نه بزرگ چین به آمریکا درباره تحریم ایران

نه بزرگ چین به آمریکا درباره تحریم ایران به سردرگمی بزرگ سیاست خارجی آمریکا در مذاکرات احیای برجام تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه، دور زدن تحریم ها توسط ایران از "دور زدن" گذشته و به یک منطقه دائمی تبدیل شده است که چین یکی از پایه های اصلی آنرا تشکیل می دهد و باعث بی اثر شدن کارت تحریم در مذاکرات احیای برجام شده است. 

روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در این باره می نویسد که، کاخ سفید با انتقادهای زیادی به دلیل تحمل خرید نفت ایران ازسوی چین رو به رو است. زیرا باعث می شود برنامه هسته ای ایران حمایت شده و کار در احیای توافق هسته ای دشوار شود. خرید نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا می‌تواند انگیزه‌های دولت سید ابراهیم رئیسی را برای مذاکره و دادن امتیاز کاهش دهد.

«دانیل روت» مدیر تحقیقات در گروه موسوم به "اتحاد علیه ایران هسته‌ای" گفت: در حالی که دولت ایران در صورت کمک نکردن چین در مواجهه با تحریم‌ها دچار مشکلات شدید می‌شود، اما نقض تحریم‌ها از سوی چین یکی از عواملی است که موجب استواری ایران شده است. 

اکتشافات میدانی "واشنگتن فری بیکن" نشان می دهد که همزمان با تلاش‌های دولت بایدن برای احیای برجام، فروش نفت ایران در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. چین طی سه ماه گذشته به طور متوسط روزانه نزدیک به ۸۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده؛ تقریباً دو برابر مقداری که در مدت مشابه سال گذشته از ایران خریداری می‌کرد. اما معلوم نیست که سازمان های غربی و واشنگتن فری بیکن همه نفت ایران را ردیابی کرده باشند و به طور منطقی عدد فروش نفت ایران بیش از ارقام ذکر شده باید باشد. 

بی توجهی چین به تحریم های آمریکا نشان می دهد که دولت حسن روحانی نیز می توانست از این متحد راهبردی ایران برای افزودن بر توان چانه زنی خود و کاهش مشکلات اقتصادی استفاده کند که نکرد، اما این فرصت به طور کامل در اختیار دولت رئیسی قرار گرفته است. 

پایان/

۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 13724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 1
      چشم بادامی ها به موقع برامون جبران می کنن
      • BS IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
        0 0
        اونا هم منافع خودشونو در نظر می‌گیرن عاشق چشم و ابروی ما که نیستن.ولی تا جای ممکن باید در دایره ی منافع مشترک با کشورهایی نظیر چین و هند و روسیه و اروپاییا همکاری کنیم
    • محمد IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 1
      درود بر چین