«پگاسوس» به فعالان حقوق بشر هم رحم نکرد

برخی اعضای سازمان‌های غیردولتی فلسطینی در اروپا توسط نرم‌ افزار جاسوسی «پگاسوس» اسرائیل هک شده بودند.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» اعلام کرد به گفته سازمان غیردولتی ایرلندی «فرانت لاین دیفندز»، پس از بازرسی ۷۵ آیفون مشکوک به هک شدن، مشخص شد که موبایل ۶ تن از اعضای گروه حقوق بشر فلسطینی با استفاده از نرم‌افزار جاسوسی «پگاسوس» متعلق به اسراییل هک شده اند.

ظاهرا این نفوذها بین ژوئیه ۲۰۲۰ و آوریل ۲۰۲۱ رخ داده است و ۶ گروهی که این فعالان حقوق بشر با آنها همکاری می کردند در اکتبر سال جاری به عنوان سازمان های تروریستی معرفی شدند.

گروه غیرانتفاعی فرانت لاین دیفندز یافته‌های خود را چندی قبل در یک گزارش فنی مشترک به همراه «سازمان عفو بین‌الملل» و «سیتیزن لب» موسسه پژوهشی در زمینه کنترل چرخه اطلاعات که به دانشگاه تورنتو وابسته است افشا کردند. این نهادها هر کدام به طور مستقل نتایج را تایید کردند.

مشخص نیست که چه کسی جاسوس افزار پگاسوس را در این موبایل ها قرار داده است که به طور مخفیانه به هکرها اجازه می دهد به همه اطلاعاتی که یک فرد در تلفن همراه خود ذخیره کرده یا فعالیت هایی که در آن انجام می دهد، از جمله ارتباطات بلادرنگ، دسترسی داشته باشند.

سه نفر از فلسطینی های هک شده برای گروه های جامعه مدنی کار می کنند. در میان افرادی که هک شده اند، «اوبای عبودی» یک اقتصاددان ۳۷ ساله و شهروند آمریکایی حضور دارد که «مرکز تحقیقات و توسعه بیسان» در شهر رام الله واقع در کرانه باختری اشغالی را اداره می کند. این گروه یکی از ۶ گروهی است که ماه گذشته توسط اسرائیل به عنوان تروریست شناخته شد.

عبودی گفت که به دلیل هک غیرانسانی موبایلی که روز و شب در کنارش قرار دارد و عکس های سه فرزندش را در آن نگاه می دارد، احساس ناامنی شدیدی دارد.

فرانت لاین دیفندر اسرائیل را مظنون اصلی می داند. دو هک اول در ۱۹ اکتبر و سه روز پس از آن که «بنی گانتز» وزیر دفاع اسرائیل، ۶ گروه از جامعه مدنی فلسطینی را به سازمان‌ های تروریستی اعلام کرد، صورت گرفت.

«هری فاوست» خبرنگار الجزیره گفت که «فرانت لاین دیفندرز» صراحتا ادعا نمی‌کند که اسرائیل پشت این موضوع است اما زمان‌بندی همه رخدادها بسیار جالب است.

دو فلسطینی هک شده دیگر که پذیرفتند نامشان فاش شود، «غسان حلایقه» پژوهشگر از گروه فعالان حقوق بشری «الحق» و «صلاح حموری» وکیل و مدافع حقوق بشری فرانسوی از گروه حقوق بشری ادامیر هستند.

الحق از سازمان ملل خواسته است که این ادعاها را بررسی کند. «تحسین الایان» پژوهشگر حقوقی گروه الحق، گفت: «ما از سازمان ملل می‌خواهیم که تحقیقاتی را برای افشای طرفی که پشت استفاده از این برنامه در تلفن ‌های فعالان حقوق بشر بوده، آغاز کند؛ چراکه این اقدام جان آنها را به خطر انداخته است».

پایان/

۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱
کد خبر: 13802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =