تل‌آویو در تدارک ایجاد جبهه جدید علیه تهران

روزنامه الشرق الاوسط مدعی ایجاد جبهه جدید اسرائیل علیه ایران شد و نوشت: جمهوری آذربایجان مبدل به جبهه جدید اسرائیل علیه ایران شده است.

به گزارش تحریریه، منابع دیپلماتیک عربی به الشرق الاوسط گفتند که علاوه بر دیگر "جبهه های" زمینی و دریایی ، آذربایجان به "جبهه جدیدی" بین اسرائیل و ایران تبدیل شده است. این در حالیست که با اولین سالگرد جنگ مابین آذربایجان و ارمنستان که توام با دستاوردهایی برای باکو گردید، مسابقه مانورهای نظامی هم آغاز شد.

آنکارا دیروز اعلام کرد که نیروهایش امروز به همراه ارتش جمهوری آذربایجان تمرینات خود را در استان نخجوان آذربایجان و در نزدیکی مرز ترکیه آغاز خواهند کرد. این سومین مانور پس از مانورهای چند روز قبل ایران و مانورهای آذربایجان - پاکستان - ترکیه در ماه گذشته خواهد بود.

 به گفته منابع دیپلماتیک، باکو "بر اساس تفوق خود در جنگ قره باغ با همه طرف هایی که در این نبرد در جانبش بودند همراهی می کند و در همین راستا می توان نگرش مثبت باکو به اسرائیل ، پاکستان و ترکیه را در نظر داشت.

Myth of Israeli bases in Azerbaijan | www.aravot-en.am

 توافق روسیه، آذربایجان و ارمنستان برای متوقف کردن جنگ در سال گذشته به ترتیبی انجامید که مسکو برای موازنه جدید یک قاعده نظامی ایجاد کرد که شامل افتتاح یک کریدور موازی با مرزهای ایران، بین آذربایجان و منطقه نخجوان و اتصال آذربایجان به ترکیه می شود و این سبب اتصال ترکیه به دریای خزر خواهد شد. منابع گفتند که اسرائیل در اثنای جنگ اخیر از باکو حمایت نظامی کرده و این بهایی است که اسرائیل برای حضور در جوار مرزهای ایران پرداخت کرده است.

حسین امیرعبداللهیان ، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی با همتای ارمنی خود در تهران گفت که ایروان با نگرانی تهران از حضور اسرائیل شریک است، در حالی که باکو تأکید کرد که هیچ مبنایی برای اتهامات مربوط به "حضور قدرتهای سوم" نزدیک مرز بین دو کشور آذربایجان و ایران وجود ندارد.

منبع: مطالعات خلیج فارس

پایان/

۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
کد خبر: 13027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      10 2
      این .....بی دین ولامذهب انوقت ، می گفتن اذربایجان قدس دوم است برید جنگ علیه ارمنستان ! .....توی دینتان حداقل هیچ .....نخورین که پشیمان نشین !
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      25 1
      به احتمال زیاداسرائیل ومنافقین داخلی ایران به آذربایجان احمق چنین طرح ونقشه های خبیثانه برای حمله به ایران را می دهند ،دولت ایت ا... رئیسی باید اعضای سفارت ایران در آذربایجان را کلا عوض کنند وسفیر ایران دراذربایجان را که فردی بی تجربه وخام است عوض کنند ،وبه جای او فردی باتجربه وجا افتاده وقابل اعتماد رو بعنوان سفیر ایران در اذربایجان بزاره.