تحلیل نسبت نقدینگی به شاخص قیمت / دو سناریو برای تورم

احیای برجام و رفع قابل توجه تحریم‌ها که به دنبال آن، کاهش کسری بودجه دولت، و کاهش انتظارات تورمی سبب کاهش تورم به سمت مقدار بلندمدت آن می‌شود.

به گزارش تحریریه، با توجه به اینکه در حالت متعارف و با وجود رشد اقتصادی، نسبت نقدینگی به شاخص قیمت باید به صورت ملایم صعودی باشد و با توجه به اینکه باوجود کاهش این نسبت از سال ۱۳۹۷ به بعد و تخلیه نیروی انباشته شده نقدینگی سال‌های قبل از ۱۳۹۷، هنوز این نسبت بالا است و همچنین، با توجه به تداوم رشد بالای نقدینگی و فقدان عاملی برای به تاخیر انداختن اثر آن بر قیمت کالاها و خدمات، انتظار بر تداوم تورم بالا از نسبت اشاره شده می‌رود.

  دو سناریو برای تورم در سال پیش رو قابل طرح است: نخست، احیای برجام و رفع قابل توجه تحریم‌ها که به دنبال آن، کاهش کسری بودجه دولت، امکان‌پذیری واردات و درنتیجه عرضه کالا، و کاهش انتظارات تورمی سبب کاهش تورم به سمت مقدار بلندمدت آن می‌شود اما تورم همچنان قابل توجه خواهد بود. سناریوی دوم ناظر بر حاصل نشدن توافق و تداوم یا تشدید تحریم‌هاست که از طریق تشدید کسری بودجه، کاهش امکان واردات، تشدید خروج سرمایه و افزایش نرخ ارز و تشدید انتظارات تورمی، سبب تداوم تورم بالای کنونی می‌شود و همین موضوع توجه جدی را می‌طلبد.

دکتر تیمور رحمانی

پایان/

۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷
کد خبر: 13429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =