لو رفتن سیاست پنهان امارات با رزمایش دریایی مشترک با اسرائیل و بحرین

«گلوبال ریسرچ» بر این باور است که امارات برای چند دهه در حال پیشبرد یک اتحاد نظامی مخفیانه ضد ایرانی با تل آویو بود و تنها پس از توافق «آبراهام» چنین اتحادی را آشکار کرد. رزمایش دریایی مشترک اسرائیل با امارات و بحرین در کنار آمریکا در ماه نوامبر هم در همین راستا دارای پیامی برای ایران بود.

به گزارش تحریریه، تارنمای «گلوبال ریسرچ» آورده است ایالات متحده، بحرین، امارات و اسرائیل رزمایش مشترکی را در ۱۱ نوامبر در دریای سرخ آغاز کردند. صهیونیست ها پیش از این هم مانورهایی را با امارات متحده عربی انجام داده بودند، اما این اولین بار است که نیروی دریایی اسرائیل در یک نوع همکاری نظامی عمومی با بحرین شرکت می کند. مقامات اماراتی در ابوظبی برای چندین دهه در حال پیشبرد یک اتحاد نظامی مخفیانه ضد ایرانی با تل آویو بودند اما چنین اتحادی تنها پس از توافق «آبراهام» ظاهر شد. در اوایل ماه گذشته، مقامات امارات متحده عربی در تمرینات هوایی در اسرائیل شرکت کردند؛ تمریناتی که ایالات متحده، آلمان و فرانسه نیز در آن شرکت کردند.

این رزمایش مشترک دریایی درست بیش از یک سال پس از عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل در چارچوب توافقات یاد شده انجام شد. مراکش و سودان هر دو اسرائیل را در همان سال و در ازای دریافت امتیازات سیاسی به رسمیت شناختند، اولی از حمایت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا برای ادعای خود بر صحرای غربی برخوردار شد، و سودان نیز از فهرست کشورهای حامی تروریست ایالات متحده حذف شد. ترامپ در واقع به توافقنامه آبراهام را در راس سیاست خارجی خود قرار داد، چیزی که «جو بایدن» نیز آن را به ارث برده است.

اسرائیل و ایران از فوریه درگیر آنچه که برخی تحلیلگران آن را نوعی «جنگ سایه» توصیف می‌کنند، هستند؛ آنان کشتی‌های یکدیگر را مورد حمله قرار داده اند. بنابراین، این رزمایش برای ارسال پیام به تهران است. یک دیپلماسی جدید نفتی وجود دارد و امروز جنگ های نفتی جدیدی نیز وجود دارد. برای مثال، شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در یمن، محموله های نفتی را هدف قرار داده اند. در زمان حاضر، تنش ها در دریای سرخ و همچنین در شمال آفریقا به طور کلی در حال افزایش است.

دریای سرخ البته محل عبور بخش بزرگی از تجارت نفت جهان است و امارات و بحرین هر دو در درگیری با شورشیان حوثی شرکت می کنند. بنابراین، انتخاب مکان برای رزمایش مشترک دریایی در اوایل نوامبر به خودی خود بسیار قابل توجه است.

معاون دریاسالار «برد کوپر» فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده که این مانور را رهبری کرد، اظهار داشت که همکاری دریایی به حفظ آزادی کشتیرانی و جریان آزاد تجارت که برای امنیت و ثبات منطقه ضروری است، کمک می کند. وی همچنین با اشاره به تنگه ای که دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می کند، تصریح کرد: ما به تنگه باب المندب که بر آزادی حرکت اسرائیل تاثیر مثبت می گذارد، علاقه داریم و باید مانع از حضور ایران و کشورهای دیگری هم که در این تهدیدات شریک هستند، شویم.

با این حال از منظر اسرائیل به جز ایران، مسائل دیگری نیز وجود دارد. در ابتدای ماه، قراردادی بین شرکت اسرائیلی «خط لوله اروپا آسیا» (EAPC) و شرکت اماراتی-اسرائیلی «مد-رد لند بریج» (MED-RED Land Bridge) امضا شد. این توافقنامه اجازه می دهد تا مقادیر عظیمی از نفت خلیج فارس از طریق خط لوله ای که از شهر بندری ایلات در جنوب اسرائیل، واقع در دریای سرخ، به اشکلون، در سواحل مدیترانه اسرائیل می گذرد، حمل شود.

اسرائیل در واقع آرزوی تبدیل شدن به ابرقدرت حمل و نقل و ذخیره‌سازی نفت را در سر می پروزاند، حتی اگر این بلندپروازی چالش هایی را در مسائل زیست‌محیطی، ژئوپلیتیکی و زیرساختی به همراه داشته باشد.

پایان/

۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۰
کد خبر: 14232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =