آغاز گشایش های اقتصادی در کشور از اواخر آذر

یک پژوهشگر ریسک با بیان این که گشایش های اقتصادی از اواخر آذر در کشور آغاز می شود گفت: دولت تلاش می کند مشکل کسری بودجه را با قطع یارانه گاز ثروتمندان و برخی صنایع حل کند.

به گزارش تحریریه، محمد حسین ادیب معتقد است: از زمانی که آمریکا در تلاش برای مهار چین بوده، چین به طور شگفت انگیزی قوی تر شده است. بررسی وضعیت اقتصادی چین و آمریکا حکایت از آن دارد که آمریکا در مهار چین شکست خورده است.

وی بر این باور است که چین دارد جهان را می خرد ادامه این وضعیت به تضعیف آمریکا و تقویت چین می انجامد.

ادیب بر این نکته تأکید دارد که آمریکا اگر می خواهد تبدیل شدنش به یک قدرت درجه دو اقتصادی تثبیت نشود باید به سرعت تمرکزش را بر خاورمیانه حذف و تمرکز سیاست خارجی اش را بر چین استوار کند، لذا سه مسأله خروج آمریکا از خلیج فارس، خروج آمریکا از عراق و بازگشت به برجام به سرعت باید حل شوند.

وی چنین تحلیل می کند که جهان دارد هزینه عدم حضور ایران در بازار گاز جهان را به سختی پرداخت می کند و اقتصاد جهانی تحمل و ظرفیت بیش از این دور ماندن ایران از بازار جهانی را ندارد.

این پژوهشگر ریسک همچنین تأکید می کند: محوریت آنچه که در قفقاز رخ می دهد به اخلالهایی مربوط می شود که به انتقال کالا از دریای سیاه به خلیج فارس مربوط می شود و هدف حذف ایران از پروسه خط انتقال کالا از اروپا به خلیج فارس از راههای ارزانتر است که البته با برجام ارتباطی ندارد. اما راههای جایگزین در ارمنستان این فرایند را معکوس می کند.

او با بررسی وضعیت اقتصادی کشور بر این باور است که تا پایان آذر ایران وارد فاز پساکرونایی شده و با توجه به تحولات منطقه ای، می توان منتظر گشایشهای اقتصادی بود.

وی همچنین از تصمیم دولت برای قطع یارانه گاز اقشار بسیار مرفه و کاهش یارانه انرژی به برخی صنایع  خبر می دهد و معتقد است که اگر دولت با این گونه سیاستها پیش رود و منصرف نشود می تواند مشکل کسری بودجه را حل کند.

او دو عامل موثر در تورم سالجاری را تأمین کسر بودجه دولت از محل منابع بانک مرکزی و کسری بانکهای کوچک برمی شمارد.

پایان/

۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 13084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =