100 تا 200 هزار دستگاه خودرو خارجی به کشور وارد می شود

به زودی شاهد ورود 100 تا 200 هزار دستگاه خودرو خارجی به کشور خواهیم بود که آثار گسترده ای بر بخش های مختلف اقتصادی خواهد داشت.

به گزارش تحریریه، یکی از جوانب مغفول مانده در طرح آزادسازی واردات خودرو، به آثار خارجی آن برمی گردد که کسری حساب سرمایه و کسری بودجه دولت را به طور توامان بهبود می بخشد، اما در تحلیل های رایج درباره بازار خودرو نادیده گرفته شده است. زیرا در طرح مجلس از منابع ارزی خارج از کشور استفاده می شود که در حالت عادی راهی برای ورود به کشور ندارند و صرف اموری مانند خرید ملک در کشورهای خارجی ترکیه می شوند. و یا در حساب های افراد در خارج از کشور باقی می مانند. 

محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مجلس شورای اسلامی به این نکته پرداخت و با تاکید بر درآمد خوب واردات خودرو برای دولت گفت: 50 درصد منابع حاصل از واردات خودرو طبق این طرح برای توسعه خطوط ریلی در نظر گرفته شده است. چرا که براساس برنامه ششم باید خطوط ریلی حداقل 11 هزار کیلومتر توسعه و به 25 هزار کیلومتر می‌رسید اما اکنون 14 هزار کیلومتر خطوط ریلی ایجاد شده است. 50 درصد دیگر منابع درآمدی این طرح برای جبران کسری بودجه در نظر گرفته شده است که بستگی به میزان مجوز ارائه شده برای واردات خودرو دارد. بین 100 تا 200 هزار خودرو در بازار ظرفیت واردات وجود دارد و ایرانیان مقیم خارج و یا ایرانیان دارای سرمایه خارج از کشور می‌توانند خودرو وارد کنند.

واردات 100 تا 200 هزار دستگاه خودرو به داخل بدون انتقال ارز با احتساب خودروهای 30 هزار دلاری به معنای ورود 3 تا 6 میلیارد دلار سرمایه سالانه به کشور است که بیش از این اندازه برای دولت درآمد ایجاد می کند؛ به دلیل تعرفه بیش از 100 درصدی واردات خودرو؛ که معادل ریالی آن 60 تا 120 هزار میلیارد تومان است و از شدت کسری بودجه نیز کم می کند. 

انتظار می رود طی دو هفته آینده این طرح در مجلس نهایی شده و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شود. 

پایان/

۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 13711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شهبازی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      1 0
      سلام بهترین کار را میکند هم سرمایه جذب میکنه و هم باعث افت قیمت خودرو و تورم میشود