شکست سخت آمریکا در هوش مصنوعی

کارشناسان و مقام های آمریکایی اعتقاد دارند چین در زمینه هوش مصنوعی و کسب جوایز بین المللی ایالات متحده را پشت سر گذاشته است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «دیپلماسی مدرن» در گزارش خود از دستاوردهای علمی و فناوری چین نوشت، «فرانک کندال» رئیس گروه نیروی هوایی ایالات متحده گفت که چین در نبرد هوش مصنوعی ایالات متحده را پشت سر گذاشته است. وی اعتراف کرد که چین به زودی با فناوری های پیشرفته خود ایالات متحده را در این زمینه شکست خواهد داد.

اگرچه رئیس گروه نیروی هوایی منصوب شده توسط «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا هنوز روی کار نیامده است اما او آشکارا به بزرگترین جنجال اخیر در محافل سیاسی و نظامی ایالات متحده پاسخ داد. «نیکلاس چیلان» افسر و مدیر بخش تکنولوژی وزارت دفاع آمریکا که در ۱۱ اکتبر گذشته استعفا داد، گفت که چین قبلا از ایالات متحده پیشی گرفت و در نبرد هوش مصنوعی علیه واشنگتن پیروز شده است.

کندال گفت که با اظهارات چیلان موافق است. نیکلاس چیلان به رسانه ها گفت که ایالات متحده نه تنها در زمینه هوش مصنوعی پیشرفت کندی داشته است، بلکه پیشرفت مزبور نیز با قوانین مختلف محدود شده است. چین در حال حاضر بسیار جلوتر است. کندال مانند برخی دیگر از کارشناسان با چیلان مخالفت نکرد اما پیشنهاد داد که از این عضو سابق دعوت کند تا در بحث های مربوطه شرکت داشته باشد.

سرهنگ دریادار «جاستین بروکف» سخنگوی نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرد: «کندال رئیس گروه نیروی هوایی از چیلان برای مشارکت در نیروی هوایی تشکر کرد. این دو در مورد پیشنهادات چیلان برای توسعه نرم افزارهای «وزارت دفاع آمریکا» (DOD) در آینده بحث کردند. کندال و چیلان امکان مذاکرات آینده را محفوظ دانستند».

هوش مصنوعی در حال حاضر یک حوزه بسیار رقابتی در محافل علم و فناوری چین و ایالات متحده است. موارد استفاده از آن شامل طراحی فناوری های رایانه ای است که می تواند مانند انسان ها برای انجام کارهای پیچیده مختلف فکر و عمل کند. جمهوری خلق چین و ایالات متحده آمریکا برای تسلط بر این زمینه رقابت می کنند.

فناوری هوش مصنوعی در همه حوزه های شرکت های بزرگ و امنیت ملی هر کشور نفوذ کرده است و برای برنامه ریزی، طراحی و اجرای اقدامات خاص و امور پیچیده استفاده می شود.

چایلان پیشتر به رسانه ها گفته بود که پس از تماس شخصی و مطمئن کندال، او موافقت کرد که به عنوان مشاور بدون حقوق وزارت دفاع خدمت کند. چیلان معتقد است که رفتارهای کندال نشان می دهد که وی مصمم است برای حمایت از دولت ایالات متحده تغییراتی در رقابت برای پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی ایجاد کند.

چیلان گفت: «حقایق بسیار ساده است. کندال بلافاصله پس از اعلام استعفایم، با من تماس گرفت، در حالی که اکثر کارشناسان و مدیران به من علاقه ای نداشتند و برای رفع این نقص به سخت کوشی خود ادامه نمی دادند. این برای من به این معنی بود که کندال واقعا می خواست کاری انجام دهد».

هنوز اطلاعات خاصی در مورد اینکه آیا دولت فدرال ایالات متحده به هشدار چیلان پاسخ مثبت و سریع خواهد داد یا نه در دست نیست اما وی گفت مایل است در جلسات کنگره شرکت کند. او ادامه داد که امیدوار است برخی از جلسات محرمانه باقی نماند تا مردم نظرات وی را بشنوند.

برخی از کارشناسان در خارج از اداره ایالات متحده گفتند که این موضوع که چه کسی برنده مسابقه هوش مصنوعی می شود هنوز حل نشده است. «جیم والدو» دانشمند فناوری اطلاعات و مدیر ارشد فناوری در دانشگاه هاروارد گفت که او به اندازه چیلان نسبت به شانس آمریکا در نبرد هوش مصنوعی علیه جمهوری خلق چین بدبین نیست. والدو خاطرنشان کرد که بیشتر سرمایه گذاری ایالات متحده در نوآوری های تکنولوژیکی از طریق شرکت های خصوصی به جای تحقیقات دانشگاهی و بودجه دولتی انجام شده است.

والدو در یک ایمیل نوشت: «این ایده که چنین تحقیقاتی توسط ارتش انجام شود کمی مضحک است .... با این حال، وزارت دفاع باید استفاده از این فناوری را افزایش دهد و بودجه دولت نیز باید برای تشویق توسعه افزایش یابد. ما هنوز شکست نخورده ایم اما اگر در آینده سرمایه گذاری های لازم را نکنیم، پایان بدی خواهد داشت».

پایان/

۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۳
کد خبر: 13455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =