اقتصاد ترکیه و چالشی به نام اردوغان

تورم ترکیه با بیشترین سرعت در دو سال و نیم اخیر افزایش می یابد و «رجب طیب اردوغان» را که اکنون حزب حاکمش پایین ترین نرخ رای را در تاریخ این کشور دارند، با افزایش نارضایتی عمومی ناشی از هزینه های سرسام آور زندگی روبه رو کرده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «فایننشال تایمز» با اشاره به وضعیت وخیم اقتصادی ترکیه و دردسرهای روسای بانک مرکزی این کشور با «رجب طیب اردوغان» نوشت، تورم ترکیه با افزایش اقدامات غیر متعارف «رجب طیب اردوغان» برای کاهش قیمت های سرسام آور در سپتامبر به بالا ترین نرخ خود در دو سال و نیم اخیر رسید.

داده های منتشر شده از سوی آژانس آمار رسمی ترکیه نشان داد که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه گذشته طبق نرخ سالانه از ۱۹.۲۵ در ماه آگوست به ۱۹.۵۸ درصد در ماه گذشته افزایش یافته است. این نرخ تقریبا چهار برابر نرخ رسمی تورم بانک مرکزی است و بزرگترین افزایش سالانه از مارس ۲۰۱۹ است.

اردوغان که حزب حاکمش پایین ترین نرخ رای را در تاریخ این کشور دارند، با افزایش نارضایتی عمومی ناشی از هزینه های سرسام آور زندگی روبه رو شده است.

رهبر ترکیه اما بر خلاف عرف اقتصادی معتقد است، نرخ های بهره بالا به جای مهار تورم باعث تشدید آن می شود؛ به همین دلیل بانک مرکزی این کشور را تحت فشار قرار داده است تا حتی در شرایط افزایش قیمت ها، هزینه های استقراض را کاهش دهد.

این بانک ماه گذشته نرخ وام دهی خود را کاهش داد. این تصمیم که ترکیه را با بیشترین نرخ بهره منفی در بازارهای نوظهور مواجه کرد، فشار تازه ای بر لیر ترکیه وارد کرد.

نارضایتی عمومی به ویژه بر قیمت مواد غذایی متمرکز شده که حتی سریع تر از نرخ تورم اصلی افزایش یافته است. بر اساس آخرین داده ها، هزینه مواد غذایی در ماه سپتامبر تقریبا ۲۹ درصد افزایش یافته است.

اردوغان افزایش قیمت ها را ناشی از اقدامات برخی «فرصت طلبان» در بخش مواد غذایی و خرده فروشی عنوان کرده و آنان را مورد سرزنش قرار داده است. ماه گذشته دولت وی دور جدیدی از تحقیقات خود را درباره زنجیره های سوپرمارکت آغاز و اعلام کرد که برخی از واسطه ها متهم به افزایش قیمت های غیر منطقی هستند.

رئیس جمهوری ترکیه چندی پیش گفت که به تعاونی های کشاورزی دستور داده حدود یک هزار شعبه جدید در سراسر کشور افتتاح کنند تا کالاهای اساسی با قیمت مناسب به مردم ارائه شود.

وی در این زمینه گفت: «ما دستور دادیم که حدود یک هزار مورد از این شرکت ها در سراسر ترکیه افتتاح شود و وسعت هر کدام از  آنها از حدود۵۰۰ متر مربع شروع می شود. اینها مکان هایی هستند که کالا را با قیمت های متناسب با بودجه شهروندان ارائه می دهند».

اردوغان بسیاری از موفقیت های سیاسی اولیه خود را در پی ایجاد رفاه و رونق اقتصادی به دست آورد، اما در سال های اخیر به طور فزاینده ای به دلیل راه حل های عجیب و غریب و نامنظم برای مشکلات اقتصادی شهرت یافته است.

در سال ۲۰۱۸ و در پی بحران ارزی که تقریبا ۳۰ درصد ارزش لیر را از بین برد، دولت کمپینی را آغاز کرد و از خرده فروشان خواست قیمت های خود را کاهش دهند. سال بعد، دولت غرفه های «میوه و تره بار» تحت مدیریت شهرداری را در شهرهای بزرگ راه اندازی کرد تا با آنچه اردوغان «تروریسم غذایی» می نامد، مبارزه کند.

تحلیلگران هشدار می دهند که ترکیبی از تورم بالا و نرخ های بهره پایین می تواند منجر به فشارهای جدیدی بر لیر و بحرانی بزرگ برای ترکیه شود.

پایان/

۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸
کد خبر: 13138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      2 4
      مسولان راست وچپ عمدن 6000000میلیون افغانی را تو این تحریم وتوروم وبیکاری و کورنا وارد ایران کردند تا 6000000میلیون ایرانی بیکار بشند، ثروتمندترین کشور دنیا از لحاظ معادن وانرژی وموقعیت جغرافیایی وسرمایه انسانی نخبه اما بدبخترین وفقیرترین وبیکارترین وافسرده ترین ومجردترین کشور دنیا هستیم ،16000000میلیون مجرد تو ایران هست که سن ازدواجشان گذشته وجمعیت ایران پیر شده وزاد وولدی تو ایران نیست وبجاش افغانی زاد و ولدش زیاد شده، سوغات افغانستان برای ایران عتیاد وبیکاری ونا امنی است، خداوند مسولان راست وچپ را نابود کند ودر جهان ابرویشان برود که به فکر مردم نیستند و همه مردم را از بین بردند ، ایران رکوردار فقر وبیکاری وطلاق وتبعیض وسهمیه بندی علمی و فرهنگی وفساد ناموسی وتوروم ومهاجر واختلاص مسولان بیسواد ومجردترین وگرانی و افسردگی در دنیا است ،دین ودنیا را از مردم گرفتند دیگه خوشم از مذهب وریا نمیاد، به امید نابودی مسولان بی وجدان وبی مذهب انشالله نابود می‌شید همه چیز را ازمون گرفتید،خودمان از گرسنگی می‌میریم به فکر کشورهای دیگه هستند،چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
    • RU ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      1 0
      خوشبحالتون ما تو مملکتمون روزانه ۲۰درصد به قیمت مواد غذایی اضافه میشه میگیم تورم ۲ درصد هست شما کجای کارید از مسئولین ما یاد بگیرید همه رو گذاشتن بحساب تحریم، ختی اختلاس های خودشونم میزارن بحساب تحریم میگن امریکا باعث اختلاس شد