قدرت انصارالله در کارزار منطقه

پهپادها و قدرت موشکی یمن به تهدیدی واقعی برای رژیم اسرائیل در جبهه دریای سرخ تبدیل شده است؛ بستن تنگه باب المندب بر روی کشتی های اسرائیل نیز زیان های بسیاری را بر تجارت این رژیم و فرایند صادرات و واردات کالا تحمیل خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «المیادین» لبنان در بخشی از گزارش خود درباره مانورهای دریایی مشترک امارات، بحرین، اسرائیل و آمریکا نوشت، برگزاری این مانور نه تنها نشان دهنده قدرت آن ها نیست، بلکه بیانگر نگرانی و دلواپسی بالای کشورهای شرکت کننده در این مانور به ویژه نگرانی عمیق رژیم اسرائیل است.

اسرائیل در دریای سرخ با کابوسی مهلک روبرو است. هنگامی که اواخر سال گذشته اسرائیلی ها ادعا کردند که اوضاع یمن را تحت نظارت دارند جریان انصارالله یمن اعلام کرد در برابر هرگونه اقدام اسرائیل، اهداف حساسی را در سرزمین های اشغالی هدف قرار خواهند داد. این تهدیدهای انصارالله گذرا و مقطعی نبود. پهپادهای یمنی و قدرت موشکی انصارلله به تهدیدی واقعی برای رژیم اسرائیل در جبهه دریای سرخ تبدیل شده است. با این توانایی ها و براساس جغرافیای یمن که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آن را تحت کنترل دارند تهدید بندر ایلات رژیم اسرائیل سخت تر از حمله به شرکت آرامکوی عربستان نیست.

Bab-El-Mandeb, Gateway to the Red Sea: the World's Most Dangerous Strait

در بخشی از گزارش تارنمای المیادین آمده است: بستن تنگه باب المندب در برابر کشتی های اسرائیل زیان های بسیاری را به بازرگانی اسرائیل و صادرات و واردات آن وارد خواهد کرد. رویای برپایی شهرهای گردشگری ساحلی، بخشی از برنامه های اسرائیل به شمار می روند. این طرح ها می تواند از یک سو سودهای اقتصادی برای این رژیم به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر در مسیر عادی سازی روابط رژیم اسرائیل و کشورهای عربی نقش داشته باشد. این طرح بدون برقرری ثبات در دریای سرخ اجرایی نخواهد شد و برهم خوردن اوضاع در دریای سرخ، فرصت های اقتصادی اسرائیل را از بین خواهد برد.

طبق این گزارش، همچنین چین تلاش می کند مناطق و تنگه هایی که طرح ابتکار «یک جاد و یک کمربند» با آن ها در ارتباط است، بیشترین ثبات برقرار باشد. در چارچوب راهبردهای کلان چین در طرح ابتکار عمل یک جاده و یک کمربند، تنگه باب المندب برای موفقیت طرح نقشی مهم ایفا می کند. این نگاه ویژه چین به تنگه باب المندب سبب می شود که راه آهن بندر ایلات و اشدود و همچنین لوله های انتقال نفت و گاز اسرائیل ارزش خود را از دست بدهند.

پایان/

۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 13925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =