ایران به 200 میلیون دوز واکسن نیاز دارد/ تامین بیش از 112 میلیون دوز توسط هلال احمر

بررسیها نشان میدهد، کشور ما برای دوز اول و دوم و دوز یادآور برای بالغین و کودکان به بیش از 200 میلیون دوز واکسن نیاز دارد.

به گزارش تحریریه، دکتر سعیدی با اشاره به آمارهای مختلف شاخص توسعه انسانی گفت: هرچه سطح بهداشت در جامعه‌ای افزایش یابد، متوسط طول عمر افزایش خواهد یافت.  از این رو، این شاخص یکی از شاخص‌های سنجش پیشرفت و یا عقب‌ماندگی کشورهاست.  میانگین امید به زندگی زنان در همه جوامع حدود 4 تا 5 سال بیشتر از مردان است.
مطابق آمارها میانگین امید به زندگی در جهان از حدود  82 سال در کشورهای توسعه یافته تا حدود 42 سال در کشورهای توسعه نیافته متغیر است.
  برخی مطالعات در دهه های گذشته نشان می‌دهد، امید به زندگی در ایرا در 40 سال گذشته از حدود 55 سال به حدود 75 افزایش یافته اما متاسفانه این عدد در شهرهای ثروتمند نسبت به شهرهای فقیر متفاوت است و حتی در شهر  تهران بر اساس نتایچ  یک مطالعه  در سالهای گذشته، امید به زندگی در شمال و جنوب تهران تا 10 سال تفاوت دارد.
همچنین از شاخص های توسعه یافتگی کشورها، میزان مرگ نوزادان است که از یک مورد تا 50 -60 مورد در هر هزار تولد زنده متفاوت است که این عدد در ایران حدود 8 تا 9 در هزار می باشد .
 البته این عدد 8 میانگین کشوری است و کمی گول زننده است و طبعا این عدد در برخی شهرها پایین تر از 8 و در شهرهای فقیر بالاتر از 8 است و لذا آمار میانگین، وضعیت عدالت در دسترسی به خدمات سلامت را نشان نمی دهند و کمی گمراه کننده اند.

وی با اشاره به امکان ابتلا کودکان و حتی نوزادان به کرونا و ضرورت واکسیناسیون کرونا در اطفال و انواع واکسنهای کرونای رایج گفت: به طور کلی 3 گونه واکسن در جهان بیشتر رواج دارد،
1. واکسن برکت و سینوفارم که بر مبنای ویروس کشته شده هستند.
2. آسترازنکا و اسپوتنیک که بر مبنای انتقال یک قسمت پروتئین کرونا به توسط آدنو ویروس است.
3. واکسنهایی نظیر فایزر و مدرنا که بر مبنای انتقال کدهای ژنتیکی است.

بررسیها نشان میدهد، کشور ما برای دوز اول و دوم و دوز یادآور برای بالغین و کودکان به بیش از 200 میلیون دوز واکسن نیاز دارد.

از طرف دیگر هنوز مشخص نیست که تحریک ایمنی واکسنهای موجود دائمی است یا خیر. اما برخی مطالعات نشان داده که بعد از 6 تا 7 ماه سطح ایمنی واکسنهای موجود افت کرده اند. بر همین اساس ممکن است نیاز به دوزهای یادآور در سالهای بعد نیز وجود داشته باشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره حواشی تخصیص ارز دولتی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی گفت:باید به این نکته توجه داشت که شرایط جامعه به شکلی نیست که به آن شوک تازه ای وارد شود. ممکن است فرایند موجود تخصیص ارز به لحاظ علم اقتصاد مشکلات جدی داشته و نیازمند اصلاح باشد، اما سوالی که وجود دارد این است که آیا برهه فعلی زمان مناسبی برای اصلاح قیمت ارز است یا خیر. در شرایطی که تحریمهای اقتصادی همچنان ادامه دارد و آسیبهای اقتصادی کرونا بر طرف نشده، و تورم افسار گسیخته بر مردم فشار می آورد، هر تغییر کوچکی میتواند آثار غیر قابل پیش بینی در جامعه داشته باشد.
به این موضوعات بحث تغییر دولت و استقرار سیستم جدید مدیریتی در کشور را نیز اضافه کنید.
به طور کلی در شرایطی که کرونا به اقتصاد کشورها لطمه شدیدی زده و بسیاری از ساختارهای تثبیت شده قبلی را به چالش کشیده به نظر نمیرسد که  زمان مناسبی برای اعمال اصلاحات و وارد کردن  شوک جدید باشد.
تاکید میکنم ممکن  است ایده هایی که برای اصلاح سیستم تخصیص ارز دولتی مطرح میشود کاملا درست باشد اما بنظر می رسد شرایط فعلی کشور برای  اعمال این اصلاحات مناسب نیست.
وی افزود، همین امروز به عنوان یک مسئول بیمارستان عرض میکنم که  قیمت اقلام و تجهیزات ساده بیمارستانی نسبت به دو سه سال گذشته 4 یا 5 برابر شده است.
سعیدی در خاتمه با اشاره به دو بحث صحت  و امنیت گفت:چالش کرونا نشان داد که رتبه صحت حتی از امنیت بالاتر است. طی یکی دوسال اخیر سیستمهای اقتصادی و اجتماعی کشورها مختل شد و بسیاری از افراد شغل خود را در همین دوران از دست دادند.
 بر همین اساس تمام سازمانها باید به شاخصهای سلامت اهمیت بیشتری دهند و شاید بهتر باشد که تمام حوزه های اجتماعی باید یک معاونت سلامت در ساختار خود لحاظ کنند، و همه مصوبات و آیین نامه های دستگاههای مختلف ، پیوست و تاییدیه سلامت داشته باشند.

پایان/

۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 13584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =