دولت نهاده های دامی را به موقع به دامدار بدهد/نگذارد در انبارها فاسد شود

با توجه به تغییرات زمین و پیشرفت علم، ضرورت دارد دامداران برای بالا بردن ظرفیت تولید دام های خود به دامداری صنعتی روی آورند.

به گزارش تحریریه، دامداری سنتی روشی است که سالیان بسیار زیادی در جوامع بشری برای پرورش گوسفندان از آن استفاده می‌شده است. این روش با توجه به قدیمی بودن آن، تغییراتی که در زمین رخ داده و میزان بالای نیاز انسان‌ها به محصولات دامی و گوسفندی دیگر کارایی گذشته را ندارد. بازار ایران بیشتر از هر گوشت دیگری، به گوشت گوسفند علاقه نشان می‌دهد و به همین دلیل می‌توان آن را مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین گوشت در این بازار دانست.

دامداری سنتی به مراتع و محیط ‌زیست صدمه می‌زند و به همین دلیل نیاز است که از دامداری صنعتی برای پرورش گوسفند و دام‌های دیگر استفاده کرد. شاید بتوان گفت که اصلاح نژاد و استفاده از گوسفندهای دوقلو یا چندقلوزا یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که می‌تواند میزان تولیدات مجموعه از قبیل شیر و گوشت را بالا برد که بالا رفتن میزان تولیدات یک مجموعه دام‌داری به معنی دریافت سود بیشتر است.

یکی از دامداران شهربابک در گفت و گو با خبرنگار تحریریه گفت: من هفت سال است که دامداری صنعتی کار میکنم و در کل حدود 50 سال است که در این زمینه فعالیت دارم.
حبیب الله غیاثی افزود: در حال حاضر گوسفند رومانف و بز آلپاین را پرورش می دهیم که بسیار راضی کننده و مقرون به صرفه هستند و حتی از پاریز و سیرجان مشتاق خرید اینگونه دام ها هستند.

وی کیفیت محصولات دام های نژاد اصلاح شده را بیشتر از دام محلی دانست و بیان داشت: محصولاتی مثل شیر، دوغ و کشک از بز مقرون به صرفه و تولید گوشت از میش به صرفه است.
غیاثی با بیان اینکه امسال به دلیل خشکسالی ضربه دیدیم گرانی علوفه و جو مشکل ساز شد اما اکنون که نهاده های دامی را وارد می کنند اوضاع بهتر می شود، یادآور شد: متأسفانه باتوجه به اینکه پایه اصلی تغذیه دام کاه و یونجه می باشد، گرانی آن هنوز حل نشده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته از این دامداری حدود 200 میلیون تومان درآمد داشتیم، اما امسال شیر بز آلپاین 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

یکی دیگر از دامداران نمونه  شهربابکی نیز به خبرنگار تحریریه گفت: 55 سال است در حوزه دامداری فعالیت میکنم اما حدودا 21 سال دامداری صنعتی را برگزیده ام.

 فتحعلی محمدی با اشاره به اینکه 300 رأس دام سبک پرورش می دهم، افزود: با توجه به گرانی هایی که وجود دارد ترجیح بر این است دامی را پرورش دهیم که شیر بیشتر تولید کند، زیرا نژادهای سنتی اکنون کارآمد نیستند.

وی اظهار داشت: خشکسالی اخیر ما را از پا درآورده است و انتظارمان از مسئولان این است که نهاده های دامی را که از وارد می کنند تازه به دست دامدار برسانند و نگذارند در انبارها فاسد شود

مدیر جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار تحریریه گفت: امکان بهره وری بیشتر، فراهم شدن امکان اصلاح نژاد در جهت افزایش تولید به ازای هر راس دام، مدیریت متمرکز و کنترل شده، جلوگیری از تخریب مراتع و حفظ محیط زیست، اشتغالزایی و افزایش درآمد تولید کننده از مزایای دامداری صنعتی است.

غلامرضا منگلی افزود: در شهربابک چون با خشکسالی های پی در پی روبرو هستیم و از طرفی افزایش تعداد دام موجب شده که امکان تغذیه اصولی و کامل دام ها از طریق مراتع عملا با اختلال جدی مواجه باشد، همچنین به واسطه آلودگی های زیست محیطی ناشی از کارخانجات صنعتی ریسک تولید محصولات سالم و ارگانیک را بالا برده است.

وی با بیان اینکه در شهربابک حدود 150 واحد دامداری صنعتی فعال است، تصریح کرد: پرورش دام به صورت سنتی دارای مشکلات خاص خود می باشد که کمتر کسی قادر به انجام آن است در حالی که پرورش دام به صورت صنعتی قابلیت انجام بیشتری حتی به عنوان شغل دوم دارد.

منگلی خاطرنشان کرد: با توجه به اصلاح نژاد دام های بومی منطقه و آمیخته گری های بی حساب و کتاب طی سالیان گذشته عملا دام های موجود توان حفظ خود و امکان تولید در سیستم قدیمی را از دست می دهند.

وی ادامه داد: در شهربابک دامداری به صورت معیشتی و تفننی ادامه می یابد در حالیکه با صنعتی کردن این حرفه می توان دامپروری علمی و اقتصادی را دنبال کرد.

منگلی با بیان اینکه امکان تولید محصولات متنوع و بازار پسند با سیستم صنعتی امکان پذیر است، اظهار داشت: بعضی محصولات نظیر کره و روغن محلی در سیستم سنتی منحصر به فصل و زمان محدودی است، در حالیکه امکان تولید مستمر این محصولات در سیستم صنعتی فراهم می شود.

وی بیان داشت: تنها را مقابله با گرانی و تامین نهاد های دامی توزیع خوراک یارانه ای است که آن هم با کمبود شدید مواجه هستیم و لازم است دولت تدابیر ویژه ای بیاندیشد تا دامداران از این بحران عبور کنند.

پایان/

۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 13114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      1 0
      عجب حرفی میزنی اونوقت بهانه دولت برای گران کردن چی میشه