راهکار اقتصاددان سرشناس برای جبران زیان سهامداران

تیمور رحمانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران برای جبران زیان سهامداران راهکار کارشناسی ارائه کرد.

به گزارش تحریریه، تیمور رحمانی  درباره حمایت از بازار سرمایه گفت: اکنون که بحث حمایت از بازار سرمایه مطرح است، دو راه بیشتر وجود ندارد، راه اول آن است که با تداوم تورم بالا به بهبود قیمت سهام و جبران ضرر سرمایه گذاران پرداخت که در آن صورت نگهداری نخود هم سرمایه گذاری خوبی خواهد بود. راه دوم آن است که از طریق افزایش حجم تولید و فروش و سود عملیاتی شرکتها نگهداری سهام را جذاب کرد که به طور خودکار به تدریج بهبود قیمت سهام هم رخ خواهد داد. از نظر علم اقتصاد کلان برای آنکه جبران ضرر سرمایه گذاران با بهبود رفاه اجتماعی همراه باشد باید بر روی راه دوم متمرکز شد.

وی در ادامه افزود: به شرط برداشته شدن تدریجی تحریم ها، از طریق تلاش برای گسترده شدن روابط اقتصادی و مالی با کشور های مختلف دنیا، سودآوری کسب و کارها و شرکت ها بهبود پیدا کند،  از طرفی دولت سرکوب نرخ ارز را کنار بگذارد و اجازه دهد نرخ ارز طبق دلایل بنیادی که دارد افزایش خود را داشته باشد که شرکتهای صادرات محور ما همچنان سودآوری خود را داشته باشند.

این اقتصاددان در پایان خاطر نشان کرد: پرهیز از سرکوب و قیمت گذاری دستوری کالاها و خدمات باید در دستور کار دولت قرار گیرد، و در آخر هم دولت تا جایی که امکان دارد باید از مداخله در بازار سرمایه بکاهد و اجازه دهد مانند همه جای دنیا بازار مسیر خود را برود و در آن دخالت نکند.

منبع: تسنیم

پایان/

۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 13745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ا IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      8 0
      اقتصاد ایران با دنیا فرق میکنه آقای اقتصاد دان. اقتصاد ایران سالم نیست. اگر بتونن هزینه ی تمام شده استاندارد و سود معقول و اسلامی رو رواج بدن با هر وسیله ای از جمله داشتن یه حساب جامع برای هر فرد حقوقی و حقیقی، اونوقت هیچ فردی نمیتونه از یه مبلغ مشخص بیشتر سود کنه و اگر بدون علت و مدرکی افزایش داشت باعث مجازات و برگشت مال بادآورده خواهد شد و این یعنی کنترل اقتصاد کشور. خیلی رویایی هست اما باید انجام بشه تا مملکت از دست رانتها و رشوه و ... آزاد و مردم نفس راحتی بکشن.
    • حق گو IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      6 0
      نوشدارو بعد مرگ سهراب زبل خان که چارپایی برو کتابی چند اینا رو باید قبلا انجام می دادید نه اول دزدی کنید از مردم بعد یادتون بیفته که ساختارش خرابه
    • ناشناس IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      2 0
      قمت سهمی که خرداد و تیر ماه گذشته 1000 تومان بوده الان کمتر از 200 تومان شده این اقتصاددان اون موقع کجا بود بگه چرا سهم را با قیمت 5 برابر و حتی بیشتر به مردم می فروشید. بعضی عرضه اولیه ها نزدیک 50 درصد امروز در ضرر هستند یعنی دولت گران فروشی کرده و.... پس نه اون قیمت‌ها واقعی بوده و نه قیمت امروز و در روند طبیعی به آن نرسیده و دستور بوده و هست. به عبارتی دولت و نزدیکانش از مردم کلاهبرداری عحیبی کردند و مردم امروز حداقل اصل پولشون می خواهند و خواب سرمایه و بقیه موارد بماند. لذا اینقدر اقتصاد اقتصاد و تورم تورم نکنید تا دو روز دستوری سبز میشه یاد تورم می افتید. دولت در شرایط سخت بود اینجوری از مردم برد حالا پول مردمو پس بده اقتصاد و اقتصادان هم پیشکش.
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      3 0
      چرت و پرت میگن فقط پول ما رو گروگان گرفتن قیمتها رو صد برابر کردن تازه منت هم میزارن