عبدالباری عطوان: مردم الجزایر بار دیگر فرانسه را شکست می‌دهند

«عبدالباری عطوان» معتقد است دستیابی الجزایر به تسلیحات مدرن روسی، داشتن ارتش منسجم و حمایت این کشور از فلسطین و قرار گرفتن در محور مقاومت به رهبری ایران سبب هراس محور غرب ازجمله فرانسه و اسرائیل شده اما مهم این است که سرانجام الجزایر بازهم مانند گذشته فرانسه را شکست خواهد داد.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود به قلم «عبدالباری عطوان»  تحلیلگر سرشناس جهان عرب نوشت، اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه که در آن موجودیت ملت الجزایر پیش از اشغال الجزایر از سوی فرانسه در سال ۱۸۳۰ را مورد تردید قرار داد و اظهاراتی علیه رئیس جمهوری الجزایر، نظام و ارتش این کشور بر سر زبان آورد، به منزله اعلام جنگ علیه الجزایر در چارچوب دسیسه آمریکایی و اسرائیلی است که هدف از آن، تسلیم الجزایر است تا قدرت آن روبه فرسایش رود.

 روزنامه رای الیوم با اشاره به مواضع نژادپرستانه ماکرون علیه اسلام، مسلمان و حمایت وی از انتشار کاریکاتوری که به پیامبر اسلام (ص) اهانت کرد، نوشت: مشکل فرانسه و مکرون و بیشتر رهبران استعمارگر و نژادپرست غربی، ارتش کشورهای اسلامی است. فروپاشی ارتش عراق و وارد کردن ارتش سوریه به یک جنگ فرسایشی، ویران سازی ارتش لیبی و کشاندن ارتش مصر به جنگ علیه اتیوپی به دلیل اختلاف بر سر سد النهضه بیانگر این موضوع است.

عبدالباری عطوان افزود: ماکرون با تحریک اسرائیل، نمی خواهد که ارتش و دولت الجزایر قدرتمند باشند. الجزایر از مولفه های قدرت برخوردار است. مساحت این کشور حدود ۲/۵ میلیون کیلومتر مربع است. این کشور سرشار از منابع نفتی، گازی و معادن است. همچنین مردم این کشور متحد و دارای روحیه ملی گرایی اسلامی و عربی بالایی هستند و از مساله فلسطین حمایت و در برابر نفوذ صهیونیست ها در قاره آفریقا مقاومت می کنند. این مسائل دلیل اصلی حمله های ماکرون به الجزایر است که حتما از حمایت رژیم اشغالگر اسرائیل و همپیمان عرب آن هم برخوردار است.

در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم آمده است: دستیابی الجزایر به زیردریایی های مدرن و سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه، داشتن ارتش منسجم و حمایت الجزایر از فلسطین و قرار داشتن این کشور در محور مقاومت به رهبری ایران سبب شده است که محور توطئه به رهبری اسرائیل هراسان باشد. ماکرون به دنبال تسلیم دولت و مردم الجزایر است. اما الجزایر بزرگ در برابر توطئه ها تسلیم نمی شود. فراخواندن سفیر الجزایر از فرانسه و بستن حریم هوایی الجزایر بر روی هواپیماهای نظامی فرانسه که راهی سواحل آفریقا بودند بیانگر این موضوع است.

عطوان در بخش پایانی گزارش خود آورد: دسیسه های فرانسه و اسرائیل علیه الجزایر راه به جایی نخواهد بود و این دسیسه ها نیز مانند دیگر توطئه های آنها در عراق، سوریه و ایران با شکست روبرو خواهد شد و مردم الجزایر که سابقه درخشانی در زمینه مقاومت در برابر استعمارگری فرانسه را دارند با اتحاد خود در برابر این توطئه ها مقاومت خواهند کرد و این بارهم مانند گذشته فرانسه را شکست خواهند داد.

پایان/

۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 13047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =