سرافکنده و شرمگین به دمشق رفت

«عبدالباری عطوان» معتقد است سفر اخیر وزیر امور خارجه امارات متحده عربی به سوریه بیانگر شکست طرح های آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سوریه و همچنین تغییر موازنه قدرت به نفع دمشق و محور مقاومت است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در فایلی که در «یوتیوب» درباره سفر اخیر شیخ «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات متحده عربی به سوریه منتشر کرد، گفت: سفر وزیر امور خارجه امارات به دمشق بسیار با اهمیت بود. این سفر یک رویداد مهم بود که بیانگر شکست طرح های آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سوریه است. این تحول نشان می دهد که سوریه در برابر توطئه ها پیروز شده است.

وزیر خارجه امارات بدون موافقت آمریکا نمی توانست به صورت آشکار به سوریه سفر و با «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور دیدار کند. این سفر با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت و مخالفت آمریکا در این زمینه جنبه نمایشی دارد.

عطوان افزود: یک هفته پیش با یک مسوول بلندپایه یک کشور عربی دیدار داشتم. او گفت که اکنون موضوع تغییر نظام در سوریه از اولویت خارج شده و هدف تغییر رفتار نظام سوریه است.

دیدار عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات عربی متحده با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در دمشق

 عطوان سپس به پاسخ این سوال پرداخت که آیا منظور از تغییر رفتار نظام سوریه این است که نظام سوریه از ایران دور شود یا اینکه سوریه به مذاکرات صلح با رژیم اسرائیل وارد شود؟ و گفت: اگر قرار بود سوریه از ایران دور شود اصلا جنگی علیه سوریه رخ نمی داد. در آن زمان «حمد بن جاسم» وزیر امور خارجه وقت قطر با ۱۵ میلیارد دلار به دمشق سفر کرد تا سوریه را از ایران دور سازد و حتی وعده داد اگر سوریه در عمل از ایران دور شود ۳۰ میلیارد دلار دیگر به این کشور خواهد داد. این یک پیام آمریکایی بود. اما اسد با این موضوع موافقت نکرد زیرا روابط دمشق با تهران یک ارتباطی راهبردی و تاریخی و ایدئولوژیک است که مانند روابط کشورهای عربی با یکدیگر نیست که یک روز سرد و یک روز گرم است.

این تحلیلگر تاکید کرد: روابط ایران و سوریه امکان ندارد که بر هم زده شود. «ایهود المرت» نخست وزیر اسبق رژیم اسرائیل هم یک هفته پیش گفت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با امضای یک توافق صلح با اسرائیل که «اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه را واسطه قرار داده بودیم، مخالفت کرده است. اگر او با این توافقنامه موافقت می کرد جنگی علیه سوریه رخ نمی داد. تنها چند ساعت پس از دیدار شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان با اسد، سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده سپاه قدس به دمشق سفر و با اسد دیدار کرد. این نشان می دهد که سوریه موضع خود را تغییر نخواهد داد و هرگز به مذاکره با رژیم اسرائیل وارد نخواهد شد.

عطوان افزود: سوریه اکنون بخشی مهم از محور مقاومت که اکنون هر دوی آن ها قدرتمند هستند. رژیم اسرائیل از محور مقاومت و سوریه می ترسد. اگر جنگی رخ دهد مقاومت دستکم روزانه سه هزار موشک روانه سرزمین های اشغال شده خواهد کرد. اسرائیل از موشک های حزب الله و حماس نگران است و همچنین این رژیم از اینکه مقاومت وارد منطقه «الجنین» شود در هراس به سر می برد. آزمایش های موشکی حزب الله و حماس، نگرانی اسرائیل را دوچندان کرده است. طرح های آمریکا هم شکست خورده و همه موازنه های قدرت به ضرر اسرائیل تغییر  یافته است. سوریه هرگز تسلیم نخواهد شد و به عادی سازی روابط با این رژیم وارد نمی شود.

پایان/

۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 13879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =