جنگ انرژی در فصل سرد اروپا

پیش بینی می شود کشورهای اروپایی طی زمستان آینده به دلیل سیاست های گازی روسیه و افزایش تقاضا برای انرژی از سوی چین با بحران روبرو شوند؛ از اینرو قیمت برق و گاز در این کشورها در مقایسه با سال گذشته تا ۵ برابر افزایش خواهد داشت. اوضاع انگلستان اما به دلیل نبود روابط با اتحادیه اروپا بسیار سخت خواهد بود.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» قطر در بخشی از گزارش خود درباره بحران گاز کنونی در بخش های مختلف جهان نوشت، همه شهروندان قاره اروپا منتظر افزایش سرسام آور قیمت گاز هستند. بحران گاز همه کشورهای اروپایی را فراخواهد گرفت و قیمت برق و گاز در این کشورها در مقایسه با سال گذشته، ۵ برابر خواهد شد.

به نوشته الجزیره، بسیاری از عوامل در این زمینه نقش دارند. روزنامه «تلگراف» از این موضوع به عنوان جنگ انرژی یاد کرده است. بهبود اوضاع اقتصادی پس از شیوع ویروس کرونا، افزایش تقاضا برای انرژی در آسیا، محاسبات روسیه درباره انرژی که مسائل سیاسی را به مسائل اقتصادی ارتباط می دهد در این زمینه تاثیر گذار هستند.

طبق گزارش، روسیه بزرگترین تامین کننده نیاز اروپا به گاز است. این کشور ۴۱ درصد از نیازهای گازی اروپا را تامین می کند. نروژ هم۱۶.۲ درصد و الجزایر هم ۷.۶ درصد و قطر ۵.۲ درصد نیاز قاره سبز را تامین می کنند و مابقی از منابع مختلفی تامین می شود. این ارقام نشان می دهد اروپا به طور گسترده ای به گاز روسیه برای تامین نیازها خود تکیه می کند اما روسیه می گوید اولویت را به بازارهای داخلی خود می دهد.

اوکراین نگران است که روسیه بخواهد به گاز هم همچون تسلیحات نظامی نگاه کند تا آلمان را زیر فشار قرار دهد تا بهره برداری از خط «نورد استریم ۲» را که می تواند به طور مستقیم گاز را از طریق دریای بالتیک به آلمان برساند، افزایش دهد.

از طرف دیگر روسیه تزریق گاز به چین از طریق خطوط «پاور آو سیبری» را آغاز کرده است. تقاضا برای گاز در آسیا به میزان ۵۰ درصد افزایش یافته است و چین در این زمینه پیشتاز است. مصرف این کشور طی ۱۰ سال اخیر ۳ برابر شده است. زمستان سرد و تابستان گرم و از سرگیری رشد اقتصادی سبب نیاز بیشتر چین به انرژی شده است. همچنین چین طرحی را با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به اجرا درآورده است که باعث می شود این کشور کاملا به گاز مایع وابسته شود و در نتیجه این وضعیت چین در واردات گاز به رقیبی برای اروپا تبدیل خواهد شد.

شبکه الجزیره افزود: همه کشورهای اروپایی طی زمستان آینده با بحران انرژی روبرو خواهند شد. حجم زیان این کشورها متفاوت خواهد بود. فرانسه به دلیل تکیه گسترده به مولد های انرژی که با انرژی هسته ای کار می کنند رنج بسیاری نخواهد برد ؛ نروژ و سوئد نیز به شدت به تولید برق آبی وابسته هستند؛ پرتغال هم برای تامین نیمی از انرژی مورد نیاز خود به باد و آب وابسته است. در این میان انگلیس بزرگترین زیان دیده بحران انرژی خواهد بود. این کشور به منابع گاز طبیعی که بهای آن به طور سرسام آوری افزایش می یابد، وابسته است. لندن قدرت لازم برای انبار انرژی را ندارد و از آنجاکه دیگر بخشی از بازار انرژی اروپا نیست نمی تواند روی اتحادیه اروپا برای تامین نیازهایش حساب کند. 

پایان/

۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 13225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =