آذربایجان برای صادرات به روسیه هم کارشکنی‌ می‌کند/ صف‌های ۱۰ کیلومتری کامیون‌ها در آستارا

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به صف‌های ۱۰ کیلومتری کامیون‌ها در آستارا، گفت: آذربایجان برای صادرات به روسیه هم کارشکنی‌ می‌کند.

به گزارش تحریریه، عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه از کارشکنی آذربایجان در صادرات ایران به روسیه خبر داد و گفت: آذربایجان هر روز بهانه‌ای می‌آورد و کارهای مرزی را انجام نمی‌دهد. به همین علت دیده شده تعداد زیادی کامیون صف بسته‌اند و حتی با صف‌های ۱۰ کیلومتری در آستارا مواجه می‌شویم.

شاید کم‌تر کسی تصور می‌کرد پیامدهای درگیری‌های سال گذشته در منطقه قفقاز میان ارمنستان و آذربایجان، در آینده نزدیک دامن گیر همسایگان این دو کشور شود. با این حال با گذشت کم‌تر از یک‌سال ایران و آذربایجان روابط پرتنشی را تجربه می‌کنند و دولت‌های هر دو کشور با ادبیات تهدیدآمیزی یکدیگر را مورد خطاب قرار می‌دهند. 

جنگ قره‌باغ در سال 2020 میان آذربایجان و ارمنستان تاثیر عمیقی بر نفوذ و سیاست‌های ایران در قفقاز جنوبی داشت. تهران نه بر جهت‌گیری و نتیجه درگیری‌های نظامی تأثیر گذاشت و نه از نفوذ دیپلماتیک قابل‌توجهی در مذاکرات آتش‌بس و توافق صلح ناشی از آن برخوردار بود.

هر چند ایران مهم‌ترین قدرت منطقه‌ای در این درگیری بود که هم با ارمنستان و هم با آذربایجان مرز مشترک داشت، اما مواضع و کنش‌گری ترکیه و روسیه به نوعی تهران را به حاشیه برد. تهران در شرایطی قرار گرفت که مجبور بود هم‌راستا با آنکارا و مسکو از فتوحات ارضی باکو حمایت کند و این حاکی از انحرافی چشمگیر از موضع سنتی‌اش در حمایت از ارمنستان بود.

با این حال آذربایجان قدردان حسن نیت ایران نبود. به گفته مقامات ایرانی، باکو آگاهانه تهران را در بازسازی قره باغ کنار گذاشته و همکاری با اسرائیل، کشورهای عربی و اروپایی را در اولویت قرار داده است.

پایان/

۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 13283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      36 12
      هر آدم ابلهی میدونست که جنگ آذربایجان با ارمنستان واسه کشور ما ضررداره.وبعد ازاین هم بدتر میشه.حالا شما چطور فکر میکردی همینه که مسوولی .اون برنامه شنیدی که میگه تعداد سربازها زیاد کنید که ...فکر کردی آذربایجان کثیف صهیونیست داره قره باغ بگیره جاده ترانزیت و آسفالته میزنه.هیچکس تصور نمیکرده .نه همه تصور می‌کردند بجز.
    • عباس IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      21 1
      به بچه رو بدی پر رو میشه حکایت همین الهام کوچولو ما میشه؟؟
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      14 1
      حمایت نکردن از ارمنستان در اخرین جنگ قره باغ انحراف چشمگیر از مواضع سنتی ایران بود؟! حالا خدایی چه انتظاری از اذربایجان دارید؟! یک واقعیت است بدون حمایت ترکیه امکان نداشت اذربایجان سرزمین از دست دادش را پس بگیره باز باید پرسید چه انتظاری دارید؟؟؟!!!
    • علی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      18 1
      حمله کنید تمام اراضی که برای ایرانه برگردانید مگه قراردادش سال 82تموم نشده الان بهترین بهانست برای بازپس گیری زمینهای ایران اسرائیل هم حساب کتاب دستش میاد دیگه غلط اضافی نمیکنه
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      13 1
      الهام خانم عایق بزدل را ایران سر پا نگه داشت که الان لگد پرانی می کند و دلش را به حمایت ترکیه و اسراییل داده است کافی است ایران و روسیه با حمایت از ارمنستان منافع خود را تامین و سیلی محکمی به اردوغان وعلفوف بزنند