موضع پیش بینی نشده وزارت صمت درباره واردات خودرو

سید جواد حسینی کیا از موضع غافلگیرکننده وزارت صمت درباره واردات خودرو سخن گفت.

به گزارش تحریریه، وزارت صمت که مواضع مبهمی در داستان اصلاح وضعیت خودرو دارد ظاهرا در برابر اصرار مجلس برای احقاق حق مردم عقب نشینی کرده و کوتاه آمده است. سید جواد حسینی کیا نماینده مجلس با اشاره به تبدیل عنوان «ارز غیرمنشا» به «ارزی که منشا آن مشخص باشد» گفت: مصوبه واردات خودرو پس از رفع ایرادات شورای نگهبان و هیات عالی مجمع تشخیص، طی هفته آینده بعد از تعطیلات مجلس، راهی صحن خواهد شد تا نمایندگان نظر نهایی را در خصوص واردات خودرو اعلام کنند... همانطور که مستحضرید وزیر صمت در ابتدا، نسبت به طرح، ابراز مخالفت کرده بود. اما بعد از بحث و تبادل نظر با نمایندگان عضو کمیسیون و شنیدن استدلال های آنان، موافقت خود را با این طرح اعلام کرد.

این نماینده مجلس تاکید دارد: نمایندگان به دنبال راهکاری می گشتند تا از یک طرف رقابت مناسبی در بازار خودرو شکل بگیرد و از این طریق سطح کیفی و ایمنی خودروهای داخلی افزایش یابد، ضمن اینکه توازن لازم در عرضه و تقاضا در بازار خودرو ایجاد شود. به هر حال زمانی که امکان افزایش تولید و عرضه خودرو در داخل فراهم نیست، طبیعی است که باید از طریق واردات، اقدام به ایجاد توزان در بازارهای داخلی کرد. بر این اساس نمایندگان ایده واردات خودرو که ذیل ماده 4طرح ساماندهی بازار خودرو ایجاد شده بود را انتخاب کردند تا از این طریق تحرک مناسبی در بازار خودرو ایجاد شود. علیرغم برخی مخالفت های جدی که در آغاز وجود داشت، مجلس بر خواسته خود که مبتنی بر رویکردهای کارشناسی، اصول علم اقتصاد و نظامات کلی بازارها شکل گرفته بود پافشاری کرده و نهایتا نقشه راه قانونی برای واردات خودرو را مصوب کرد. 

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مصوبه واردات خودرو در نخستین هفته بعد از پایان تعطیلات مجلس در صحن مطرح خواهد شد تا نمایندگان درباره آن تصمیم گیری کنند. در حال حاضر رایزنی های لازم هم با شورای نگهبان و هم شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام صورت گرفته تا طرح بدون ایراد مراحل تصویب نهایی را طی کند.

برخی کارشناسان حقوقی معتقدند که اصرار شورای نگهبان بر کمک به منابع ارزی کشور در این طرح بلاوجه است، زیرا مساله ای مدیریتی است و به قوه مجریه و مقننه مربوط می شود و تضادی با شرع و قانون اساسی ندارد. 

پایان/

۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
کد خبر: 13562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 0
      باید منافع همه کسانی که به نوعی اظهار نظر میکنند و بهانه می‌آورند تامین شود ، تا بعد ببینیم چه میشود نظر مردم و انتفاع آنها هم کشک
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 0
      چهل ساله خودرو خارجی برای مردم شده آرزوی به گور برده. یکبار توی عمرتون کاری کنید که مردم ذره ای مزه ایمنی و راحتی رو حس کنند. فقط یکبار