خبر "سوریه از ایران فولاد نمی خرد" دروغ از آب درآمد

خبرسازی رسانه نزدیک به روحانی و همتی علیه سوریه در ادامه موج تخریبی که از اتاق بازرگانی تهران آغاز شده است، ادامه یافت.

به گزارش تحریریه، جوسازی علیه روابط ایران و سوریه که با خبر جعلی درباره ممنوع شدن ورود خودروهای ایرانی به سوریه آغاز شده بود، با خبر دیگری از سایت اقتصادآنلاین که ارتباطات بسیار نزدیکی با عبدالناصر همتی بدترین رئیس بانک مرکزی تاریخ ایران و دولت حسن روحانی دارد ادامه یافت و این رسانه گزارشی با عنوان سوریه از ایران فولاد نمی‌خرد! / تجار ترکیه دلال فولاد ایران منتشر کرد. 

این رسانه اقتصادی همراه با دولت حسن روحانی 6 محور را مطرح کرد:

  1. سوریه به صورت مستقیم از ایران فولاد نمی‌خرد! سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌گوید که تولیدکنندگان ایرانی ناچار هستند که فولاد خود را با تخفیف زیاد به تجار ترکیه بفروشند و سپس تجار ترکیه، فولاد ایران را با حاشیه سود قابل توجه به سوریه صادر می‌کنند. تا چندی پیش تجار ترک هر تن فولاد صادراتی ایران را با قیمت 580 دلار خریداری کرده و با سود حدود 170 دلاری به ازای هر تن، آن را به سوریه صادر می‌کردند.
  2. انتظار می‌رفت ایران سهم گسترده‌ای در بازسازی شهرهای سوریه و ساختمان‌سازی در این کشور داشته باشد، کاملا به حاشیه نشسته است و در عوض ترکیه یکه‌تاز بازار مسکن و شهرسازی این کشور شده است. 
  3. هدف اصلی دولت ترکیه در دست گرفتن فرآیند بازسازی شهر حلب به‌طور کامل است و دولت ترکیه طرحی جامع برای بازسازی سه مرحله‌ای حلب آماده کرده است که از ساختمان‌سازی و زیرساخت شبکه آب و برق این استان شروع شده و با تامین خدمات شهری ادامه دارد.
  4. قراردادهای گسترده انرژی بین روسیه و سوریه و همچنین در حوزه فسفات.
  5. مسکو مارس ۲۰۱۸ قراردادی برای پروژه تولید برق در حمص، مسیر ریلی اتصال فرودگاه بین‌المللی دمشق به مرکز شهر و ایجاد تعدادی کارخانه صنعتی با دمشق منعقد کرد. وزیر انرژی روسیه نیز از تدوین نقشه راهی بین روسیه و سوریه برای بازسازی و توسعه میدان‌های نفتی سوریه خبر داد.
  6. سهم ایران از بازار سوریه؛ فقط 3 درصد است، کشورهای ترکیه با ۳۸ درصد، چین ۲۰ درصد، مصر ۷ درصد، روسیه ۴ درصد و هند و لبنان با اندکی بیش از ۳ درصد در رتبه ‌اول تا ششم کشورهای صادرکننده به‌ سوریه قرار دارند.

که به روشنی نشان می دهد نویسنده کاری به واقعیات میدانی ندارد و اساسا از حداقل های مساله سوریه هم مطلع نیست و یک دستورکار مشخص مبتنی بر جوسازی و جنجال را به پیش برده است. زیرا، اولا که سهم رسمی ایران از بازار سوریه که رئیس جمهور این کشور تعهد کرده و اصرار دارد انجام شود، 40 درصد است، اما با هنرمندی دولت روحانی و شخص همتی که اقتصادآنلاین طرفدار پروپا قرص آنها است نتوانسته ایم از بازار سوریه سهمی بیش از 3 درصد داشته باشیم. 

