گزارش جامع از سرنوشت تحریم ها در ادامه مذاکرات و جزئیات برجام جدید

اندیشکده آمریکا «گروه بین المللی بحران» که تاچندماه قبل «رابرت مالی» مدیریت آن را برعهده داشت دستورکاری را برای اتحادیه اروپا تدوین کرده است که طبق آن ایران با ترفند بروکسل به خواسته کاخ سفید یعنی امضای توافق «برجام پلاس» سوق داده می شود.

به گزارش تحریریه، «گروه بین المللی بحران» از جمله اندیشکده های پرنفوذ ایالات متحده است که «رابرت مالی» نماینده ویژه «جو بایدن» در امور ایران تا قبل از ورود به کاخ سفید مدیریت آن را بر عهده داشت. به تازگی این اتاق فکر آمریکایی تحلیلی از پیش بینی های این موسسه برای فصل پائیز ارائه داده است که بخش مهمی از آن به رویکرد آمریکا به توافق هسته ای ایران و احیای برجام اختصاص دارد. 

نکته مهم این است که مرکز پژوهشی فوق پیش از این هم در چند مورد برنامه های کاری دقیقی را در مورد توافق هسته ای ارائه داده بود که تقریبا مو به مو اجرایی شد. اینگونه به نظر می رسد که برنامه های ایالات متحده از طریق این گروه جنبه رسمی و اجرایی پیدا می کند.

نکته مهم در گزارش اخیر گروه بین المللی بحران آن است که در آینده نقش ویژه ای را برای اتحادیه اروپا در زمینه احیای برجام قائل شده است. اگر اندکی به تحولات چند روز اخیر دقت کنیم، می بینیم که سفر «انریکه مورا» فرستاده اتحادیه اروپا به ایران هم در یکی دو روز گذشته تقریبا در راستای برنامه گروه بحران یعنی همان خواسته های کاخ سفید بوده است.

در دوره ای که ایران نیازی به بازگشت به توافق ناقص برجام نمی بیند و رفع همه تحریم های واشنگتن را خواستار شده است اما اکنون آمریکا و اروپا با ترفندی فریبکارانه به دنبال آن هستند تا بار دیگر همچون چند سال اخیر نقش های پلیس بد و پلیس خوب را تقسیم کنند. گویا قرار است یکبار دیگر اتحادیه اروپا خود را به عنوان شخصیت مثبت داستان به ایران نزدیک کند تا اهداف آمریکا اجرایی شود. به نظر می رسد طبق خبرها، انتقال بخشی از مذاکرات هسته ای به بروکسل هم در چارچوب توطئه دوسوی آتلانتیک صورت گرفته است.

در بخش هایی از گزارش اندیشکده گروه بین المللی بحران آمریکا است تا قبل از انتخابات خرداد 1400 ایران گفت وگوها در وین پیشرفت خوبی داشت اما انتخاب رئیسی روند را قطع کرد. از آنجاکه فوریت دستیابی به توافق به دلیل پیشرفت های هسته ای ایران روز به روز بیشتر می‌شود، برنامه هسته ای ایران باید تحت کنترل درآید و  از سوی آژانس شفاف گردد. ضمن آنکه فروپاشی برجام مانع به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ در خلیج فارس و خاورمیانه هم می شود.

در این چارچوب اتاق فکر فوق چند کارویژه را برای اتحادیه اروپا تعیین کرد تا بروکسل در جهت تحقق آنها تلاش کند:

1-احیای کامل برجام از طریق انجام اقداماتی برای کاهش تحریم ایران.

2-تدوین برنامه جایگزین یا پلن بی در صورت شکست مذاکرات برجامی - دستیابی به توافق «بیشتر در برابر بیشتر» که فراتر از توافق برجام اولیه است.

3-تشویق گفت وگوهای منطقه‌ای باهدف تنش زدایی میان ایران و کشورهای عربی خلیج فارس.

4-همکاری اورپا با ایران در زمینه تحولات افغانستان به ویژه در حوزه مهاجران و قاچاق مواد مخدر

5-بررسی راهکارهای بهبود امنیت دریایی در خلیج فارس

این گزارش پیامد از سرگیری مذاکرات را در سه سناریو بررسی کرد. نخست ادامه مذاکرات از همان زمانی که قطع شد؛ دوم اجرای یک الگوی مذاکراتی جدید از سوی ایران؛ سومین و محتمل ترین آنها نیز ورود تهران به مذاکرات با خواسته های حداکثری است.

در این شرایط اروپایی‌ها نقش ویژه ای دارند و باید به سرعت وارد عمل شوند و تدابیری را برای کمک اقتصادی به ایران از طریق موسسات وام دهنده در پیش بگیرند تا ایران از ادامه مسیرش صرفنظر کند.

گروه بین المللی بحران که وابسته به دولت آمریکا است، به اروپایی ها این ماموریت را داده است تا تلاش هایی را انجام دهند تا از بار فشار حداکثری بر ایران کاسته شود و در داخل اتحادیه قوانینی را تصویب کند که مانع از انسداد تجارت با تهران به وسیله آمریکا شود.

همچنین اتحادیه اروپا در صورت شکست مذاکرات می تواند برای جلوگیری از وخامت اوضاع و پیشرفت های بیشتر هسته ای ایران، توافق موقتی را همچون دوره برجام به نتیجه برساند تا در ازای توقف فعالیت هسته ای، تهران قادر به فروش محدود نفت خام باشد.

طبق برنامه گروه بین المللی بحران، این توافقنامه اولیه منهای برجام و در واقع نقطه‌ای در نظر گرفته شده است برای حرکت به سوی توافق «برجام پلاس».  برجام پلاس در ازای محدودیت‌های هسته‌ای بلندمدت‌تر در کنار نظارت های دقیق تر، رفع تحریم های بیشتری را بر ایران تحمیل می کند.

پایان/

https://www.crisisgroup.org/middle-east-north-africa/gulf-and-arabian-peninsula/iran/iran-push-revive-nuclear-deal-prepare-worse-outcomes

۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 13260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =