن وپولی رو پس انداز کردن که بتوانند سرپناهی برای زندگیشان محیا سازند ولی یک دفعه ای قیمتهای زمین ومصالح چندین برابر شد و آرزوی خانه دار شدن وزن گی بهتر را فقط در خاطراتشان باید بنویسند این انصاف نیست ما همه ایرانی هستیم چرا باید این همه تضاد طبقاتی در کشورمون تو این یکی دوسال باشه آخه مسولین با چه تدبیری امید مردم رو به یاس وناامیدی تبدیل کردید بعد دم از خدا و رسول پایان هم میزنید
    • معصومه IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      بلخره پایان هر چیزی ی روز میرسه پایان ظلم هم نزدیک است
    • دادا IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      0 0
      اصلا قیمت نفت بشه 200 دلار نفعی به ملت نداره پولهای نفت میره به حساب اقازاده هائی که در خارج از کشور عیاشی میکنند اصلا تو این 20 سال گذشته ملت را به حساب میارند فقط زمان رای گیری ملت ملت میگن وقتی نشستن در مسند قدرت گور پدر ملت یک جوان چه ارزوئی دارد خانه داشته باشد ماشین داشته باشد و کار وقتی تا صدسال دیگه نمیتواند داشته باشد پس چه کشوری چه اقتصادی بعد از سی سال خدمت نه خانه دارم و نه ماشین جوان اینده چکار خواهد کرد