مقام های دولت روحانی نه توافق تعرفه ای با سوریه را نهایی کردند و نه توافقنامه پولی دوجانبه را به سرانجام رسانیدند. مسیر دریایی از بندر شهید رجایی به لاذقیه تقریبا 2 و نیم برابر هزینه حمل کالا از چین به لاذقیه هزینه داشت که وزرای راه دولت روحانی به خاطر همین مساله می توانند محاکمه شوند. ضمن اینکه مسیر زمینی حمل بار به سوریه را هم شرکت های سوریه ای ایجاد کردند و ایران در این زمینه کوچکترین تحرکی از خود نشان نداده است. 

اقتصادآنلاین هنوز نمی داند که سوریه و ترکیه در حال جنگ هستند و هیچ کشوری پروژه اقتصادی به دشمن نمی دهد، درست مانند اینکه عراق زمان صدام در پروژه های اقتصادی ایران سرمایه گذاری کند. کالاهای ترکیه ای به طور مطلق ممنوع الورود به سوریه بوده و به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد این کشور می شوند و از طرف نیروهای امنیتی برخوردهای شدیدی با کسانی که کالای ترکیه ای وارد کشور کنند می شود. ترکیه به طور مطلق در سوریه پروژه ای برای ساخت و ساز ندارد. 

اینکه ایران در پروژه های معدنی، نفت و گاز، زیرساخت ها، مسکن و ... ورود نکرده است به دولت اعتدال باز می گردد که فقط به دنبال اروپا و آمریکا بود و تجارت با همسایگان را کسر شان می دانست. نه اینکه سوری ها نمی خواهند با ایران کار کنند. در مصیبت بار بودن عملکرد روحانی و همتی همین بس که ایران تا پیش از ظهور دولت یازدهم و بدون نفوذ سیاسی کنونی در سوریه امروز، بیش از 600 میلیون دلار صادرات به این کشور داشت، اما رقم صادرات ایران به سوریه در سال 1399 حتی به 180 میلیون دلار هم نرسید. درحالیکه مدیران پروژه های سوریه با چاپ بروشور فارسی به شدت علاقمند به حضور شرکت های ایرانی در این کشور هستند. 

درباره عنوان مقاله نیز باید گفت که تجار ایرانی به این کشور آهن و فولاد صادر کرده و به صورت خرده فروشی در بندر فعالیت می کنند و ترکیه نمی تواند واسطه باشد زیرا چنانچه گفته شد با سوریه در حال جنگ است، و اساسا حاشیه سود بازار فولاد 30 درصد نیست! 

تاکید بر گزاره، "از ما نمی خرند" شباهت زیادی به رویکرد دولت روحانی در تجارت خارجی دارد که لوکس ترین و بدون زحمت ترین کار را می پسندید. درحالیکه در دنیای پررقابت کنونی اقتصاد جهانی؛ باید رفت و فروخت، نه اینکه به انتظار آمدن خریدار نشست! همیشه با حق با مشتری است!

باید به اقتصادآنلاین، اتاق بازرگانی تهران و جریان اقتصادی و رسانه ای بعدی که به زودی وارد خبرسازی علیه سوریه خواهد شد به صراحت گفت که تخریب متحدان منطقه ای ایران خیانت به منافع ملی و مردم ایران است. کشورهای غربی غرق در بدهی بوده و پولی برای سرمایه گذاری ندارند و خود آنها نیز خریدار کالاهای چینی و انرژی از خاورمیانه و روسیه هستند. دنیای تجارت دنیای کارهای شیک و بی زحمت نیست و باید با تحرک و جدیت از صنعتگران و تاجران ایرانی حمایت کرد تا بتوانند وضعیت کشور را ارتقا دهند. 

پایان/

۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 13946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      0 0
      دروغ چی من خودم تو فولاد کار میکنم باورتون نمیشه سر کارتون گذاشته چون دیگه لازمتون نداره