بهانه جویی ریاض برای دخالت دوباره در امور لبنان

فراخواندن سفیر عربستان از لبنان و صدور دستور اخراج سفیر این کشور از ریاض به بهانه انتقاد «جورج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان از جنگ یمن، تلاشی از جانب سعودی ها برای جبران شکست هایشان در لبنان و خارج شدن از تنگنا ارزیابی می شود.

به گزارش تحریریه، عربستان در واکنش به اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان که از حمله ائتلاف سعودی به یمن انتقاد کرده بود، سفیر خود را از بیروت فراخواند و از سفیر این کشور نیز خواست ریاض را ترک کند. تارنمای «المیادین» لبنان در گزارش خود درباره اظهارات «جورج قرداحی» نوشت، این رویداد می توانست بدون هیاهیو پایان یابد. اما به سرعت شبکه های اجتماعی به نقل از منابع سعودی اعلام کردند که لبنان به دلیل اظهارات قرداحی درباره کشورهای عربی با بحران دیپلماتیک سختی روبرو خواهد شد.

«ولید البخاری» سفیر عربستان در لبنان هم از بحران دیپلماسی سخن به میان آورد و خواستار برکناری القرداحی در لبنان شد. وزارت امور خارجه عربستان هم سفیر لبنان در ریاض را فراخواند و یادداشت اعتراض رسمی را به وی تسلیم کرد که در آن آمده است اظهارات قرداحی پیامدهایی برای روابط دوجانبه به دنبال خواهد داشت و از قرداحی خواست که عذرخواهی کند. همچنین از دولت لبنان خواسته شد موضع خود را درباره اظهارات قرداحی اعلام کند.

به نوشته المیادین، وزارت امور خارجه لبنان اعلام کرد که اظهارات قرداحی نظر شخصی وی است و او پیش از اینکه به عنوان وزیر اطلاع رسانی لبنان انتخاب شود این موضع را اتخاذ کرده است و این موضع بیانگر موضع دولت لبنان و وزارت خارجه این کشور که خواهان روابط برادرانه با کشورهای عربی هستند، نمی باشد.

به اعتقاد نویسنده این گزارش، موضع قرداحی شگفت آور و در نوع خود در لبنان و جهان بی نظیر نیست و پیش از این هم دبیر کل سازمان ملل، حمله عربستان به یمن را یک جنگ بیهوده به شمار آورده است.

این تحولات در شرایطی رقم می خورد که عربستان در شرایط سخت و پیچیده ای به سر می برد. این کشور در حالی به مذاکره با ایران وارد شده است که برگ برنده ای در اختیار ندارد و ایران در تحولات منطقه دست برتر را دارد. سعودی در جنگ یمن هم در تنگنا قرار گرفته و به نظر می رسد تحولات یمن دارای پیامدهایی برای امنیت ملی عربستان باشد و آینده «محمد بن سلمان» را تهدید کند.

تارنمای المیادین در بخش پایانی گزارش خود آورد، پیش بینی می شود با آزاد سازی شهر مارب یمن معادلات بر خلاف خواست عربستان تغییر کند ضمن آنکه زمان نیز به سود عربستانی ها پیش نمی رود. ریاض اکنون می خواهد به بهانه اظهارات قرداحی در پرونده لبنان دخالت کند. این اقدام در شرایطی صورت می گیرد که ریاض بارها تلاش کرده است اوضاع لبنان را منفجر سازد، اما در این زمینه موفقیتی کسب نکرد. سعودی ها که در تغییر اوضاع لبنان شکست خورده اند سعی دارند با موضوع قرداحی مشکلاتی را برای لبنان و دولت این کشور ایجاد کنند و با دامن زدن به آشوب بر روی اوضاع ناگوار همپیمان خود در لبنان یعنی «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی که به خاطر کشته و زخمی کردن هواداران حزب الله و جنبش امل لبنان در حوادث خونین اخیر در منطقه الطیونه متهم هستند، سرپوش نهند.

پایان/

۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۳
کد خبر: 13548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =