بحران جهانی انرژی با نفت ۱۰۰ دلاری

«الجزیره» خبر داد که سازوکارهای مربوط به عرضه و تقاضا و ماهیت و مدت فصل سرما باعث شده است که کارشناسان پیش بینی کنند موج افزایش قیمت انرژی ادامه می یابد و ارزش هر بشکه نفت خام به فراتر از ۱۰۰ دلار برسد.

به گزارش تحریریه شبکه «الجزیره» قطر در تحلیل خود از بازار انرژی جهان، درباره تغییرات و آینده بهای نفت در بازارها نوشت: هفته گذشته قیمت نفت از بشکه ای ۸۶ دلار فراتر رفت. افزایش قیمت نفت محاسبات کشورهای مصرف کننده را به هم ریخته و ابهام را درباره آینده قیمت نفت و خدمات در بازارهای جهانی به دنبال داشته است. طی دو ماه گذشته مجموعه ای از عوامل در پیدایش بحران انرژی، افزایش بها و کاهش تزریق انرژی نقش داشته اند. این موضوع سبب شده است که مصرف کنندگان در کشورهای اصلی مصرف کننده انرژی از جمله آمریکا، اروپا و آسیا هزینه بیشتری بپردازند. کاهش انرژی در چین هم این کشور را مجبور کرد برخی کارخانه هایی را که مصرف انرژی آنها بالا است، تعطیل کند.

به نوشته الجزیره «کارلوس فرناندز» و «جیر جیلی» کارشناسان مربوط به انرژی در تارنمای آژانس جهانی انرژی، دلیل بحران انرژی را کاهش سرمایه گذاری در زمینه نفت و گاز پس از کاهش جهانی بهای انرژی طی سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ و همچنین ورود فصل سرما و کاهش شدید دمای هوا در نیم کره شمالی عنوان کردند. کاهش تولید و کاهش تقاضا برای نفت و گاز طی دوران شیوع کرونا هم سبب شد که شرکت ها و دولت توجه کمتری به انرژی داشته باشند و این موضوع تاثیر ناگواری به دنبال داشته است.

کاهش ذخایر راهبردی انرژی هم در این زمینه نقش داشته و سبب افزایش تقاضا و به دنبال آن افزایش قیمت انرژی شده است. تمرکز شرکت گاز روسیه برای امضای قراردادهای بلندمدت و بی توجهی آن به توافق های کوتاه مدت هم در بحران انرژی نقش داشته است. علاوه بر این خشکسالی در برزیل و کاهش مقدار آب به میزان ۲۵ درصد هم در کاهش تولید برق آبی موثر بود که افزایش تقاضا برای گاز طبیعی را به دنبال داشت. 

به نوشته الجزیره، تاثیر بحران انرژی در کشورهای بزرگ مصرف کننده انرژی از جمله آمریکا، اروپا، چین، هند و دیگر وارد کنندگان شدیدتر خواهد بود. اقتصاد این کشورها با شرایط بغرنجی روبرو خواهند شد. تورم موجود در کنار ورود فصل سرد، پیامدهای ناگواری به دنبال خواهد داشت. آمارها نشان می دهند بهای گاز طی یک سال گذشته در اروپا و آسیا ۱۰ برابر شده است. بهای گاز طبیعی در آمریکا هم در اکتبر سال جاری ۳ برابر شده است. در آلمان هم بهای گاز طبیعی نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی ۶ برابر افزایش یافته است. با توجه به سازوکارهای مربوط به عرضه و تقاضا و ماهیت فصل سرما و مدت دوام سرما، کارشناسان پیش بینی می کنند که موج افزایش قیمت انرژی ادامه یابد و از بهای هر بشکه نفت به فراتر از ۱۰۰ دلار برسد.

به نوشته الجزیره، گزارش های سازمان «فائو» هم نشان می دهد در نتیجه افزایش بهای انرژی، بهای مواد غذایی هم نسبت به سال گذشته ۳۲.۸ درصد افزایش یافته است. افزایش همزمان بهای انرژی و بهای مواد عذایی تاثیر مستقیمی بر روی افزایش میانگین فقر و گرسنگی در کشورهای کم توسعه و در حال توسعه خواهد داشت.

در بخش پایانی گزارش آمده است: راه حلی که می تواند مانع از رقم خوردن بحران انرژی شود ایجاد حالتی از موازنه میان منافع قدرت های بزرگی است که در جهان در حال رقابت هستند. این در حالی است که روسیه گم شده خود را در فعال سازی برگ برنده یعنی گاز طبیعی به عنوان یک کالای ژئوپلتیک پیدا کرده است تا از طریق آن بتواند بسیاری از پرونده ها را با کشورهای اروپایی و آمریکا حل وفصل کند. مسکو می خواهد با افزایش قیمت انرژی، ثروت هایی را که طی سال های افت قیمت از دست داده بود، جبران کند. کشورهای عربی هم که ۲۵ درصد از نفت جهان و ۱۵ درصد از گاز جهان را تولید می کنند از افزایش بهای انرژی در بازارهای جهانی استفاده خواهند کرد و از دامنه بحران مالی این کشورها در میان مدت و کوتاه مدت کاسته خواهد شد.

افزایش مداوم بهای نفت و گاز در بازارهای جهانی نشان می دهد که کشورهای صادر کننده انرژی بزرگترین برنده آن هستند و از این طریق در آمدهای پایین سال های دارای نفت ارزان قیمت را جبران خواهند کرد.

پایان/

۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 13375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =